Hej,
Hur lång tid tror ni det tar att riva ned detta hus till ren timmerstomme? Jag har jättesvårt att uppskatta rivningstiden.
Man vill förstås spara så mycket som möjligt för återanväning och det känns som att det drar mycket tid att vara försiktig, tex:
* Fönster
* Inner- och ytterdörrar
* Listverk
* Golv
* Takplåt? (bara att glömma?)
* Fasadbrädor/fönsterfoder? (vet ej skick ännu)
* Annat?..
Klarar jag detta ensam?

En-två containrar till avfallet kanske?

Jag har ganska gott självförtroende men klarar jag av att plocka ned kakelugn utan någon erfarenhet? :) Tid för detta?

Sedan bör väl en timmerbil med kran kunna plocka isär den rena färdigmärkta timmerstommen och lasta allt på två svängar/dagar (är ej långt att flytta)?

Yttermått är ca 8x16m

Tack En tvåvånings trähus med snö på taket och marken som behöver rivas för att återanvända material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit kakelugn i gammalt hus med skadade väggar och synlig isolering, vid rivningsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Suddig närbild av en gammal timmervägg som antyder ett rivningsprojekt av ett äldre hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre gult trähus med två våningar och snö på taket och framför, med tanke på försiktig rivning för återanvändning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal ytterdörr i behov av renovering på en husfasad med falunröda och vita detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal, smutsig vedspis i förfallen köksmiljö med vit kakelvägg och slitna golvplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Verkar finnas mycket fint i det huset. Kan vara värt att plocka ner allt, sälja av medan övriga nedmonteringen fortsätter. Folk gillar helt plötsligt gammalt. Men tiden, som du skriver, det finns så många variabler att ta hänsyn till. Hur stor rivningserfarenhet har du själv, hur långa och många pass kan du köra? Det är inte något helgjobb direkt. Och hur snabbt måste allt ske?
Kommer kroppen orkar 1månad riva och bryta, bära slita ;)
 
  • Gilla
Häggens
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Verkar finnas mycket fint i det huset. Kan vara värt att plocka ner allt, sälja av medan övriga nedmonteringen fortsätter. Folk gillar helt plötsligt gammalt. Men tiden, som du skriver, det finns så många variabler att ta hänsyn till. Hur stor rivningserfarenhet har du själv, hur långa och många pass kan du köra? Det är inte något helgjobb direkt. Och hur snabbt måste allt ske?
Kommer kroppen orkar 1månad riva och bryta, bära slita ;)
Om det ska gå behöver jobbet tillåta lite tjänstledighet, helt klart.
Hur lång tid kan det ta att plocka ned fasaden?
Jag har lite blandad erfarenhet men mest uppbyggnad/renovering. Ej rivning av denna dignitet..
 
Tror den som här på forumet kan ge en bra bild av tid mm är @heimlaga
 
  • Gilla
Häggens
  • Laddar…
PeterFalun
kör det som en byggnadsvårdskurs så får du fler händer. kursavgiften betalar för en expert som leder arbetet
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
H Häggens skrev:
Hej,
Hur lång tid tror ni det tar att riva ned detta hus till ren timmerstomme? Jag har jättesvårt att uppskatta rivningstiden.
Man vill förstås spara så mycket som möjligt för återanväning och det känns som att det drar mycket tid att vara försiktig, tex:
* Fönster
* Inner- och ytterdörrar
* Listverk
* Golv
* Takplåt? (bara att glömma?)
* Fasadbrädor/fönsterfoder? (vet ej skick ännu)
* Annat?..
Klarar jag detta ensam?

En-två containrar till avfallet kanske?

Jag har ganska gott självförtroende men klarar jag av att plocka ned kakelugn utan någon erfarenhet? :) Tid för detta?

Sedan bör väl en timmerbil med kran kunna plocka isär den rena färdigmärkta timmerstommen och lasta allt på två svängar/dagar (är ej långt att flytta)?

Yttermått är ca 8x16m

Tack[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
OT men jag hoppas alla byggahusare ser hur ett sadeltak skall avslutas. Vilka nätta takfötter! Gråter lite varje gång jag ser dagens flintstonemässiga vindskivor och takfötter. De som ojar sig över hållbarheten i så nätt takavslut kan ju ta sig en funderare hur länge huset på bild har stått!
 
  • Gilla
raspen86 och 3 till
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun skrev:
kör det som en byggnadsvårdskurs så får du fler händer. kursavgiften betalar för en expert som leder arbetet
Bra ide! Lite rädd för säkerheten/försäkring bara. Finns källare och säljaren bad mig vara försiktig så jag inte trillar ned när jag åker och kollar - jag tolkade som att golvet inte är helt tätt överallt :)
 
Försöker specificera frågeställningen lite mer. Det jag har svårast att tidsuppskatta är:
* plocka ned fasad och försöka spara så mycket som möjligt, alltså ej bara såga sönder
* plocka ut golv
* riva plåttak, undertak och ev isolering
* riva (om möjligt plocka ned) trappa
* riva murstock (kan/får man återvinna?)

Det som känns lättare fundera på är att plocka ut fönster, dörrar och riva beklädnad av innerväggar/tak.

Alla tankar välkomnas
 
Fasaden kan du nog glömma att försöka spara. De spik som sitter lär antingen brista eller sliter sönder brädan när du lossar. Övrigt så går rivningen snabbt om du orkar ligga i. Har du erfarenhet av rivning går det mycket fortare. Har du inte det så måste du lägga upp en plan för projektet. Från vad du börjar med till hur du skall förvara materialet. Vilket Det som tar tid är sorteringen av byggaffallet och bortforslingen till närmsta återvinning. När jag renoverade lantstället så köpte jag en gammal byggbod som jag kunde sova över i. Nu rev jag ingen ytterpanel för det var ett stenhus. Men allt invändigt åkte ut (Aldrig sett så mycket treetex i mitt liv), insidan grävdes ut för högre takhöjd. Taket blev kvar som skydd och var det sista jag åtgärdade. Jag gjorde allting klart och bytte taket sist (Hade dock firma till asbetssanering och plåtläggning). Själva rivningen tog mig och en kompis två veckor inklusive utgrävning. Men det var långa dagar. Boyta ca 90 KVM. Planering är A och O.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Tänker du ta vara på värmesystemet också? Pannan (om den är OK) och radiatorerna borde gå att spara och använda igen. Vedspisen och kakelugnen också.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Fasaden kan du nog glömma att försöka spara. De spik som sitter lär antingen brista eller sliter sönder brädan när du lossar. Övrigt så går rivningen snabbt om du orkar ligga i. Har du erfarenhet av rivning går det mycket fortare. Har du inte det så måste du lägga upp en plan för projektet. Från vad du börjar med till hur du skall förvara materialet. Vilket Det som tar tid är sorteringen av byggaffallet och bortforslingen till närmsta återvinning. När jag renoverade lantstället så köpte jag en gammal byggbod som jag kunde sova över i. Nu rev jag ingen ytterpanel för det var ett stenhus. Men allt invändigt åkte ut (Aldrig sett så mycket treetex i mitt liv), insidan grävdes ut för högre takhöjd. Taket blev kvar som skydd och var det sista jag åtgärdade. Jag gjorde allting klart och bytte taket sist (Hade dock firma till asbetssanering och plåtläggning). Själva rivningen tog mig och en kompis två veckor inklusive utgrävning. Men det var långa dagar. Boyta ca 90 KVM. Planering är A och O.
Jag tänker som du att taket borde vara det absolut sista. Invändigt först, murstock, utvändigt och fönster sedan, och taket sist.
Utan att spara något av fasaden borde den väl gå att riva på en vecka kanske?
Taket också en vecka?
 
Kökspannan är fin att spara om skicket är ok. Det ser ut som en Nora, stämmer det?
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Tänker du ta vara på värmesystemet också? Pannan (om den är OK) och radiatorerna borde gå att spara och använda igen. Vedspisen och kakelugnen också.
Kakelugn tror jag inte jag fixar, jag vet inte hur stort jobb det är..
Radiatorer vore ju dumt att kasta. Undrar om rören till värmesystemet håller för att rulla vedpannan på? :thinking:

Ju mer man tänker på det desto mer vill man spara. Så slösigt ekonomiskt och miljömässigt att kasta för att köpa nytt
 
T Torpfröken skrev:
Kökspannan är fin att spara om skicket är ok. Det ser ut som en Nora, stämmer det?
Vet ej, kanske kan ta reda på!
 
H Häggens skrev:
Jag tänker som du att taket borde vara det absolut sista. Invändigt först, murstock, utvändigt och fönster sedan, och taket sist.
Utan att spara något av fasaden borde den väl gå att riva på en vecka kanske?
Taket också en vecka?
Det tråkiga är att man vet aldrig hur det ser ut under. Delar av den bärande konstruktionen som behöver bytas etc. Om du tror att det tar en vecka - Räkna med två. Har du möjlighet att att få ett par extra händer så går vissa moment mer än dubbelt så fort.
 
  • Gilla
Häggens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.