Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, handläggaren hade kunnat vara tydlig, tråkig överraskning.
Det handlar inte om att vara tydlig. Står det en räntesats i avtalet då ska den gälla.
OM det hade det stått en rabatt i avtalet så hade Vestis påverkats av ändrad listränta.

Jag förhandlade själv bolån hos Swedbank för en månad sedan med start nyss. Trots höjning av listräntan är min ränta enligt avtalet.
 
  • Gilla
Mickebus
  • Laddar…
L lars80 skrev:
Jag skulle tro att du har ångerrätt 14dagar enligt distansavtalslagen.

Jag hade mailat och begärt återkallning på avtalet om jag inte känt mig nöjd med villkoren.
Sen hade jag förhandlat alt hittat någon annan.
Har ett låneavtal inte hunnit träda i kraft så ser jag inga hinder att stoppa det men även om det trätt i kraft skulle jag gissa att du kan hävda ångerrätt enligt DAL.
Har signat på plats idag för att lösa så att jag kan få tillträde på fredag. Ingen annan bank kunde med så kort varsel ge mig ett lån. Man har ingen ångerrätt överhuvudtaget på lån som jag förstått det ändå. Men att ångra sig nu skulle leda till att jag måste skjuta på tillträdet, och det är inte ett alternativ tyvärr.
 
S Sepp skrev:
kan ju vara annat hos din bank, men hos min bank så avtalade vi faktiskt om en ränterabatt, inte en ränta. På utbetalningsdagen drogs rabatten av från den dagsaktuella listräntan, och det var då denna räntesats som blev bunden. Är det lång tid mellan avtal och utbetalning kan det alltså skilja. Att vi under bankmötet nästan bara pratade om absoluta räntesatser är en helt annan sak, det vi avtalade om var rabatten.

Å andra sidan var det också jättetydligt att det var så i avtalet, där nämns inte räntan utan bara rabatten, låter i ditt fall som att det faktiskt står en räntesats i avtalet och då hade jag också blivit förvånat om det inte är den jag fick.
Stämmer, i mitt fall står bara räntan, inget om rabatt någonstans. Och vi avtalade för en vecka sedan (den 16e) så det är inte mycket tid som gått.
 
  • Ledsen
Saxsson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svårtippat nu men den rörliga räntan kommer knappast stiga i år, inte nästa år heller….
Den har redan stigit i år
 
Vestis Vestis skrev:
Tack för svar. Alltså jag trodde ändå att bundet var bundet och att det är räntan i avtalet som gäller. Så hade den sänkts hade jag varit ok med det. Men det verkar ju vara vedertaget att det är vid tillträde man sätter räntan, bara jag som hade problem att googla mig till att så ska vara fallet snarare än att det bara är danske bank som gör så...avtalet och även snacket med banken hade ju gärna fått göra detta tydligt kan tyckas :)
Kan bara säga att jag vid 2 tillfälle sålt innan och kommit överens med bank om en viss ränta,till nästakommande hus, så har den räntan varit faktum från den dagen vi kom överens även om flytt och utbetalning av lånet skedde vid ett senare tillfälle.
Detta var då inte danske bank
 
J
T Oscar 165 skrev:
Det handlar inte om att vara tydlig. Står det en räntesats i avtalet då ska den gälla.
OM det hade det stått en rabatt i avtalet så hade Vestis påverkats av ändrad listränta.

Jag förhandlade själv bolån hos Swedbank för en månad sedan med start nyss. Trots höjning av listräntan är min ränta enligt avtalet.
Ska och ska.
Det kan ju enkelt passeras genom diverse klausuler och skrivelser kring dagsaktuella förutsättningar.
Din ränta du förhandlade om gällde väl helt enkelt utifrån ditt avtal. Det betyder inte att alla avtal ser likadana ut. Tvärt om är det TS råkat ut för helt enligt normal praxis.
Du kanske rentav fick en räntesäkring inbakad eller att banken tog höjd för sin eventuellt kommande höjning. Det vet du ju inte. Däremot är det viktigaste att du blev nöjd.
 
J
Vestis Vestis skrev:
Låter ju jämförelsevis helt fantastiskt! Vilken bank och eventuellt vilken bankman var detta? Om man nu får göra motsatsen till att hänga ut i negativ bemärkelse ;) Om geografin tillåter så är det ju honom man vill ha! :)
En lokal Sparbank i Västra Götaland :)
Bankmannen i fråga var faktiskt ny och inte någon jag förhandlat med tidigare. Fick honom pga mammaledigt hos min ”vanliga”.

Men visst var det ett fantastiskt agerande. Pengamässigt handlar det ju inte om några större summor, men agerandet gillar jag. Det talar för professionalism och kundvänlighet. Precis vad man efterfrågar en bank man annars tycker är helt överflödig.
 
  • Gilla
Mickebus och 1 till
  • Laddar…
Vestis Vestis skrev:
Ja, med din tolkning så är där ju helt klart inget att göra. Och jag blir som sagt mest trött i huvudet av att försöka tolka, så din tolkning är det bästa jag har att gå på :) synd att det blev till min nackdel den här gången!

Goodwill har fallerat under dagen, de är inte ens lite intresserade av att se till att det inte varit helt tydligt från deras sida. Och bank hinner jag inte byta tills fredag. Så det står mellan att fega och ta 1,89% och sedan vara safe i fyra år eller köra på 1,09% och sen sannolikt köra på rörligt efter det.
Varför hinner du inte byta bank tills på fredag? Prova! Samt kör med nya banken (vilken som) på 3månaders och under den tiden hitta ev tredje bank.
 
J
A Adde-hstd skrev:
Kan bara säga att jag vid 2 tillfälle sålt innan och kommit överens med bank om en viss ränta,till nästakommande hus, så har den räntan varit faktum från den dagen vi kom överens även om flytt och utbetalning av lånet skedde vid ett senare tillfälle.
Detta var då inte danske bank
Det händer väl allt som oftast och mer eller mindre hela tiden. Justeringar kan ju dock ske vid tillfällen då räntejusteringar sker, men det är ju inte något som sker särskilt frekvent.
 
Vestis Vestis skrev:
Hej,

Det här kanske blir en tråd där jag får lov att skämmas för min dumhet, men det har jag råd med :)

Vi har skrivit på för ett bundet lån med Danske bank med 4 års bindningstid till räntan 1,18%. Vi var nöjda tills idag, då banken ändrar räntan till 1,89%. Vårt tillträde är på fredag, och de menar att de har rätt att ändra på räntan fram till tillträdet, trots att vi avtalat en bunden ränta. Jag kan inte hitta i avtalet att det skulle vara så att räntan sätts vid tillträdet.

I och med att tillträdet är så nära har vi heller inte tid att byta till annan bank med bättre ränta, och banken kan inte ändra till rörlig ränta så att vi kan flytta lånet i efterhand. Men 1,18% är ju inte möjligt att få någon annan stans nu ändå...

Mina frågor:
Får banken göra så här?
Fler som råkat ut för samma?
Någon som fått igenom den räntan man avtalat från början när banken börjat bråka?

Tack på förhand!

Mvh
Johan
Meddela säljarna att du behöver några dagar till och kontakta sedan Landshypotek 1.09%
 
Står det en ränta i ett avtal med en vecka till start så tar ju alla för givet att den räntan gäller. Bankens kostnad för ditt lån har inte ändrats nämnvärt under den veckan, det är bara banken själv som bestämt sig för att ändra priserna mot kund och nu får du lida för det. Helt oacceptabelt och du borde sannerligen inte binda i fyra år hos en bank som behandlar dig så. Banken borde skämmas!
 
  • Gilla
Mortsken och 1 till
  • Laddar…
J jaronsso skrev:
En lokal Sparbank i Västra Götaland :)
Bankmannen i fråga var faktiskt ny och inte någon jag förhandlat med tidigare. Fick honom pga mammaledigt hos min ”vanliga”.

Men visst var det ett fantastiskt agerande. Pengamässigt handlar det ju inte om några större summor, men agerandet gillar jag. Det talar för professionalism och kundvänlighet. Precis vad man efterfrågar en bank man annars tycker är helt överflödig.
Helt magiskt! För oss blev det 120 000 kr dyrare...vilket gjorde att vi istället för att gå på ett bundet lån på 4 år bara låser på 1 år. Så det kan ju bli betydligt dyrare än så...fingers crossed och sånt!
 
Villabergskuben Villabergskuben skrev:
Varför hinner du inte byta bank tills på fredag? Prova! Samt kör med nya banken (vilken som) på 3månaders och under den tiden hitta ev tredje bank.
Redan provat hos en massa banker. Det är dom som inte hinner, jag har gott om tid :crysmile:
 
Vestis Vestis skrev:
Redan provat hos en massa banker. Det är dom som inte hinner, jag har gott om tid :crysmile:
ok ok… även SBAB?
 
Z Zekesson skrev:
Meddela säljarna att du behöver några dagar till och kontakta sedan Landshypotek 1.09%
Det är inte en 4-årig bunden ränta du presenterar gissar jag :) har nu 1,09 på ett år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.