thomasse
Jag skulle nog ha spegelvänt huset och placerat det längs med lokalgata så det följer den prickade marken så nära som möjligt. Det borde ge er en större privat yta mot det som heter natur.
Och när ni kollar ut genom fönstret så ser ni inte hela grannens hus,
 
Redigerat:
  • Gilla
janusz_w och 2 till
  • Laddar…
Du kanske skall höra med grannarna, om de kan tänka sig att gå ihop om en häck?

De har ju optimerat för sig vid att placera sitt hus så nära tomtgräns som de får, och kommer säkert ha sin uteplats på andra sidan huset.

Men om de har sin huvudingång där det är som närmast, och ni har eran uteplats mitt emot och befinner er där ofta, så kanske grannen också tycker det blir lite väl "intimt"? Att de måste säga hej och växla några ord varenda gång de går ut och in? :)
 
  • Gilla
Zirconia
  • Laddar…
Det beror helt på. I mitt förra hus hade vi en fönsterlös gavel mot grannens hus och han hade sitt garage mot oss. Det hade funkat med 2 meter emellan så att häck plus gräsklippare får plats. På nuvarande huset har vi en fönstelös vägg några meter från gränsen, där står ett gemensamt 2 m högt plank och på andra sidan har grannen bubbelpool och utekök. Funkar utmärkt. Ett plank i tomtgräns är inte helt fel, då kan man utnyttja mer av tomten, utan plank hade det nog kännts lite märkligt för grannen att bada 2 m från vårt hallonland. Plank måste godkännas av grannen, men han kan ju också tycka att det förbättrar hans tomt
 
12m är en tumregel (som ofta bryts) för avståndet mellan flerbostadshus på flera våningar. Där fönster tittar in i varandra alltså.
 
Tänker ni ha kök och matrum mot grannens hus som har sitt kök och matrum mot er? Då är det för nära. Då kan ni duka långbord ihop. Planerar man däremot fönsterlös vägg så är 12 meter en ocean.

Jag är uppväxt i miljonprogramsvilla. Fönster på fram och baksida. Sidorna så gott som fönsterlösa. Åt ena sidan en balkongdörr åt andra sidan ett 40 cm toafönster. Likadana hus på rad. 6-7 meter emellan. Inga problem. Man får plats att bygga en sjysst balkong och fortfarande kommer man förbi med skottkärran. Enda problemet är väl möjligtvis att man hör genom grannens toafönster vad han har för sig på muggen medan man sitter i kvällssolen på altan och dricker grogg.
 
Z Zirconia skrev:
Hej!

Vad är minsta avstånd mellan huskroppar? Jag är inte ute efter byggregler utan vad ni tycker känns okej avstånd att ha till grannens hus!

Jag undrar om ni tycker att grannens hus är väldigt nära vårat hus om det är 12 meter emellan?

Våra förutsättningar:
- vi bor i en tätort/stad
- tomtstorlek 992 kvm
- konstig form på tomten (se bild)
- kommer bygga 2-plans hus med kopplat dubbelgarage
- grannens hus är också ett 2-plans hus

Vi har aldrig bott i hus men kommer nu bygga hus som planeras stå klart i slutet av året. Vi har precis sett att grannens hus kommit upp på deras tomt och fick då en mindre chock och känsla av att ”hur kommer vårat hus få plats på tomten?” och ”kommer grannens hus kännas väldigt påträngande?” och ”kommer vi ens ha någon tomt kvar att vistas på när huset väl är byggt?”

Tacksam för era reflektioner!

Både ni och grannen måste bygga 4,5 m från tomtgräns det gör att det blir 9m mellan husen vilket är normalt med dagens små tomter då bör du på andra sida ha lite mer tomt att vara på.
 
Köp 4-åriga frukt och bärträd. Gräv djupt. Vattna ordentligt. Då har ni en vacker och god utsikt och gräns mot grannen inom några få år.
 
  • Gilla
Zirconia
  • Laddar…
Z Zirconia skrev:
Hej!

Vad är minsta avstånd mellan huskroppar? Jag är inte ute efter byggregler utan vad ni tycker känns okej avstånd att ha till grannens hus!

Jag undrar om ni tycker att grannens hus är väldigt nära vårat hus om det är 12 meter emellan?

Våra förutsättningar:
- vi bor i en tätort/stad
- tomtstorlek 992 kvm
- konstig form på tomten (se bild)
- kommer bygga 2-plans hus med kopplat dubbelgarage
- grannens hus är också ett 2-plans hus

Vi har aldrig bott i hus men kommer nu bygga hus som planeras stå klart i slutet av året. Vi har precis sett att grannens hus kommit upp på deras tomt och fick då en mindre chock och känsla av att ”hur kommer vårat hus få plats på tomten?” och ”kommer grannens hus kännas väldigt påträngande?” och ”kommer vi ens ha någon tomt kvar att vistas på när huset väl är byggt?”

Tacksam för era reflektioner!
Vi har 8 meter mellan husen (4 meter på vardera tomt). Det är inget problem. Det som har betydelse är insynen och placeringen av uteplatser m.m. inte avståndet...
 
  • Gilla
Zirconia och 1 till
  • Laddar…
Så nära som möjligt men att du kan underhålla ditt så 1,5m till tomtgräns om det går. Sen placerar du huset så att resterande del av tomten blir användbar.

Jag gillar när parkering/ingång angränsar till entré och att även altanen är vid entrén så man slipper gå runt huset och i flera ingångar.
 
D Dalby60 skrev:
Vi har 8 meter mellan husen (4 meter på vardera tomt). Det är inget problem. Det som har betydelse är insynen och placeringen av uteplatser m.m. inte avståndet...
Alltså, t ex, inga "insyns'-fönster mot varandras hus... Och området mellan husen (i vårt fall 8 meter...) behandlar både vi och grannen som "ingenmansland". Vi och grannen är inte där och stör helt enkelt...Då funkar grannsämjan utan problem.
 
  • Gilla
  • Haha
Harpgear och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Avståndet tycker borde baseras på vad som är vanligt i området i fråga. Besluten som tas av de som flyttar in är ju i regel baserade på och förväntade på det.
 
Heij83 Heij83 skrev:
Kan ni flytta huset närmare vägen? Den ytan kommer sannolikt inte användas till något vettigt
Det är ju prickmark så huset ligger nog precis där det kan ligga!
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
"ingenmansland". Vi och grannen är inte där och stör helt enkelt...Då funkar grannsämjan utan problem.[/QUOTE]

Jag är nog en fruktansvärd granne, att betrakta sin egen tomt som ingenmansland skulle aldrig falla mig in:)
 
T TypRätt skrev:
Tycker det verkar helt rimligt men jag hade funderat på husets utformning kontra vart ni har söderläge på tomten. Antar här bara att det är rakt ner på kartan?
Ja, precis. Vi kommer ha en utgång från kök/matplats mot söder. Samt en utgång från vardagsrummet mot väst (det som är närmast grannen).

Det är framförallt känslan av att mötas av en vägg mot väst som jag är orolig ska kännas klaustrofobiskt. Men det var svårt att placera huset annorlunda pga prickad mark samt det kopplade garaget.

Min förhoppning är att vi ska kunna ”följa” solen runt huset och ha indelad trädgården i olika ”rum”. Den absolut bästa plätten som vi troligen kommer använda mest tror jag kommer vara det svagt röda området i sydväst.
 
E efred skrev:
Tänker ni ha kök och matrum mot grannens hus som har sitt kök och matrum mot er? Då är det för nära. Då kan ni duka långbord ihop. Planerar man däremot fönsterlös vägg så är 12 meter en ocean.

Jag är uppväxt i miljonprogramsvilla. Fönster på fram och baksida. Sidorna så gott som fönsterlösa. Åt ena sidan en balkongdörr åt andra sidan ett 40 cm toafönster. Likadana hus på rad. 6-7 meter emellan. Inga problem. Man får plats att bygga en sjysst balkong och fortfarande kommer man förbi med skottkärran. Enda problemet är väl möjligtvis att man hör genom grannens toafönster vad han har för sig på muggen medan man sitter i kvällssolen på altan och dricker grogg.

Det är just det att vi har vardagsrummet i mitten av huset med en altandörr ut mot väst mot grannens hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.