Hej!

Vad är minsta avstånd mellan huskroppar? Jag är inte ute efter byggregler utan vad ni tycker känns okej avstånd att ha till grannens hus!

Jag undrar om ni tycker att grannens hus är väldigt nära vårat hus om det är 12 meter emellan?

Våra förutsättningar:
- vi bor i en tätort/stad
- tomtstorlek 992 kvm
- konstig form på tomten (se bild)
- kommer bygga 2-plans hus med kopplat dubbelgarage
- grannens hus är också ett 2-plans hus

Vi har aldrig bott i hus men kommer nu bygga hus som planeras stå klart i slutet av året. Vi har precis sett att grannens hus kommit upp på deras tomt och fick då en mindre chock och känsla av att ”hur kommer vårat hus få plats på tomten?” och ”kommer grannens hus kännas väldigt påträngande?” och ”kommer vi ens ha någon tomt kvar att vistas på när huset väl är byggt?”

Tacksam för era reflektioner!
 
  • Tomtkarta som visar avståndet på 12 meter mellan två hus och olika tomtytor med mått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror det blir jättebra med 12m i den miljön, själv vill jag ha minst 200m till grannar och så mycket skog att jag med säkerhet kan värma huset med ved för all framtid;)
 
  • Gilla
aneng och 22 till
  • Laddar…
Så nära som möjligt och att grannen på andra sidan av det egna huset ligger så nära sin nästa granne som möjligt för att ge största möjliga avstånd. . Tänk parhus fast med avstånd mellan huskropparna där avståndet medger underhåll av varje hus.
Hus bör också ligga så nära gatan som är lagligt och praktiskt möjligt.
Allt för att få så lite död yta som överhuvudtaget går på tomten.

Var man sätter fönster, planlösning, ljudisolering och -dämpning och avskärmning styr sedan hur nära man upplever att grannarna faktiskt är.
 
  • Gilla
Jonny L och 2 till
  • Laddar…
Hur mycket av de 12 m är på er tomt - hur långt fån tomtgräns ligger grannens tomt?

Det är väl lätt att grannens hus känns ”störande nära” precis när det har kommit upp, om ni är vana att se tomterna utan hus. Gissar att ni vänjer er snabbt. Upp med en snabbväxande häck, dock, så känns det mer privat.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 2 till
  • Laddar…
Grannen har placerat sitt hus med huvudentré 4,5 m från tomtgräns. Vårat hus ligger 7,75 m från tomtgräns (den delen som är närmast tomtgränsen).
 
  • Fastighetskarta med markerade avstånd från hus till tomtgräns och grannens hus nära gränsen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lillekitte skrev:
Hur mycket av de 12 m är på er tomt - hur långt fån tomtgräns ligger grannens tomt?

Det är väl lätt att grannens hus känns ”störande nära” precis när det har kommit upp, om ni är vana att se tomterna utan hus. Gissar att ni vänjer er snabbt. Upp med en snabbväxande häck, dock, så känns det mer privat.
L Lillekitte skrev:
Hur mycket av de 12 m är på er tomt - hur långt fån tomtgräns ligger grannens tomt?

Det är väl lätt att grannens hus känns ”störande nära” precis när det har kommit upp, om ni är vana att se tomterna utan hus. Gissar att ni vänjer er snabbt. Upp med en snabbväxande häck, dock, så känns det mer privat.

Grannen har placerat sitt hus med huvudentré 4,5 m från tomtgräns. Vårat hus ligger 7,75 m från tomtgräns (den delen som är närmast tomtgränsen).
 
  • Karta som visar två hus positionerade med avstånd 4,5 m och 7,75 m från en tomtgräns markerad med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Heij83
Kan ni flytta huset närmare vägen? Den ytan kommer sannolikt inte användas till något vettigt
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
Vi har väldigt liknande placering av hus som ni har. Avståndet hos oss är ca 9 meter till grannens hus och det upplevs som nära då vårt hus ligger mycket högre. Vi ska sätta mur och häck och staket och tror det blir mycket bättre då. Som någon sagt tidigare, kan ni inte vrida hela huset så ni får en annan vinkel mot grannes hus? Samt sätt upp en häck snabbt. 12 meter är egentligen inget konstigt inom en detaljplan med 1000 kvm tomter. Det gör så mycket när området har vuxit upp och alla fått trädgård mm på plats.
 
  • Gilla
Zirconia och 1 till
  • Laddar…
M
Känns som ett ganska normalt avstånd mellan husen i storstadsområde.
 
  • Gilla
sy97jgu och 3 till
  • Laddar…
Min grannes hus står på min/vår tomtgräns! Ca 4,5 meter mellan husen. Husgavlarna mot varandra. Jag ser nästan aldrig min granne och har ingen insyn överhuvudtaget! Granne åt ett håll, skog åt två håll och gata åt ett håll.
 
12 meter är inga problem. Kollar du runt i de flesta villaområden är det mindre än så mellan husen.
 
  • Gilla
Zirconia
  • Laddar…
Jag skulle säga åtminstone fyra meter till fastighetsgräns och åtta meter till närmaste grannhus. Allt över det är kanon i tätbebyggt område!
 
  • Gilla
Zirconia
  • Laddar…
Tycker det verkar helt rimligt men jag hade funderat på husets utformning kontra vart ni har söderläge på tomten. Antar här bara att det är rakt ner på kartan?
 
  • Gilla
Zirconia och 1 till
  • Laddar…
Jag har c.a 150m med skog mellan till närmaste granne,känns lagom
 
  • Gilla
SC Aero och 2 till
  • Laddar…
30 meter är helt okej. De är nära men inte så att de stör. Är det mindre än 15m kommer ni säkert tycka det är nära, speciellt om de finns fönster som är mot varandra.

Mitt tips är att bygga en spalje där ni känner de är nära. Släng på lite snö och julbelysning så blir de ett bra insynsskydd
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.