Jag har läst så mycket om de berömda 0502:surprised:rna och trodde att det var en myt att de skilde sig åt genom S-.

Nu har vi målat övre delen av vår hall med S0502-Y och har upptäckt att det ser ut som en kedjerökare har bott där upp i 150 år.

Det är stooor skillnad mot den brutna vita (0502-Y?) som är här nere och det går helt enkelt inte att missa :(...

Vi sa 0502 i färghandeln, men fick den här. Jag vet inte vad jag ska säga imorgon när jag går dit igen, kanske får jag "fel" färg igen!?
Vi har 40 liter nikotingul färg...

Snälla hjälp behövs av en färgexpert!
 
Har aldrig hört talas om att s:et skulle göra ngn skillnad. S:et står för "second edition" av NCS-systemet och det var så länge sedan man la till det att man idag ofta utelämnar s:et.

Problemet enligt min mening är Y:et, dvs att färgen är bruten i gult. Är du säker på att att ni inte har S-0500, vitt med bara en svag, svag dragning åt grått, som ni har där nere?

Oavsett vilket är det kanske värt att prova 0500 i hallen däruppe. Men tänk på att fabriksmålade lister oftaste är målade i 0502-Y...
 
  • Gilla
Larspeter
  • Laddar…
Det är inte så att ni har ett helt annat ljus i er övre hall och att det är därför synintrycket blir annorlunda. Har ni testat att måla en bit på något löst material och sedan hålla den mot er hallvägg där nere.
I vårt förra hus var halva hallen solbelyst och halva i dyster norrskugga. Vi testade olika vita brutna i beigegråa nyanser men när vi målade i den skuggiga delen så blev färgen dyster och och väldigt gråbeige och inte alls så vit som i den soliga delen. Det slutade med att vi målade kritvitt överallt.
 
Nej, skarven syns tydligt på väggen och där är samma ljus. Jag fick faktiskt svaret idag när jag gick tillbaka till färgaffären... de är brutna olika och nu hoppas jag att det är samma som här nere. I såfall kommer jag bli mycket npga med att INTE få S0502-Y i framtiden...

fialottabus skrev:
Det är inte så att ni har ett helt annat ljus i er övre hall och att det är därför synintrycket blir annorlunda. Har ni testat att måla en bit på något löst material och sedan hålla den mot er hallvägg där nere.
I vårt förra hus var halva hallen solbelyst och halva i dyster norrskugga. Vi testade olika vita brutna i beigegråa nyanser men när vi målade i den skuggiga delen så blev färgen dyster och och väldigt gråbeige och inte alls så vit som i den soliga delen. Det slutade med att vi målade kritvitt överallt.
 
Mi skrev:
Nej, skarven syns tydligt på väggen och där är samma ljus. Jag fick faktiskt svaret idag när jag gick tillbaka till färgaffären... de är brutna olika och nu hoppas jag att det är samma som här nere. I såfall kommer jag bli mycket npga med att INTE få S0502-Y i framtiden...

Skarven på väggen? Hur har ni målat nu?
Om du har gjort ett test eller något åt det hållet med 2 olika '0502' för att se om det stämmer så vill jag nog påstå att du kan välja vilken kulör som helst och få dessa att skilja sig en aning från varandra.
Och det är en utav anledningar till att man alltid bör sluta i ett hörn om man misstänker att färgen inte räcker till för att avsluta väggarna som kanske är kvar. Det är också en utav anledningar till att man aldrig skall måla slut på en burk för att sen bryta upp nästa för att kunna fortsätta.

Speciellt känsliga är ljusa kulörer då en liten avvikelse som knappt kanske är synbar för en kraftigare kulör, procentuellt sett blir mycket större och kanske avgörande när det rör sig om små mängder.
Låt oss säga att du beställer 5 cl gul brytpasta men istället får 5,5 cl.
Beställer du istället 100 cl men får 100,5 cl så blir skillnaden inte lika markant.
Men även om det skulle finnas en exakt maskin så kan det vara variationer på pigmenten. Iof. mycket små men många bäckar små...
Det kan också skilja sig mellan olika typer av väggfärger och mellan olika tillverkningstillfällen.

I teorin blir det hursomhelst mycket svårt att hävda att S 0502-Y och 0502-Y är två olika kulörer.
Jag ser heller ingen logisk anledning till att dessa skulle brytas olika för en given typ av färg.
 
Toaster skrev:
I teorin blir det hursomhelst mycket svårt att hävda att S 0502-Y och 0502-Y är två olika kulörer.
Jag ser heller ingen logisk anledning till att dessa skulle brytas olika för en given typ av färg.
Av vad jag har hört/läst så är den nya S0502-Y gulare än det gamla systemets 0502-Y. Tydligen så blev det så när man övergick till nya systemets brytningssätt.
 
  • Gilla
tiamaria
  • Laddar…
Vi slutade måla halvvägs upp i hallen av den enkla anledningen att övervåningen var oinredd och därmed inte resten av väggen var klar. Säljaren som bröt den senaste nyansen hävdade att den gula var klarare i S0502-Y, enligt hans dator.

Jag är ingen expert på att blanda färg, men jag är noggrann med nyanser och ser ganska direkt skillnader och det här var ingen liten skillnad!

En färghandlare berättade för mig att hon aldrig rekommenderade S framför, eftersom många med mig, tycker att den är för gul. Jag känner inte att jag har blivit klokare av den här tråden, men det beror nog på att jag inte hänger med riktigt i fackspråket.
 
Precis vad jag också har hört... och det här är viktigt för mig som målar massor i vitt :)!
OlaF skrev:
Av vad jag har hört/läst så är den nya S0502-Y gulare än det gamla systemets 0502-Y. Tydligen så blev det så när man övergick till nya systemets brytningssätt.
 
S 0502-Y och 0502-Y

S:ets betydelse torde vara bekant. Second Edition och med denna, andra upplagan kom det som också kanske är bekant, ett tillskott av nya kulörer samtidigt som endel försvann.
För att skilja dessa nya kulörer från dom gammla lade man till s:et på samtliga kulörer då jag antar att det skulle bli rörigt med S:et bara på dom nya.

Det som däremot inte skiljer sig mellan S:ets vara och icke vara är möjligheten att enkelt och muntligt kunna kommunicera färger då kulörens 'uppbyggnaden' lätt kan förstås.

Första två siffrorna för svärtan, andra två för kulörtäthet och den sista bokstaven förtäljer vart kulören ligger i färgspektrat.

Och kodar vi av S 0502-Y så får vi, 5% svart, 2% kulörtäthet i rent gul och 93% vitt.
Med 0502-Y får jag, hur jag än bär mig åt, precis samma svar.

"Tydligen så blev det så när man övergick till nya systemets brytningssätt."

När vilka gick över? Och vad skiljer i brytningssätt mellan första och andra upplagan?
Ja, för att öht. ta fram andra upplagan så har jag för mig att det behövdes några nya pigment som tidigare gjorde det teknisk omöjligt att framställa några utav kulörerna.
Men då rör vi oss i utkanterna av skalan och tillskottet torde således inte inverka på det man skulle kunna kalla för kärnan i NCS. 0502-Y, 1002-Y, 1502-Y osv.
Men resonemanget kring extra pigment blir eg. överflödig då det mig veterligen inte finns någon svensk färgleverantör som har alla pigment som behövs för att kunna återskapa hela NCS helt korrekt ändå!

Dessutom får ingen tillverkare hjälp med att ta fram recept till någon av NCS kulörerna. Och det är eg. inte så konstigt då alla tillverkare har olika system och pigment.
Visst är det på det stora hela 'samma lika' men med olika namn och termer.

Alltså borde 0502-Y som tagits fram bli och vara exakt detsamma som S 0502-Y.
Men skulle det bli annorlunda så är det antingen för att man bytt system internt
alt. så har man hunnit byta ut något utav dom pigment som man tidigare har haft och som varit en endel då man bröt 0502-Y kanske av miljöskäl eller av kostnadskäl men därefter har man fått jobba med att förändra samtliga recept med det berörda pigmentet.

Det jag vill komma till är att gå in i en affär och få S 0502-Y och 0502-Y brutna på 2 olika sätt i princip borde vara straffbart för du frågar efter EXAKT samma sak.
5% svart, 2% kulörtäthet i rent gul och resten vitt. Ja, straffbart är det väl inte men utan tvivel ett skapligt skott i foten av tillverkaren.
Ja, och om det nu är någon skillnad på dessa så kan skillnaden bero på precis vad som helst men det kan omöjligt sitta i själva S:et.
 
  • Gilla
ninnit och 2 till
  • Laddar…
Det stämmer att det är skillnad på 0502-Y och S 0502-Y.

Men dagens S 0502-Y ligger enl. NCS inte exakt på S 0502-Y.
Och så exakt som konceptet tillåter oss att vara blir S 0502-Y = 0503-Y03R.
Detta var en nyhet för mig och då jag jobbade med färg för något år sedan så kommer jag bestämt ihåg att vi då inte hade olika recept på S 0502-Y och 0502-Y.
MEN så var det tydligen idag!? Kollade snabbt bland äldre recept och där var brytningar precis lika. Och här har det nog alltså blivit en initial och intern miss.

Det blev en justering på 0502-Y i övergången till S 0502-Y men finputsningar sägs även ha berört endel andra kulörer som det varit lite för stor felmarginal på.
Exakt vad den tidigare 0502-Y ligger på vet jag inte men att döma av brytningen så är det en ganska markant skillnad. Mindre kulörtäthet och mer åt det röda.
Uppskattningsvis 0502-Y20R, vilket förklarar en heldel.
 
Vet inte om någon fortfarande är intresserad av denna tråd, men vi har precis fått erfara att det är stor skillnad på S0502-Y och 0502-Y. Den nya (S0502-Y) innehåller tydligen någon droppe citrongult, vilken den gamla inte gjorde. För en del färgmärken kan man inte längre beställa den gamla varianten, det blir samma som den nya. Men för bla Jotun och Nordsjö ska man kunna beställa 0502-Y och då få en färgkulör som är klart mindre gul än den nya. Men detta gick tex inte på Bauhaus, där de säljer Beckers.
 
Vi var med om samma problem. Tyckte att S0502-Y kändes för gul efter provmålning.
Hade för mig att jag läst om det här fenomenet, att den gamla inte skulle vara lika gul. Gjorde en chansning och åkte till Flygger för att få ett prov på 0502-Y, men nej det var ingen skillnad sa den yngre killen som dessutom inte visste att det fanns en "gammal".
Som tur var hörde en äldre man vår diskusion, han hade några år på nacken i branschen och sa att jo, det fanns en gammal variant som vi kunde få prova för det stämde att dom inte var riktigt lika.

Sagt och gjort vi provmålade och idag har vi alltså den gamla 0502-Y på hela övervåningen och vi är jättenöjda :)
 
  • Gilla
Falurätt
  • Laddar…
Flyggers 0502-y skiljer sig markant mot beckers dessutom om vi nu skall krångla till det ytterligare.Flyggers skulle jag kalla för ljusgul och inte bruten vit .Beckers bruten vit är mer vit än gul i alla fall.
 
Redigerat:
Oj, hela poängen med NCS är väl att det ska bli *samma* kulör oavsett tillverkare? Att tillverkarna måste lämna in kvalitetsprover som visar att deras blandningar stämmer mot skalan?
 
När tillverkarna framställer färg med en viss NCS-kulör så har de i praktiken en viss felmarginal i förhållande till den absoluta NCS-referenskulören. Dvs att en tillverkares NCS 0502-Y kan vara i ena ändan av 'intervallet' för felmarginalen, och en annan tillverkarens 0502-Y kan vara på motsatta ändan av 'intervallet'. Båda anses då alltså vara NCS 0502-Y men de faktiska kulörerna kommer skilja sig åt en del.

För mer info se:

http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/81981-hur-mycket-skiljer-sig-ncs-kuloererna-mellan-olika-tillverkare.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.