Ända sedan vi flyttade in i huset för fyra år sedan och således blev med bastu så har bastun inte riktigt nått den temperatur som jag velat. Men eftersom jag gillar att basta så tänkte jag göra något åt det nu.

Fakta:
  • Bastun når ungefär 50-55 grader men blir sedan inte mycket varmare hur mycket jag än justerar på manöverpanelen.
  • Har provat att plocka ut stenarna. De ser OK ut. När stenarna var uttagna nådde temperaturen upp till ungefär 60-65 grader. Kunde också konstratera då att värmeelementen är svaaaagt orangea men inte mer.
  • Kan också berätta att jag har två termometrar för att utesluta den "felkällan".
  • Aggregatet är ett Tylö A8 / S8 (8kW) och QA-stämplat "01/02" så skulle gissa att det alltså är drygt 20 år gammalt.
  • Bastun är liten och nätt med en volym på 8m3.
  • Bastun är ett hemmabygga men känns hyffsat välbyggd med ventilationstrumma för att leda ut värme. Knner heller inget direkt kalldrag i hörnor även om det naturligtvis finns litegrann av det.
Kan det vara stenarna bara som behöver bytas iom att det blev varmare utan stenar? Eller tyder det faktum att elementen inte blir knallröda på att aggregatet har gjort sitt? Eller vad skulle det kunna vara?

Tacksam för all hjälp!
 
Sitter det någon effektvakt som begränsar aggregatet om resten av huset drar för mycket ström?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Stenarna behöver du inte byta. Anledningen till att det blir lite varmare utan stenar är troligen att det strömmar mer luft genom aggregatet. Det tyder då möjligen på att det finns ett intern överhettningsskydd, som begränsar effekten när stenarna hindrar kylning av slingorna.
 
  • Gilla
Mr RibEye och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sitter det någon effektvakt som begränsar aggregatet om resten av huset drar för mycket ström?
Bra tanke men nej, det gör det inte (vad jag kan se med blotta ögat i vart fall).


HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Stenarna behöver du inte byta. Anledningen till att det blir lite varmare utan stenar är troligen att det strömmar mer luft genom aggregatet. Det tyder då möjligen på att det finns ett intern överhettningsskydd, som begränsar effekten när stenarna hindrar kylning av slingorna.
Tack för det! Det skulle kanske göra att en omläggning av stenarna nu med lite mer luft emellan skulle hjälpa till delvis i alla fall. :thinking:
 
Glöder alla tre slingorna?
Händer att ett element ”bränner av”.
Kollat på riktigt de tre säkringarna till aggregatet?
 
M Mr RibEye skrev:
Ända sedan vi flyttade in i huset för fyra år sedan och således blev med bastu så har bastun inte riktigt nått den temperatur som jag velat. Men eftersom jag gillar att basta så tänkte jag göra något åt det nu.

Fakta:
  • Bastun når ungefär 50-55 grader men blir sedan inte mycket varmare hur mycket jag än justerar på manöverpanelen.
  • Har provat att plocka ut stenarna. De ser OK ut. När stenarna var uttagna nådde temperaturen upp till ungefär 60-65 grader. Kunde också konstratera då att värmeelementen är svaaaagt orangea men inte mer.
  • Kan också berätta att jag har två termometrar för att utesluta den "felkällan".
  • Aggregatet är ett Tylö A8 / S8 (8kW) och QA-stämplat "01/02" så skulle gissa att det alltså är drygt 20 år gammalt.
  • Bastun är liten och nätt med en volym på 8m3.
  • Bastun är ett hemmabygga men känns hyffsat välbyggd med ventilationstrumma för att leda ut värme. Knner heller inget direkt kalldrag i hörnor även om det naturligtvis finns litegrann av det.
Kan det vara stenarna bara som behöver bytas iom att det blev varmare utan stenar? Eller tyder det faktum att elementen inte blir knallröda på att aggregatet har gjort sitt? Eller vad skulle det kunna vara?

Tacksam för all hjälp!
Kör upp bastun på max, ca 55C sen häller du på två/tre stora skopor vatten över stenarna så kommer du att få det varmt och skönt. Det är löyly du är ute efter.
 
Skulle också spontant gissa på att den går på en fas istället för tre.
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
M Move105 skrev:
Kör upp bastun på max, ca 55C sen häller du på två/tre stora skopor vatten över stenarna så kommer du att få det varmt och skönt. Det är löyly du är ute efter.
Det höjer inte temperaturen utan bara luftfuktigheten som gör att det känns varmare
Liten inverkan på temperaturspridningen från aggregatet kan det ha när vattenångan stiger sätter luften i rörelse
 
Det går åt mycket energi att förånga vatten, så även om det känns varmare blir det i praktiken några grader kallare.
 
T
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Stenarna behöver du inte byta.
Fullständig osanning. Stenar skall bytas ofta - rekomendationen är varje år. Det är väl lite i överkant, men använder man bastun mycket så löns det definitivt att byta stenar med några års mellanrum.
 
J Jonas_81 skrev:
Det höjer inte temperaturen utan bara luftfuktigheten som gör att det känns varmare
Liten inverkan på temperaturspridningen från aggregatet kan det ha när vattenångan stiger sätter luften i rörelse
Jo tack jag har tillräckligt med kemi för att veta det. När det gäller bastande är det den relativa värmen som räknas inte den faktiska. Dvs även om den faktiska temperaturen sjunker kommer luften uppfattas som varmare då en mättad luft har större värmekapacitivitet än torr luft.

Precis det du är ute efter i en bastu.

jag antar att glödtrådarna är varmare än 55C vilket gör att avsvalningen måste spela in en stor roll. Genom att tillföra vattenånga kan du i detta fallet praktiskt få en skön bastu ändå.
 
T
Vi hade ett aggregat som inte gjorde bastun varmare än typ 55 grader, att byta stenar hjälpte ingenting. Nu är det nog inte samma problem för vårt aggregat var gjort för att inte bli så varmt och dessutom underdimensionerat, så vi bytte ut det.

Om du inte kan mäta och felsöka själv är det nog bättre att köpa ett nytt än att betala någon för att göra det. Om du kan det hade jag börjat med att kolla vad det drar på respektive fas och att det får den ström det behöver. Finns det någon extern temperatursensor?

(Och ja, det finns de som tyckte vi gjorde fel och att 55 grader + massa vatten är ett utmärkt sätt att bada bastu på. Men det funkade inte för oss.)
 
tommib
T Turbo_Tail skrev:
Fullständig osanning. Stenar skall bytas ofta - rekomendationen är varje år. Det är väl lite i överkant, men använder man bastun mycket så löns det definitivt att byta stenar med några års mellanrum.
Varför ska stenarna bytas?
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Fullständig osanning. Stenar skall bytas ofta - rekomendationen är varje år. Det är väl lite i överkant, men använder man bastun mycket så löns det definitivt att byta stenar med några års mellanrum.
Vad grundar du det på om de inte gått sönder utan är ganska intakta?
Brukar plocka ur vart 4-5 år och rengöra, men har bara 30-40 kg sten och frekvent använd.
Så de stämmer inte att byta varje år!
I ts fall när temperaturen stannar på 55 grader så har det inget att göra med stenarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.