Har du funderat på att bygga första vånings väggar - bjälklag - andra vånings väggar- takstolar. ??
Då blir det hanterbara bitar alltihop.

//AA
 
S saiter skrev:
Har du funderat på att bygga första vånings väggar - bjälklag - andra vånings väggar- takstolar. ??
Då blir det hanterbara bitar alltihop.

//AA
Ja, det var så jag hade tänkt från första början. Men efter diskussioner och funderingar så tror jag ändå mer på att bygga med hel långa stående reglar.
Även om det blir att jag spikar ihop sektionerna själv så ser jag det inte som ett problem att resa dom längre, jag har en plan.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Gokväll hur går det med planerandet?
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Gokväll hur går det med planerandet?
Det går framåt! Hade tekniskt samråd med kommunen i torsdags och behövde bara göra en komplettering i kontrollplanen för att få startbesked. Grovplanering nu är markarbete i mars och gjutning i april. Det ger mig gott om utrymme, i form av tid, för att realistiskt kunna slå i första spiken i början på maj.

Det blir Masonite Beams och sprutisolering. Kommer bygga huset själv så då är det skönt att få ett färdigkapat system samt att slippa isolera.
 
  • Gilla
andkar
  • Laddar…
I Intershade skrev:
Det går framåt! Hade tekniskt samråd med kommunen i torsdags och behövde bara göra en komplettering i kontrollplanen för att få startbesked. Grovplanering nu är markarbete i mars och gjutning i april. Det ger mig gott om utrymme, i form av tid, för att realistiskt kunna slå i första spiken i början på maj.

Det blir Masonite Beams och sprutisolering. Kommer bygga huset själv så då är det skönt att få ett färdigkapat system samt att slippa isolera.
Spännande, stort lycka till och hoppas det blir roligt! Skoj om du uppdaterar oss!
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Spännande, stort lycka till och hoppas det blir roligt! Skoj om du uppdaterar oss!
Kommer uppdatera mer när det drar igång. Allt som hänt senaste månaderna är ju att jag ansamlat mig kunskap och bestämt hur konstruktion ska bli. Skulle kunna dela med mig av mitt SketchUp projekt. Har i princip med allt utom skruv och spik i den, väldigt detaljrik. Dock är den inte helt färdig än, har inte gjort vissa triviala saker i brist av tid.
 
  • Gilla
Tjrex och 1 till
  • Laddar…
Som jag skrev tidigare så kommer bygget för min egen del att sätta igång tidigast i maj.
Men har nu blivit färdig med SketchUp modellen och tänkte jag skulle dela med mig av den.

Jag tänkte även att jag kan dela med mig av de konstruktionsritningar som varit till underlag för startbesked:
https://anonfiles.com/1bb7EcJcx2/Ritningar_zip
Jag har ritat samtliga av dom, förutom LUFT och VA ritningarna. Dom gjorde en god vän åt mig.

SketchUp modellen finns i en .zip fil här:
https://anonfiles.com/38U4D8J7x1/masonite_zip

En liten disclaimer är att saker som berör stommen har jag inte lagt mycket tid på. Detta är för att Masonite Beams/Byggma kommer att göra konstruktionen av den och låter dom göra lösning för avväxlingar ovanför fönster etc.
Därför så finns inte det med i modellen ännu. Tanken med modellen är ju helt för att jag ska dels kunna planera och räkna materialåtgång i ett tidigt skede samt också att kunna planera hur jag ska utför vissa moment så som underspikning av takfot, gipsning eller hur jag ska dra VA till övervåningen.

Jag är inte på några sätt alls erfaren i att göra SketchUp modeller. Det här är faktiskt den första modellen jag någonsin har gjort, och troligen den sista. Kanske blir en modell för garage..
Men tänkte att jag kan beskriva lite hur modellen är uppbyggd så att den som öppnar filen enkelt kan orientera sig.

Allt är ritat i Layer0 och har sedan lagt grupper på andra lager:
Skärmdump av Layer-lista i SketchUp med olika byggdelslager som grund, stomme och tak, var och en med en egen färgkod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter så kontrollerar jag ovanstående lager via "Outliner" rutan. Där finns undergrupper till ovanstående lager/grupper. Jag kör hide/unhide på dessa subgrupper för att dölja eller visa t.ex väggskivor eller stomme.
Skärmbild av SketchUp Outliner-fönster med lager och undergrupper för byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För den som är intresserad får ni gärna kolla genom ritningar och modell och ge feedback om ni så vill. Återigen så ligger det inte mycket eftertanke i själva stommen, jag har satt ut reglar så som jag gissar på att Byggma/Masonite Beams kommer att göra.
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Sitter med telefonen så jag har inte kollat modellen, men det blir säkert bra det där. När jag byggde min kåk för 2 år sedan köpte jag stomme och mellanbjälklag från MB. Riktigt smidigt och prisvärt. Gissar att sprutar väggar och tak med cellulosa? Då får du ett otroligt varmt och tyst hus.

Det är några saker att tänka på när man bygger så. T.ex. inte ha för långt mellan invändig gles och att dra el innan isolering. Men det har du säkert koll på.

Lyck till!
 
N nybyggarn3 skrev:
Sitter med telefonen så jag har inte kollat modellen, men det blir säkert bra det där. När jag byggde min kåk för 2 år sedan köpte jag stomme och mellanbjälklag från MB. Riktigt smidigt och prisvärt. Gissar att sprutar väggar och tak med cellulosa? Då får du ett otroligt varmt och tyst hus.

Det är några saker att tänka på när man bygger så. T.ex. inte ha för långt mellan invändig gles och att dra el innan isolering. Men det har du säkert koll på.

Lyck till!
Precis det blir sprutisolering samt träfiberskiva på utsidan och diffusionsöppen ångbroms från Isoleringslandslaget. Inspiration från dig :D(y)

Följer En Kort En Lång på Instagram och Martin bygger ett sådant hus just nu. Lättreglar, cellulosa och diffusionsöppet. Väldigt väl dokumenterad byggprocess av honom som gjort att det inte känns så läskigt att bygga huset med sådana reglar.
 
  • Gilla
nybyggarn3 och 1 till
  • Laddar…
I Intershade skrev:
Precis det blir sprutisolering samt träfiberskiva på utsidan och diffusionsöppen ångbroms från Isoleringslandslaget. Inspiration från dig :D(y)

Följer En Kort En Lång på Instagram och Martin bygger ett sådant hus just nu. Lättreglar, cellulosa och diffusionsöppet. Väldigt väl dokumenterad byggprocess av honom som gjort att det inte känns så läskigt att bygga huset med sådana reglar.
Då kommer det alldeles säkert att bli bra:)
Jag ska bygga ett gårdshus om kanske ett år. Funderar på samma system igen, kanske med 250 mm väggregel i stället för 300 eftersom det inte ska vara lika varmt på vintern.

Det skulle vara väldigt intressant att veta vad som hänt med priserna på materialet.
 
N nybyggarn3 skrev:
Då kommer det alldeles säkert att bli bra:)
Jag ska bygga ett gårdshus om kanske ett år. Funderar på samma system igen, kanske med 250 mm väggregel i stället för 300 eftersom det inte ska vara lika varmt på vintern.

Det skulle vara väldigt intressant att veta vad som hänt med priserna på materialet.
Totalt ligger det på 116.704 kr exklusive moms ☺️ Och då ingår ju projektering och konstruktion så det är ju mer än bara materialkostnad
 
  • Skärmdump av en offertlista med byggmaterial som inkluderar lättbalkar, limträ, inplastning och projektering, inklusive priser och antal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
nybyggarn3
  • Laddar…
I Intershade skrev:
Totalt ligger det på 116.704 kr exklusive moms ☺️ Och då ingår ju projektering och konstruktion så det är ju mer än bara materialkostnad
Jag ska se om jag hittar åt min offert så kan vi se skillnaden
 
Nu har jag börjat bygga huset och kommer göra det som heltidsjobb året ut, är tjänstledig för att göra detta. Började med huset i fredags, så har nu hunnit jobba 2,5 dag (halvdag igår pga regn).

Har hunnit med följande:
  • Ritat ut placering för reglar på alla syll och hammarband
  • Kapat alla syll och hammarband
  • Lagt ut syllar och kryssat dessa och sedan förborrat genom syll och ner i betongplattan för syllinfästning
  • Spikat ihop 1 av 10 väggmoduler (se bild nedan)
Nästa vecka jobbar jag bara måndag-torsdag med huset, sedan blir det en trip till Gotland över helgen. Planerar att spika färdigt alla väggmoduler och sätta ihop ställningen runt huset som jag hyrt.
 
  • En nyligen påbörjad trävägg ram på en betongplatta med syllar och reglar ordnade för husbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.