J JohanLun skrev:
Jämförelser där ena bilen är gammal och betald och andra är ny och leasing går inte att jämföra, det var det jag ville belysa. Om exemplet var att du köper en bil och tar med den kostnaden så blir jag nöjd med exemplet.
Jämförelsen har aldrig varit sådan heller. Inte denna gången. Men de får man bara veta om man läser.
 
P Pin skrev:
Du har fördelen att bo så att du kan låna släp och ha en bil där det är billigt och enkelt att montera krok. Jag hittade inget under 6000 (fast det kanske motsvarar dina 2000 plus tre timmars jobb med Stockholmspris) till min gamla bil och den nya kostade kroken bortåt 20 000 i tillbehörslistan, men jag köpte begagnat så det gjorde ingen större skillnad på priset även om jag värderade kroken till ett par tusenlappar iaf.
Jag köpte på dragkrokskungen. Sen är jag bilmekaniker i grunden så det hjälper väl lite. Hade jag bott i sthlm city och varit lite skruvkunnig hade jag lagt mig på gatan och skruvat =) Fast hade jag bott i sthlm city hade jag mest troligt inte haft ett behov av bilen, iallafall inte drag.

Enda bilen jag sålt just pga dragkrok var en cadillac (modern) de ville ha 15 000 för bara delarna, då fick de vara nog. Då hade jag dessutom båt så var tvungen att fixa det =)
 
Alfredo Alfredo skrev:
Och på en fungerande bil går de där dumheterna att avaktivera...
Ja det finns knapp för det med. Men står jag och väntar på tåget så kan motorn lika gärna vara stängd =)
 
R Rkarlsson skrev:
Men står jag och väntar på tåget så kan motorn lika gärna vara stängd =)
Ja absolut i det läget men jag blir galen om man "stannar till" några sekunder och motorn ska slås av/på.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ja absolut i det läget men jag blir galen om man "stannar till" några sekunder och motorn ska slås av/på.
Nä är det vid rödljus släpper jag aldrig upp kopplingen så motorn stannar. Det lilla man står i mina trakter kostar säkert mer än att ha motorn igång. Men den är bra när bommarna är nere och man väntar i 2-3 minuter.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja absolut i det läget men jag blir galen om man "stannar till" några sekunder och motorn ska slås av/på.
Ja allra störigast är det om man ska parkera och på den bråkdel av sekund bilen står stilla när jag lägger i backen så stannar motorn. Eller om jag kör försiktigt fram mot en vägg eller ett staket för att parkera och motorn stannar bara för att jag nästan stannat fast jag tänkt köra tio cm till.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nä är det vid rödljus släpper jag aldrig upp kopplingen så motorn stannar.
Fast då ska man ha en sådan pedal också. :D
 
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och flera finns ju redan hos oss och icke att glömma Polestar 2 där Volvo är majoritetsägar görs i Kina.
Definera “görs”. Ja, den byggs på fabriken i Kina men (nästintill) all produktutveckling görs i Sverige.
 
Ska man nu ta och åka 40 mil utan att stanna så tar det ju typ 5 timmar. Jag personligen tycker att det är lite tråkigt att inte få sträcka på benen efter 2 timmars körning, oavsett om jag kör eller bara åker med... Å andra sidan hade jag en släkting som kunde åka 185 mil på en övernattning med sin mor i passagerarsätet. Hur kul det var vet jag inte. Men han hade en Citroën med luftfjädring och lyxsäten under många år minns jag. Det hade tagit 4 timmar att flyga. Men då kunde man ju inte fylla skuffen med sånt som var billigare i Sverige än i Norge. Grönsakskonserver exempelvis? Jag förstår fortfarande inte hur det kunde löna sig att fylla bilen med konserver nere i Ullared och sedan åka upp till Harstad? Madness!
Men han hade på ett halvt ögonblick införskaffat en Tesla som hade tjänat in sjukt mycket bensin på de turerna. Dessutom gillade han att emellanåt vara en early adaptor... Visserligen hade man fått med sig lite färre konserver per tur men man kan göra flera turer istället. Vilket släkten hade uppskattat.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Ska man nu ta och åka 40 mil utan att stanna så tar det ju typ 5 timmar. Jag personligen tycker att det är lite tråkigt att inte få sträcka på benen efter 2 timmars körning, oavsett om jag kör eller bara åker med...
Kan bara hålla med.
 
Jag avstår elbil tills vidare. Räckvidden är en viktig sak för mig. Sen den andra saken är ekonomi. Jag kan inte övertyga mig om att det är värt 200' extra. Det blir många liter bensin. Jag får väl säga att jag sparar på miljön... Ett par år kan jag åka runt och tänka på det.
Men när priset går ner och räckvidden upp... Då kan jag absolut fundera på en elbil.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag avstår elbil tills vidare. Räckvidden är en viktig sak för mig. Sen den andra saken är ekonomi. Jag kan inte övertyga mig om att det är värt 200' extra. Det blir många liter bensin. Jag får väl säga att jag sparar på miljön... Ett par år kan jag åka runt och tänka på det.
Men när priset går ner och räckvidden upp... Då kan jag absolut fundera på en elbil.
När du räknar på totala kostnaden blir det som sagt inte så dyrt. T.ex. är ju restvärdet betydligt högre. Ny mot ny då. Har man en befintlig bil som är trygg blir ekvationen såklart annorlunda
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
När du räknar på totala kostnaden blir det som sagt inte så dyrt. T.ex. är ju restvärdet betydligt högre. Ny mot ny då. Har man en befintlig bil som är trygg blir ekvationen såklart annorlunda
Vi tar ett exempel.
Opel corsa 179900
Opel corsa E 379 900

På 3 år, hur kan du få totala kostnaden att det inte är så dyrt? 200 000 på 3 år.

Jag vill bara förstå hur man tänker och räknar för att trolla bort 200 000 så att det inte är så mycket.
 
R Rkarlsson skrev:
Vi tar ett exempel.
Opel corsa 179900
Opel corsa E 379 900

På 3 år, hur kan du få totala kostnaden att det inte är så dyrt? 200 000 på 3 år.

Jag vill bara förstå hur man tänker och räknar för att trolla bort 200 000 så att det inte är så mycket.
Vad skall du göra efter tre år? Om du skall skrota den efter tre år så har du inte missat något. Men om du i stället säljer den så kan du få tillbaka en del av pengarna om den eldrivna har ett högre andrahandsvärde.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vi tar ett exempel.
Opel corsa 179900
Opel corsa E 379 900

På 3 år, hur kan du få totala kostnaden att det inte är så dyrt? 200 000 på 3 år.

Jag vill bara förstå hur man tänker och räknar för att trolla bort 200 000 så att det inte är så mycket.
Men rimligen går även den vanliga Corsan ned i värde, jag kan gissa att ecorsan är värd 200 efter tre år och den vanliga 80. Då har du 170 mot 80 i värdeminskning. 90.000 på tre år, blir väl ungefär vad du kan tjäna på soppan på 3000 mil per år?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.