Keiller Keiller skrev:
Så hur hjälper den höga inflationen mig, hur blir jag en vinnare? Om jag t.ex har 100.000:- i buffert. Ska jag låna mer eller amortera?
Låna och investera givetvis.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
P pmd skrev:
Alla fick dock inte statliga lån. Det fanns underliga villkor. I ett fall jag känner till blev det nobben för att tvättstugan inte var placerad i källaren …
Finns alltid undantag på individnivå.
På nationell nivå bidrog bostadspolitiken till att förbilliga nybyggnation och hålla priserna nere på samtliga bostäder.
 
Att inflation leder till högre löner bara för att det varit så historiskt skulle jag inte säga är garanterat.

Vi lever i en globalvärld, och det går att flytta det mesta till andra länder. Jag tror snarare att inflationen den här gången kommer att leda till att vår levnadsstandard harmoniseras mot resten av världen, vilket då för Sveriges del innebär en rejäl sänkning av levnadsstandard.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
H hapazard skrev:
[länk] hög inflation och mycket,% ränteavdrag kontra dagens 30%.&text=I själva verket har många,av att inflationen sticker iväg.

En annan syn på det hela. Du blir endast vinnare om löneökningen är högre än inflationen. Det är tyvärr ingen naturlag.
På kort sikt kan det sprida uppåt och nedåt.
På lång sikt beror det på den allmänna BNP ökningen i landet.
Hitintills sedan riksbanken grundades har lönerna kommit ikapp och gått om inflationen.

Den som förlorar är den som sparar pengar på konton eller i madrassen istället för att investera de.
 
A ajn82 skrev:
Att inflation leder till högre löner bara för att det varit så historiskt skulle jag inte säga är garanterat.

Vi lever i en globalvärld, och det går att flytta det mesta till andra länder. Jag tror snarare att inflationen den här gången kommer att leda till att vår levnadsstandard harmoniseras mot resten av världen, vilket då för Sveriges del innebär en rejäl sänkning av levnadsstandard.
Levnadsstandarden i ett land beror på landets BNP och på ekonomisk politik.

Det finns inget som talar för att inflationen nu skulle få en annan effekt än tidigare i historien.
 
Vi har haft nettolöneökningar i decennier för att vi har outsourcat all tillverkning till låglöneländer, jobben där blir mer och mer kvalificerade och större andel jobb kan utföras på distans. Så vi har kunnat köpa billiga varor och hålla inflationen nere i Europa samtidigt som vi haft ett visst överskott i form av nettolöneökningar ovan på dessa artificiellt låga inflationssiffror. (jag säger artificiellt eftersom det är ett transient förlopp eftersom länderna vi outsourcat till inte fortsätter vara billiga, och vilket land som är det nya heta ändras med jämna mellanrum, men för eller senare få vi slut på nya U-länder att flytta verksamhet till)

Jag tror det blir svårt att motivera nettolöneäkningar under de kommande decennierna i västvärlden, men jag har gärna fel. Redan för 15 år sedan såg jag när Ericsson outsourcade stora projekt med hundratals konsulter till Indien, för att de där fick två ingenjörer till priset av en i Sverige. Det är svårt som anställd att då kräva någon löneökning alls.

Jag tror inte vi kan räkna med en högre levnadsstandard än andra länder, sen om det är inflationen som drar ner oss till deras nivå eller något annat vet jag inte.
 
  • Gilla
DennisCA och 1 till
  • Laddar…
F Freniño skrev:
"De med stora lån har i många fall lägre ränta än inflationen, vilket innebär att lånet äts upp över tid"

Kan någon förklara detta på en riktigt låg nivå. Får inte in i mitt huvud hur det fungerar...
Hej, Cervenka är väl knappast särskilt påläst heller så det är inte säkert att det blir någon springnota. Inflation kan ses som att allt blir dyrare med en viss procent per år men att även lönerna ökar med detta (plus liten reallöneökning). Nu är det ju inte säkert att inflationen blir särskilt långvarig eller att lönerna kommer kompenseras för denna oväntade inflation. Det förutsätter också att räntan förblir låg trots hög inflation.

Kort: med 4% inflation så ökar lönerna med 4% och indirekt blir dit lån i nominella termer mindre. Men det är i min mening förhastat att säga att så blir fallet nu.
 
  • Gilla
Freniño
  • Laddar…
P
Huddingebo Huddingebo skrev:
Finns alltid undantag på individnivå.
På nationell nivå bidrog bostadspolitiken till att förbilliga nybyggnation och hålla priserna nere på samtliga bostäder.
Givetvis. Jag ville bara ge ett exempel på att reglera var lite konstigt godtyckliga.
 
P
engs engs skrev:
Nånstans i södra Europa (Grekland?) var det väl nån skattefördel också, typ så länge bygget pågick behövde man inte betala fastighetsskatt. Men annars beror det även på att man bygger lite så snart man har pengar över.
Det sätter svensk byggbyråkrati stopp för. Här får man inte använda sin byggnad innan man har byggt färdigt den.
(Kom nu inte och säg att det här är off-topic på ett husbyggarforum! ;))
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
19guran68
engs engs skrev:
Inflation på 5% Förhoppningsvis en löneökning på 5%.
Lån på säg 2%.

För varje år som går så blir din disponibla inkomst kontra lånet allt högre helt utan amortering eller reallöneökningar.

Säg att du börjar med ett lån på 5* årsinkomsten.
Efter 10 år med ovanstående scenario så kommer lånet vara en betydligt lägre del av din årsinkomst även om du inte amorterat en krona eller får reallöneökning.
Om Prishöjningar kallas inflation så är något fel.
Inflöde av pengar är väl knappast något som hänt.
Hela diskussionen är fel från början..


Redaktionen Redaktionen skrev:
Den höga inflationen sänker skulderna för de med stora lån samtidigt som alla andra får ett dyrt leverne.

Du kan läsa artikeln här: Hög inflation ger vinnare på bolånemarknaden
engs engs skrev:
Inflation på 5% Förhoppningsvis en löneökning på 5%.
Lån på säg 2%.

För varje år som går så blir din disponibla inkomst kontra lånet allt högre helt utan amortering eller reallöneökningar.

Säg att du börjar med ett lån på 5* årsinkomsten.
Efter 10 år med ovanstående scenario så kommer lånet vara en betydligt lägre del av din årsinkomst även om du inte amorterat en krona eller får reallöneökning.[/QUOT
 
Inflation är just att pengar tappar i värde, dvs att saker blir dyrare.
Deflation är motsatsen.

Det är vad själva definitionen har varit sedan evigheters evighet!

Inflöde av pengar är bara en av många saker som ökar inflationen.
 
Redigerat:
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
P
Från "början" var definitionen av inflation att penningmängden ökar. Ordet kan härledas till latin: inflatio, blåsa upp.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
På sikt har lönerna alltid kommit ikapp inflationen.
Håller med om att inflationen inte drar upp priser på bostäder mer än det påverkar priserna på mat och allt annat.
Jag tror man skall vara försiktig i att se på historien och göra en slutsats över framtiden. För att detta skall kunna ske behöver vi en BNP-ökning och det har vi inte haft på många år dessvärre. Det vi nu ser är en offensiv politik från politiker som blir folkvalda som är en faktor för vår inflation.

När vi pratar om våra bo-priser så har dessa dessvärre blivit en hävstång som gör att riksbanken dessvärre inte vågar höja räntan för att att detta kunde
Huddingebo Huddingebo skrev:
På sikt har lönerna alltid kommit ikapp inflationen.
Håller med om att inflationen inte drar upp priserna på bostäder mer än det påverkar priserna på mat och allt annat.
Ibland kanske man hoppas att detta skall ske, men jag är tveksam om reallöneökningarna kommer att hinna
P pmd skrev:
Från "början" var definitionen av inflation att penningmängden ökar. Ordet kan härledas till latin: inflatio, blåsa upp.
 
  • Gilla
Jii
  • Laddar…
BNP
Man ser både 90-tals krisen, 08-krisen och "corona-krisen" och spår av andra mindre nedgångar.
Men trenden är tydlig.
Inget talar för att det kommer att ändras avsevärt. Linjediagram som visar BNP-utvecklingen från 1950 till 2020, med ökningar och kriser markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
19guran68
Huddingebo Huddingebo skrev:
BNP
Man ser både 90-tals krisen, 08-krisen och "corona-krisen" och spår av andra mindre nedgångar.
Men trenden är tydlig.
Inget talar för att det kommer att ändras avsevärt. [bild]
Det här är ju skapat av bankerna för att de ska kunna skapa pengar vid utlåningstillfället. Man har inga pengar att låna ut egentligen. Kravet är uppgång på priser för att säkra sin "investering/risk.
Som för andra vinstmaximerande företag så driver det upp priser.
Se elpriser (upp 100% på 1 år)
Diesel (upp 50% på 1 år
Liftkort (upp 40% sedan 2016)mm. mm
För att det inte ska bara bli prishöjning som det är idag så krävs enorma löneökningar om det ska kallas inflation.
Åter igen. Det är inte mer pengar i plånboken som gör denna höjning i Sverige
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.