Nissens Nissens skrev:
Det är väl ditt argument som är märkligt. Dels växer det träd i överflöd i Sverige, vilket minskar betydelsen av ett endkilt träd, dels så är det knappast någon ekonomi i att åka runt och skörda enstaka träd i trädgårdar, omkostnaderna per träd blir alldeles för höga.

Så, det är väl snarare så att det blir en förlustaffär att ha kvar träden med allt vad det innebär i kostnader för arborister som skall beskära träden lite nu och då, eventuella person och sakskador som kan uppstå, samt det eviga städandet med barr o pinnar i hängrännor och på tomten…
Nu tror jag iofs inte att det var monetära värdet som avsågs i det du besvarade. Men visst, skulle det handla om "pengar för trädet" så stämmer det du skriver ;)
 
I ett tidigare hus hade vi en stor tomt med tre stora tallar. Större än dem på bilden. Vi hade en ständig diskussion om vi skulle ta bort dem. Jag ville inte, tyckte de passade in bra på tomten. Ingen risk, de har stått där länge och lär stå kvar ett bra tag till.... När vi sedan sålde huset frågade köparna om risken för att tallarna skulle knäckas, det var i samband en av vinterstormarna i mitten av 2000-talet. Jag var lika säker som tidigare...de kommer att stå kvar. Ett halvår senare skulle jag hämta kvarglömda grejer i källaren........tallarna var borta. En av dem hade rasat ner och snuddat garaget. Hade det blåst västlig vind så hade det knäckt taket på huset.
 
Nissens
P Pasi K skrev:
I ett tidigare hus hade vi en stor tomt med tre stora tallar. Större än dem på bilden. Vi hade en ständig diskussion om vi skulle ta bort dem. Jag ville inte, tyckte de passade in bra på tomten. Ingen risk, de har stått där länge och lär stå kvar ett bra tag till.... När vi sedan sålde huset frågade köparna om risken för att tallarna skulle knäckas, det var i samband en av vinterstormarna i mitten av 2000-talet. Jag var lika säker som tidigare...de kommer att stå kvar. Ett halvår senare skulle jag hämta kvarglömda grejer i källaren........tallarna var borta. En av dem hade rasat ner och snuddat garaget. Hade det blåst västlig vind så hade det knäckt taket på huset.
Det är precis detta det handlar om. Det är så lätt att tycka att man skall bevara saker. Men förr eller senare kommer verkligheten ikapp.
 
J jack23 skrev:
Håller med, ta bort dem, i värsta fall kan de lägga sig över huset.
(y)
Min före detta granne hade lite "tur" för några år sedan att tallen inte kom med full fart utan blev hängande på garaget <bilden nedan>
Som jag skrev tidigare i tråden knäcktes en frisk tall på mitten i trädgården på mitt föräldrahem.
Förstår inte hur somliga kan vurma för stora träd i villaområden.
En avbruten tall hänger över ett garage, sedd genom nakna grenar med julgransljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
twistandshout
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tack för dagens asgarv! Vissa stavfel är roligare än andra! :p:rofl::rofl:(y) Hälsar en med högst medioker lön... :cry:
Hahah jag har visst kommit på grön kvist =)
 
  • Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
(y)
Min före detta granne hade lite "tur" för några år sedan att tallen inte kom med full fart utan blev hängande på garaget <bilden nedan>
Som jag skrev tidigare i tråden knäcktes en frisk tall på mitten i trädgården på mitt föräldrahem.
Förstår inte hur somliga kan vurma för stora träd i villaområden.
[bild]
Är det sådan som kallas "tippad" ved, men oftast ligger den garageuppfarten.
 
  • Haha
  • Gilla
TypRätt och 2 till
  • Laddar…
Den där villaförsäkringen ska väl jobba lite för sig i alla fall. Den täcker ju inte så mycket annat som huset kan råka ut för så har man fått ett träd över garaget och ingen blev skadad kan man ju känna att man fått valuta för pengarna i alla fall. Ser dock ut som att han lagt den i fel tunna, den där ser ut som hushållsavfall, den där borde ligga i trädgårdsavfall.
 
  • Haha
MagHam
  • Laddar…
harry73
M MagHam skrev:
(y)
Min före detta granne hade lite "tur" för några år sedan att tallen inte kom med full fart utan blev hängande på garaget <bilden nedan>
Som jag skrev tidigare i tråden knäcktes en frisk tall på mitten i trädgården på mitt föräldrahem.
Förstår inte hur somliga kan vurma för stora träd i villaområden.
[bild]
Kul hur du ser detta som bevis på att träd inte hör hemma i trädgården, medan jag ser det som bevis på att även om de faller på byggnader, kommer de inte förstöra allt.
 
  • Gilla
  • Haha
MichelleW och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Kul hur du ser detta som bevis på att träd inte hör hemma i trädgården, medan jag ser det som bevis på att även om de faller på byggnader, kommer de inte förstöra allt.
Och jag ser det som att den där "pinnen" inte är vuxen nog att bevisa något alls. :D
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
A
såg att det försökte göra en "Sverker Olofsson" kasta sig i soptunnan :rofl::crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
såg att det försökte göra en "Sverker Olofsson" kasta sig i soptunnan :rofl::crysmile:
Sverker kastade väl allt annat utom sig själv i tunnan?
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Sverker kastade väl allt annat utom sig själv i tunnan?
Ja :crysmile::crysmile:
Men roligt var det när han blev upprörd..
Han stammade på rätt bra då.. :crysmile:
 
windestal windestal skrev:
Vi har två fantastiska, vackra, höga tallar, en på var sida infarten. Men jag undrar hur man vet om de börjar bli "gamla/dåliga" och bör tas bort?
Det har fallit rätt mycket snö (tung, blöt snö) de senaste dagarna. Nu på morgonen, när vi höll på att skotta föll några stora grenar från vardera tall ner, hade inte varit kul att stå under just då, eller om vi haft bilen under. Men ingen skada skedd. I de senaste stormarna har det också gått någon större gren.
Finns det risk att tallarna börjar bli dåliga och kanske faller, eller är de fortfarande "starka och friska"? Fallande grenar är ju inte kul, men den risken kan vi hantera, men om hela trädet skulle falla riskerar det huset (eller grannens hus).
Vill verkligen helst ha kvar dessa ståtliga bjässar, men vill inte ta för stora risker med huset...
Bild på tallarna från idag, där även de nedfallna grenarna syns:
[bild]
[bild]
Förstår inte ditt resonemang faktiskt.
Du skriver själv citat "föll några stora grenar från vardera tall ner, hade inte varit kul att stå under just då, eller om vi haft bilen under. Men ingen skada skedd. I de senaste stormarna har det också gått någon större gren."
Nästa gång det faller en gren så har ni kanske inte sån tur så att någon inte får en gren i huvudet eller på bilen. Tänk om ett barn får grenen på sig...
En sån tall gör enorm skada om den faller på ett hus, bil eller människor.

Jag hade "tur" för några år sedan vid en storm. Kvällen innan hade jag varit i väg och handlat och för att inte bära en massa kassar för långt körde jag bilen så nära ytterdörren jag kunde.
Den skulle egentligen stå på min parkering 15-20 meter från huset vid skogskanten men jag var så slut och det var mörkt så jag lämnade bilen där och skulle parkera den rätt dagen efter.
Om jag hade parkerat där jag skulle så hade jag haft en platt bil dagen efter.
Under stormen på natten kom en stor tall, större än dina, fallande och hade min bil stått där hade den träffat rakt över bakluckan, taket och huven.
Jag fick hämta en granne som fick hjälpa mig att kapa upp den och dra undan den med traktor.
Då jag bodde mitt i skogen var det ingen fara för att någon annan eller annans egendom skulle bli skadad, men dina tallar står vid din infart, nära en väg och andra hus.
Ta bort dom och plantera något vackert lägre träd eller fruktträd där i stället om du absolut vill ha träd på var sida infarten.
Jag hade aldrig tagit risken att ha dom kvar för dom kan skada andra eller deras egendom.
Ditt eget huvud eller bil verkar du inte vara så rädd om, men du har kanske en familj att tänka på.
Många dog i senaste stormen, 13 personer tror jag det var, och flera av dom av just fallande träd.
 
B Bichonen skrev:
Förstår inte ditt resonemang faktiskt.
Du skriver själv citat "föll några stora grenar från vardera tall ner, hade inte varit kul att stå under just då, eller om vi haft bilen under. Men ingen skada skedd. I de senaste stormarna har det också gått någon större gren."
Nästa gång det faller en gren så har ni kanske inte sån tur så att någon inte får en gren i huvudet eller på bilen. Tänk om ett barn får grenen på sig...
En sån tall gör enorm skada om den faller på ett hus, bil eller människor.

Jag hade "tur" för några år sedan vid en storm. Kvällen innan hade jag varit i väg och handlat och för att inte bära en massa kassar för långt körde jag bilen så nära ytterdörren jag kunde.
Den skulle egentligen stå på min parkering 15-20 meter från huset vid skogskanten men jag var så slut och det var mörkt så jag lämnade bilen där och skulle parkera den rätt dagen efter.
Om jag hade parkerat där jag skulle så hade jag haft en platt bil dagen efter.
Under stormen på natten kom en stor tall, större än dina, fallande och hade min bil stått där hade den träffat rakt över bakluckan, taket och huven.
Jag fick hämta en granne som fick hjälpa mig att kapa upp den och dra undan den med traktor.
Då jag bodde mitt i skogen var det ingen fara för att någon annan eller annans egendom skulle bli skadad, men dina tallar står vid din infart, nära en väg och andra hus.
Ta bort dom och plantera något vackert lägre träd eller fruktträd där i stället om du absolut vill ha träd på var sida infarten.
Jag hade aldrig tagit risken att ha dom kvar för dom kan skada andra eller deras egendom.
Ditt eget huvud eller bil verkar du inte vara så rädd om, men du har kanske en familj att tänka på.
Många dog i senaste stormen, 13 personer tror jag det var, och flera av dom av just fallande träd.
Var de 13 personerna privatpersoner?
 
skoge skoge skrev:
Var de 13 personerna privatpersoner?
13 personer och det var under stormen Eunice som fick namnet Nora i Sverige.
Om det var privatpersoner eller inte har väl knappast med saken att göra. Dom dog under stormen och inte när dom skulle rensa upp efter stormen.
Hittar inte rätt artikel där dom beskrev hur några hade dött. Du får googla själv.

Hittade en artikel nu där dom beskrev en del.
https://svenska.yle.fi/a/7-10013170
I Nederländerna har fyra personer dött efter att ha blivit under träd som stormen slitit loss. På Irland dog en kanadensisk man av samma orsak.
En kvinna uppges ha dött i London då ett träd föll på bilen hon färdades i.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/se-nar-dodliga-stormen-eunice-drar-in-over-storbritannien

https://sverigesradio.se/artikel/flera-doda-efter-stormen-eunices-framfart-i-europa
Hittills har sammanlagt sex personer omkommit i Storbritannien Nederländerna och Belgien, mestadels på grund av fallande träd.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.