klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nja WLTP är bättre än det gamla NEDC
Problemet är att det fortfarande är en "jämförelsemätning": Dvs man köär på ett standariserat sätt för att kunan jämföra bilar.

Det betyder ju att någon som inte kör på liknande sätt kan få helt andra siffror, även om "standardsättet" skall vara mer anpassat.

Jag tycket iaf WLTP siffrorna ligger bra mycket närmare verkligheten iaf.
Som exempel så har vi haft två elbilar: Renault Zoe R100, 2019, den drog ca 0,15 (sommar/småvägar)- 0,23 (vinter/motorväg) kwh/km (ca150-360 km riktig räckvidd). Den var satt som WLTP: 180-310 km och 0,178 kwh/km

Nu har vi en Nissan Leaf (40 kwh). Den drar ca 0,18-0,20 kwh/km (vinter, blandat motorväg + landsväg/stad). Den ligger på 0,194kwh/km WLTP.
Håller med. WLTP är en rimlig jämförelsesiffra för att jämföra bilar som kör under likvärdiga förhållanden. Våra elbilar ligger på 1,6-1,7 kWh/mil sommartid (blandad körning) och upp till 2,5-2,7 kWh vintertid på motorväg i 120.

Om jag kör till Malmö från Sthlm så kör jag förstås den farten som står på skylten, dvs 110-120 km/tim. Och har värme (inkl stols-/rattvärme) på om det behövs eller AC sommartid.

För övrigt så påverkas även ICE-bilar av fart och väder. Angiven förbrukning i bilannonsen stämmer rätt dåligt om man kör motorväg med släp och i 20 minusgrader med en dieselbil…

Återigen - för att få en ärlig bild av förbrukning under olika förhållanden gällande olika bilar så är nog https://ev-database.org/ den bästa källan.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Lite realistisk förbrukning från förra veckan:
Lokalgata, väg 222 (Värmdöleden), Södra Länken, Essingeleden, E4. Runt nollan i temperatur. Mustang Mach-E Standard range RWD. Batteriet har 68 kWh användbar effekt, så drygt 30 mil räckvidd under dessa förhållanden.
20 grader i kupén, ratt- och stolsvärme påslagen.

Skärm i bil som visar energianvändningsdata för en resa; 41.8 km avklarad med förbrukning på 22.0 kWh/100 km.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Drömtroll och 1 till
  • Laddar…
Så här fungerar det för mig, om det är någon som är intresserad.

Jag har en elbil med 600 km räckvidd enligt WLTP (Tesla Model 3 LR RWD 2019). Jag har takbox och dragkrok.

Jag skulle säga att räckvidden på vintern om jag kör motorväg/landsväg är max ca 35 -40 mil (kortare med takbox på, kanske 30 mil). Räckvidden på sommaren vid motorvägs- /landsvägskörning är max ca 45-50 mil.

Ca 99% av mina körningar är kortare än 30 mil, så då behöver jag inte ladda längs vägen (men ofta vill jag stanna ändå, och då stannar jag vid en Tesla Supercharger och sträcker på benen). Man behöver inte ta fram något kreditkort eller app, utan kopplar in laddaren bara så känner den igen bilen (och man har ett kreditkort kopplat till bilen).

Man kan tänka att det är en bensinbil med väldigt liten tank, 30 liter. På sommaren kommer man max 50 mil och på vintern ca 35 mil. Tankar gör man hemma, vid sin egna "bensinpump", då går det långsamt och kostar ca 2 kr milen. Varje morgon när man vaknar är bilen fulltankad, billigt. På resor är det lite dyrare, och tar längre tid. Då kostar det ca 8-9 kr milen, och en tankning tar kanske 20 minuter. Då står man inte och tittar på, utan fikar/äter, går på toaletten, rastar osv. Ofta tankar man gratis, t.ex. vid affärer eller på hotell. För min del också på jobbet.

Jag läser att många, som inte själv har elbil, upplever att det inte finns elbilar som passar för dem. Till er har jag bara ett råd: fortsätt köra fossilbil! Jag är nöjd, men om du inte tror att du kommer bli nöjd så byt inte till elbil.

Själv känner jag ingen som haft elbil och sedan gått tillbaka till fossilbil.
 
  • Gilla
Scout och 11 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Lite realistisk förbrukning från förra veckan:
Lokalgata, väg 222 (Värmdöleden), Södra Länken, Essingeleden, E4. Runt nollan i temperatur. Mustang Mach-E Standard range RWD. Batteriet har 68 kWh användbar effekt, så drygt 30 mil räckvidd under dessa förhållanden.

[bild]
Intressant. Vad innebär posten "Yttertemp"?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Intressant. Vad innebär posten "Yttertemp"?
Vid lägre yttertemperatur så ökar luftmotståndet och förbrukningen ökar. Vet dock inte exakt hur denna post beräknas…
 
J jocke31 skrev:
Vid lägre yttertemperatur så ökar luftmotståndet och förbrukningen ökar. Vet dock inte exakt hur denna post beräknas…
Det skulle då innebära att posten "färdväg" är en fiktiv post som den hade varit i en hypotetisk jämförelsetemperatur. Det kanske den är. Men det känns lite tillkrånglat i så fall.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det skulle då innebära att posten "färdväg" är en fiktiv post som den hade varit i en hypotetisk jämförelsetemperatur. Det kanske den är. Men det känns lite tillkrånglat i så fall.
Sant. Jag brukar därför inte fundera så mycket över just denna post. Det jag kan säga är i alla fall att den här posten försvinner när det är varmt ute. :D
 
Kul med data.
Bidrar med data från vår Nissan.Tyvärr finns inte ngn veckosammanfattning, men en typiskt dag när sambon kör sina 11 mil ToR till jobbet på E18 tog jag en dump på.
Yttertemp ca -1 till 0C

Skärmdump av kördata från Nissan visar körsträcka, energiförbrukning och CO2-besparing.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en dunm sak med Nissan dock, och det är att batteriladdningen inte stämmer.
När hon kommer tillbaks så står den på 25-30% max i detta väder, och om den har förbrukat 17,7 kwh så borde den ha minst 50% (Den har 40 kwh totalt)

Siffrorna stämmer med förbrukning vs miltal osv, men inte återstående mängd batteri i % på displayen. Så jag misstänker att Nissan har byggt in en "buffert" så att man har ett antal mil extra.

Lite synd att det diffar såpass mycket dock, ett par procent torde räcka tycker man ?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Är 40kWh vad bilen har totalt eller är 40kWh vad du faktiskt kan förbruka?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Är 40kWh vad bilen har totalt eller är 40kWh vad du faktiskt kan förbruka?
Vad jag har läst så skall den ha 40 Kwh och man kan förbruka ca 37.

Men om den då förbrukat 18 kwh av 37 så får jag det till att den bör ha mer än 20-30% kvar ändå ?
Nissan har en batterkapacietetsmätare och den är på 100 - så det verkar inte vara ngt fel på batteriet...
 
J jocke31 skrev:
Vintertid så blir det ett laddstopp på kanske 45 min, vilket är lagom för att få i sig lite käk. Men jag åker ändå inte 40 mil utan att stanna, det är ju en mardröm.
Utan barn i bilen brukar jag faktiskt köra 50-60 mil utan att stanna, längre än så blir det väl nån korv på nån mack. I somras lyckades vi köra 62 mil förutom ett 5 min toastopp vid nån mack då hela familjen var med. Tänkte stanna 20 mil hemifrån för att käka men alla tyckte ju att det var så nära så vi åker hem utan stopp.
 
  • Gilla
Nerre
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Vad jag har läst så skall den ha 40 Kwh och man kan förbruka ca 37.

Men om den då förbrukat 18 kwh av 37 så får jag det till att den bör ha mer än 20-30% kvar ändå ?
Nissan har en batterkapacietetsmätare och den är på 100 - så det verkar inte vara ngt fel på batteriet...
Rent generellt så brukar %-siffran vara mer pålitlig än räckviddsmätaren (som ofta kallas ”gissometern” hos elbilsägare.
 
J jocke31 skrev:
Rent generellt så brukar %-siffran vara mer pålitlig än räckviddsmätaren (som ofta kallas ”gissometern” hos elbilsägare.
Jo exakt, den hade jag litat mindre på...
Får väl frågan Nissan och se om jag får något bra svar hos dom.
Är inte ett praktiskt problem. Vid riktigt busväder får sambon ta min bil (en laddhybrid med awd) så den klarar sträkcan utan problem även vid en riktig köldknäpp...
 
V Ville_Vessla skrev:
Utan barn i bilen brukar jag faktiskt köra 50-60 mil utan att stanna, längre än så blir det väl nån korv på nån mack. I somras lyckades vi köra 62 mil förutom ett 5 min toastopp vid nån mack då hela familjen var med. Tänkte stanna 20 mil hemifrån för att käka men alla tyckte ju att det var så nära så vi åker hem utan stopp.
Ja, alla är ju olika. I så fall behöver du verkligen en LongRange-bil. MB EQS?
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jo exakt, den hade jag litat mindre på...
Får väl frågan Nissan och se om jag får något bra svar hos dom.
Är inte ett praktiskt problem. Vid riktigt busväder får sambon ta min bil (en laddhybrid med awd) så den klarar sträkcan utan problem även vid en riktig köldknäpp...
Min erfarenhet är också att det finns lite av en ”reservtank” i elbilar, dvs att du kan köra några mil till när räckvidden anges till 0. Det verkar dessutom variera en hel del mellan olika fabrikat. I min bil så är glaset t ex också ”halvtomt”, dvs en pessimistisk siffra som anges. Hörde om någon som kört 11 mil till när räckvidden var 0. Själv är jag för feg för att testa.

Å andra sidan så baseras angiven räckvidd på tidigare körmönster, så har du kört många korta sträckor tidigare (hög förbrukning vintertid) så får du nog generellt sett en kortare angiven räckvidd.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.