V Villaägarenr1 skrev:
Vem bestrider 1500 för 8 resor. lägg ner !
Det är lite oklart vem du vänder dig till men eftersom du citerar mitt inlägg:

Jag har inte uppmanat till något, utan enbart väldigt kort redogjort för det relevanta lagrummet, i avdelningen för juridik.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
billigt!
Tja.. Alltså dieseln kostade 23 spänn litern sist jag tankade firmabilen.. 25 min körning är typ 2,5 mil enkel väg. Säg att bilen snittar 0,8 l /mil. 4 liter kostar 92 spänn. Sen kostar ju bilen mer än bara soppa. Jag tar själv 250kr ex mos/dag för min bil. Och han tar typ 300 ex.. Så han är ju inte helt ute och cyklar..
Men att alltid ta 1500 låter ju konstigt. Tar det bara 1-2 dagar är det ju inte skäligt.
 
  • Gilla
Marina Persson
  • Laddar…
A
emmschen emmschen skrev:
Tja.. Alltså dieseln kostade 23 spänn litern sist jag tankade firmabilen.. 25 min körning är typ 2,5 mil enkel väg. Säg att bilen snittar 0,8 l /mil. 4 liter kostar 92 spänn. Sen kostar ju bilen mer än bara soppa. Jag tar själv 250kr ex mos/dag för min bil. Och han tar typ 300 ex.. Så han är ju inte helt ute och cyklar..
Men att alltid ta 1500 låter ju konstigt. Tar det bara 1-2 dagar är det ju inte skäligt.
bränsle
försäkring
skatt
förbrukning
service
föraren

nog vill jag ha 300 kr per dag för att åka 1 timme om dagen...
Så 1500 kr är inte oskäligt.. Men allt kostar..
 
  • Gilla
emmschen och 1 till
  • Laddar…
Det är ju inget konstigt pris - högst rimligt för fyra dagar.
Problemet i vanlig ordning att det kommer som en lite halvsur överraskning på fakturan istället för upplysas om i förväg.
 
  • Gilla
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
Låter lite konstigt, hade han "alltid" tagit 1500 i framkörning om det var en dags jobb på grannhuset till firman? "Alltid 1500" om det varit 10 mils körning och varje dag i två månaders tid?
45-60 kr milen ex moms är normalt pris,
Framkörningsavgift måste finnas på fakturan om man ska ha rot avdrag!
 
  • Gilla
Marina Persson
  • Laddar…
Hikkadu
Maskintok skrev:
bränsle
försäkring
skatt
förbrukning
service
föraren

nog vill jag ha 300 kr per dag för att åka 1 timme om dagen...
Så 1500 kr är inte oskäligt.. Men allt kostar..
Värdeminskning för servicebil inte att förglömma
 
  • Gilla
Sylvek och 1 till
  • Laddar…
Skatteverket har också blivit hårdare med den här biten där framkörningsavgift skall debiteras separata så många arbeten debiteras från början till slut men inte hela delen utgör faktiskt arbete som är rot/rut -arbete

Det var förklaringen jag fick från firman som klippte fruktträden.
 
  • Gilla
Marina Persson
  • Laddar…

Bästa svaret

Är rimligt , det är till och med bilig timpeng .
 
  • Gilla
Marina Persson och 1 till
  • Laddar…
Har viss insyn i branschen och utifrån de siffrorna jag sett är ca 650-700 kr per dag är självkostnad för bil, ink avskrivning, soppa, trängselskatt, försäkring, service, relationer, tvätt, parkering mm. Detta räknat på en ordinarie hantverkarbil.

Alla behöver få in dessa pengar, sen är det mest ett otyg att man inte kan vara varken tydlig eller transparent med bilar, varor och rabatter. Det hade besparat mycket onödig tid och energi kring tjafs. Men det är nog ett ämne för en egen tråd...
 
  • Gilla
Marina Persson
  • Laddar…
Vem kan ta betalt för att ta sig till jobbet ?? inte en sjuksköterska
med 40 min restid kommunalt!!
hur har denna avart i byggbranschen uppstått ?? är den ens laglig ??
 
  • Gilla
KateVN och 4 till
  • Laddar…
Jag tar 300:- per arbetsdag när jag gör jobb. Men det är jag tydlig med vid offert.
 
  • Gilla
Marina Persson och 1 till
  • Laddar…
P Primusemma skrev:
Vem kan ta betalt för att ta sig till jobbet ?? inte en sjuksköterska
med 40 min restid kommunalt!!
hur har denna avart i byggbranschen uppstått ?? är den ens laglig ??
Bilar är inte gratis.
 
  • Haha
Jockebanan
  • Laddar…
P Primusemma skrev:
Vem kan ta betalt för att ta sig till jobbet ?? inte en sjuksköterska
med 40 min restid kommunalt!!
hur har denna avart i byggbranschen uppstått ?? är den ens laglig ??
Den är ett krav från Skatteverket. Om inte framkörningen debiteras separat så godkänns inget ROT-avdrag.
 
  • Gilla
Sylvek
  • Laddar…
P Primusemma skrev:
Vem kan ta betalt för att ta sig till jobbet ?? inte en sjuksköterska
med 40 min restid kommunalt!!
hur har denna avart i byggbranschen uppstått ?? är den ens laglig ??
Hon förväntas väl knappast ha med sig utrustningen för att utföra jobbet, och inte heller förväntas vara på flera olika arbetsplatser samma dag? Ovanligt korkad jämförelse.
 
  • Gilla
Sylvek och 1 till
  • Laddar…
P Primusemma skrev:
Vem kan ta betalt för att ta sig till jobbet ?? inte en sjuksköterska
med 40 min restid kommunalt!!
hur har denna avart i byggbranschen uppstått ?? är den ens laglig ??
Kan ju hända att hantverkaren åker till jobbet 40min kommunalt innan han sätter sig i sin arbetsbil? Alltså har han kanske tagit sig till jobbet och hans arbetstid börjat innan han kommit hem till dig/sin arbetsplats, och bilen som han också innan lastat med verktyg och kanske åkt förbi någon handel för att ha med sig rätt grejer till sin arbetsplats, som är varierande och kan vara flera per dag.

bättre att du kanske jämför med ambulanspersonal även deras "kunder" inte får en faktura på framkörning så har de nog tagit sig till jobbet innan de sätter sig i sitt arbetsfordon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.