Vad har du för synpunkter på denna planlösning??
Nackdelar och fördelar.
Huset värms upp med ved. Så längst till vänster är pannrumet plus akutank och ett mindre vedföråd.
Totalt ca 172 kvm
(Den lilla utbygnaden som synns på ritningen är en underjordisk källare. Kommer att vara helt nedgrävd i marken.)
 
  • Plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ett befintligt hus du ska bygga om? Vad är det som gör att planlösningen ser ut som den gör? Jag tycker att det går åt många kvadrat till passager/korridorer. 10 kvm till ett föräldrasovrum är i minsta laget. Särskilt som bara hallen är på 16,7.
Var är vardagsrummet?? Om det är 13,2 kvms rummet tycker jag att det skulle kunna vara luftigare utan väggar mot korridoren. Det finns många olika små förvaringsutrymmen inplanerade, vad är dessa tänkta till? Det förvaringsutrymmet som ligger bredvid matplatsen t ex är det ett skafferi? Det 4,5 kvm stora utrymmet till höger om köket vad är det?
Om du beskriver tydligare vad du vill och varför du valt som du gjort är det lättare att kommentera.
vänlig hälsning fialotta
 
Det är inte ett befintlig hus. Vill skapa en så praktis planlösning som möjligt.
Börjar längs till vänster
9,17kvm utrummet är för vedlagring.
8,8kvm är pannrumet med akutank på 3kubik. huset värms upp hela året med ved.
8,7kvm badrummet med bastu. bastu är vägg i vägg med pannrumet för att utnyttja samma skorsten för uppvärming av bastun.
16,7kvm är tvättstuga till det är ett förvarings utrymme på 3,2 m2 kopplat
köket är på 21,29kvm med ett skafferi på 2,9 kvm
4,5kvm är entren och därifrån så ser man rakt in i vardagsrummet som är på 13,2kvm.
toa är på 3,5kvm
förvaringsutrymme på 6kvm
9,8kvm rummen 2 st är barnens rum.
föräldrasovrum är på 9,5 kvm och är kopplat till ett klädföråd på 2kvm.
Man har alltid nytta av många förvaringsutymmen
Från vardagsrummet kan man ta sig ut på en terass.
Framför entren så finns oxå en liten terass.
Mvh Mika
 
Oj, så där skulle inte jag vilja bo.

Fråga dig själv om det är rimligt att mer än 10% av husets yta går åt för vedförråd, panna och tank? Det borde du kunna få rum med på halva ytan.

I övrigt är sovrummen alldeles för små för att det skall vara roligt att vistas där. En normal enkelsäng tar 2m2 i yta, sedan vill du säkert ha skrivbord, en bokhylla och lite annat i rummen, men det får inte plats. OK, om det då finns stora ytor att umgås på i ett vardagsrum, men det är ju nästan lika litet.

Sedan undrar jag varför badrummet ligger en ena änden av huset, och sovrummen i den andra? Mycket opraktiskt eftersom det blir en massa springande fram och tillbaka på morgonen.

En klädkammare och kanske ett litet skafferi är väl OK, men sedan är det bättre att lösa garderobsbehov med just flyttbara garderober som går att flytta på. En klädkammare står ju där för evigt.

Jag vet heller inte varför husets långväggar inte kan vara något så när raka, det lär inte bli billigare att bygga så här, men det försvinner en massa dyrbar yta. Problem med byggytan för bygglovet?

Det var några synpunkter som jag tycker du skall fundera över. Det ser så "plåttrigt" ut med alla vinklar och vrår, dörrar och döda utrymmen. Ytan ni verkligen bor på blir ju nte mycket större än en vanlig "hyresfyra" på 90m2, men kostnaden blir mycket högre.
 
Jag skulle vilja ha ett större vardagsrum. Tex genom att flytta ut ytterväggen så att den hamnar i linje med sovrumsväggen.
Sen skulle jag fundera på innerväggarna i vardagsrummet. Behöver ni dem eller är det platstjuvar som det är nu?
 
Nu är vardags rummet ändrat
Om man ska värma huset med ved så krävs det utrymme.
Ja varför väggarn ser ut som dom gör?? inte är det något problem med byggolovet. bygger på egen skogs tomt. Vill få terras under samma tak som huset på nåt sätt.
Huset kommer i övrigt att byggas av virke huggen från egen skog. virket i sej är ju gratis men dett tillkomer ju isolering och skivor tapeter osv.
ved från egen skog.
Golvärme i hela huset.
 
  • plan.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte utöka byggytan till max (en rektangel)? Då får ni en riktigt stor samvarodel. Dessutom minskar husets ytteryta och ni behöver inte elda så mycket och det blir enklare att bygga.
 
hej igen
Det ser trevligt ut med det större vardagsrummet tycker jag! Men toalettförr ut dit? Jag skulle hellre ha entren till toaletten från hallen, isåfall och jag skulle testa att flytta över den till vänster sida av entren - då blir det dessutom mindre ledning att dra och en anings aning billigare. Om du tänker att detta badrummet ska vara för "privat" bruk och att det blir för långt ifrån sovrummen så kanske du behöver fundera på om det stora bastubadrummet verkligen är rätt placerat??
Jag tycker det låter trevligt med tak över altanen, vilket väderstreck blir det åt och i vilken del av sverige bor du/ni i? Ska du elda med flis eller med vanlig ved? Ska du bygga garage också?
mvh fia
 
I
Ett föräldrasovrum på 9,5 m2??? Tillåt mig skratta.

Om vi går tillbaka i tiden till 1960-talet, när mycket av riktlinjerna för hur en bostad skulle vara beskaffad kom till, gav Byggnadsstyrelsen ut en liten skrift 'God Bostad'. Redan där angavs att ett föräldrasovrum borde/skulle vara minst 12 m2 och då ska vi komma ihåg att innan dess (när II:a världskriget tagit slut och byggenskapen i Sverige satte fart) så fanns det en motsvarande rekommendation gällande luftinnehållet i bostadsrum. Självdrag var på den tiden = modernt. Av hygienskäl satte man därför minsta rummets yta till 7 m2 om höjden invändigt understeg 2,7 m. För nu sänkte man takhöjden till 2,5 m för att det skulle bli billigare att bygga och sen hamnade den på 2,4 m som de flesta byggare/husägare vet.

Ur 'God Bostad' och senare statens utlåning till villabyggarna (som startade med en liten kontant peng direkt efter II:a världskriget på 12.000:-/hus för att få igång byggandet, som senare sänktes i steg till 8000:-, 4000:- och 2.000:- och sen helt togs bort när staten lånade ut pengar med förmånliga villkor till de byggande på 1950-talet) uppstod det som kallades 'lånearkitektur' i samband med Miljonprogrammet på 1960-talet. (Därför ser så gott som alla hyreshus likadana ut.) Tyvärr färgade sig dessa lånebestämmelser oxå av sig på villorna och därför ser 1960-1980-tals villorna ut som de gör beträffande storlek och rumsfördelning m.m. (inte minst köksplaneringen och badrummen).

Sen fick Diös och andra större byggnadsentreprenörer dispens från gällande regler att bygga annorlunda i samband med en borgerlig regering. (Minns ni den? Annars tänk Friggebod.) Därur uppstod trenden att slå ihop kök med vardagsrum i mindre lägenheter som sen spridit sig till större hus.

När nya PBL kom till 1982 skapades nytt regelverk. Då togs de flesta detaljbestämmelser bort, som gällde hur stora rummen skulle vara m.m. Idag kan man därför (bortsett från handikappbestämmelser och plandito) i stort sett bygga hur man vill. Men att bygga dåligt är inte detsamma som att alltid bygga dåligt ur kvalitetssynpunkt. Man kan bygga dåligt ur funktionssynpunkt/planlösningsmässigt oxå. (Skissen är ett sådant exempel.) Mycket av dagens trender (högt till tak, öppna planlösningar med köket i vardagsrummet, m.m.) är just en trend, som på kort sikt finns, men på längre sikt kommer att försvinna, precis som funkishusen en gång gjorde och nu har kommit tillbaka igen med lika förödande resultat (inga takutsprång, osv.)

Därmed inte sagt att husen ska eller bör se ut som på 1960-1980-talet, men funktionen då är bättre än den nuvarande i.a.f.

Jag rekommenderar därför Mikab (och andra) att söka er tillbaka i tiden och skaffa er erfarenhet av hur bostaden sett ut och hur den fungerat innan ni sätter igång att skissa på er egen lya. Det kommer att spara många timmars jobb åt er och oxå en massa slantar som ni kan ha roligare för på annat håll.

Själv har jag skrivit fyra inlägg under min ursprungliga signatur (Byggaren) om hur man bör se på bostaden ur funktionssynpunkt med rekommendationer som inte tar ställning för att huset ska se ut på ett visst sätt, bara var ordnat så att det fungerar m.t.p. att barn växer och familjen utvecklas, vilket föder andra behov senare än de som finns när de är små och familjen en typisk barnfamilj.

Jag avstår därför i nuläget att ge några detaljsynpunkter på den visade planlösningen. Det finns en hel del att göra som gör att den kan bli bättre och framförallt mer funktionell. En liten ledtråd kan jag dock ge: släng ut allt som har med vedeldningen att göra till en sidobyggand och lägg en kulvert emellan. Eller vinkla till längan och lägg det där..
_________________
Byggaren
 
Det är onekligen kul när någon vågar tänka lite annorlunda! Får igång tankarna hos oss andra :). Jag har inte tid att skriva något långt inlägg nu, men tänkte bara påpeka att toadörren från vardagsrummet slipper man ju om man byter plats på toan och förrådet/klädkammaren. Båda skulle kunna bli lika stora om man norpar från den skyddade entrén. Att flytta toan till vänster om entrén är ingen bra idé eftersom det blir alldeles för långt från sovrummen.

För övrigt håller jag med Byggaren om att vedförvaring i uppvärmd boyta känns dyrt helt i onödan.

Hur är det tänkt att huset ska se ut på utsidan?
 
svar till fialottabus.
Vet inte ännu i vilket vädersträck huset kommer att bli har några olika tomter skogsområden att bygga på.
Själv tycker jag inte det stora badrummet är långt borta.
Blir nog vanlig ved att elda med.
Garage ska det nog bli i framtiden oxå.
svar till byggaren.
Vart hittar man dina fyra tidigare inlägg om hur man bör se på bostaden ur funktionssynpunkt??
Ska fundera på en lösning med vedeldning i ett avskilt pannrum. Brand risken borde ju minska då.
Berätta gärna mera om dinna ider imported_Byggaren.
svar till ella
ska testa svänga om det med toa å se hur det blir.
Har inte kommit så lång som utsidan ännu. Men det blir troligen någon liggande panel på utsidan.
Mvh Mika
 
Ett (kanske banalt) tips är ju att du skaffar ett antal huskataloger från diverse husföretag som inspirationskälla. Deras planlösningar är säkert inte alltid optimala, men för det mesta ritade av erfarna arkitekter.
 
I
mikab skrev:
----
svar till byggaren.
Vart hittar man dina fyra tidigare inlägg om hur man bör se på bostaden ur funktionssynpunkt??
Ska fundera på en lösning med vedeldning i ett avskilt pannrum. Brand risken borde ju minska då.
Berätta gärna mera om dinna ider imported_Byggaren.
---

Tyvärr hittar jag dem inte längre själv efter forumomläggningen då någon annan 'stal' mitt nick. Men som den noggranne person jag är, ska jag maila över dem till dig i Wordform. Bara jag hittar dem bland mina dokument. Det kan ta någon dag att leta reda på dem eftersom jag åker till Tyskland inatt.
___________________
Byggaren
 
imported_Byggaren skrev:
Tyvärr hittar jag dem inte längre själv efter forumomläggningen då någon annan 'stal' mitt nick. Men som den noggranne person jag är, ska jag maila över dem till dig i Wordform. Bara jag hittar dem bland mina dokument. Det kan ta någon dag att leta reda på dem eftersom jag åker till Tyskland inatt.
___________________
Byggaren
Det är snällt av dig om du vill mejla över informationen tack tack.
 
mikab skrev:
Det är snällt av dig om du vill mejla över informationen tack tack.
Ja, eller snälla, snälla Byggaren kan du inte lägga ut den här igen!!! Det du skrivit var verkligen jättebra och jag skulle vilja gå tillbaka och titta på det igen, nu när vi har spikat vår planlösning. Så jag vet vilka fel vi har gjort menar jag ;).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.