S Sommar2020attefall skrev:
Har köpt ett Attefallshus från Husverket. Vilken mardröm det blev efter jag skrev på kontraktet
Hej @Sommar2020attefall!
Jag har förstått att du fick en hel del problem. Vilken del av Sverige bor du i?

Tänkte höra om det var fler som nu har pågående byggen, som fått det utskick om höjda priser för 2021 (alltså retroaktivt)?
 
Vi köpte ett hus av Husverket våren 2021 och har nu fått det på plats. Är väldigt nöjda med huset och tycker att vi har blivit väl bemötta längs hela processen. Sedan kan man inte sticka under stolen att 2021 var ett komplicerat år med en pandemi och eskalerande råvarupriser . Min starka rekommendation är att grundligt gå genom kontraktet för att förstå vad som ingår och ej så att det inte kommer några obehagliga överraskningar längs vägen, tex avgifter från kommun, bortforsling av massor etc. När väl huset var på plats och vi haft några mindre synpunkter så har Husverket varit snabba på att hjälpa till att åtgärda dessa.
 
Wredis Wredis skrev:
Vi köpte ett hus av Husverket våren 2021 och har nu fått det på plats. Är väldigt nöjda med huset och tycker att vi har blivit väl bemötta längs hela processen. Sedan kan man inte sticka under stolen att 2021 var ett komplicerat år med en pandemi och eskalerande råvarupriser . Min starka rekommendation är att grundligt gå genom kontraktet för att förstå vad som ingår och ej så att det inte kommer några obehagliga överraskningar längs vägen, tex avgifter från kommun, bortforsling av massor etc. När väl huset var på plats och vi haft några mindre synpunkter så har Husverket varit snabba på att hjälpa till att åtgärda dessa.
Hej Wredis!
Tack för ditt inlägg, skall jag tolka det som om ni INTE fått någon prisjustering p.g.a. höjning av råvarupriserna?
Som sagt, har fortfarande förhoppning om ett bra slutresultat.
 
S
dreamie007 deamie007 skrev:
Hmm, har en leverans från Husverket på gång.

Tycker vi hade en bra dialog i början men efter startbeskedet har det varit dåligt med information och långa förseningar. September, blev november som sedan blev till januari. Men nu verkar huset vara färdigt så de har bråttom att få färdigt grunden och då har allt gått fort igen. Jag har fortfarande förhoppningen om ett bra slutresultat (fint hus på rätt plats till rätt pris).

Jag är dock orolig för fakturor som inte varit tydligt om tidigare (har inte fått några än förutom delbetalningen), Vi har helentreprenad så tanken är ju att det inte skall komma en massa "extra". Ett ex är vintertillägget som jag också noterade i kontraktet nu, men det tänkte man ju inte alls på tidigare, eftersom det inte skulle levereras på vintern... Bortforsling av schaktmassor, dränering verkar exempelvis inte ingå i grundofferten, men som 95% av alla förmodligen vill ha.

Dessutom har vi nu fått information att alla priser för 2021 kommer att justeras (uppåt) med anledning av råvarupriserna. Intressanta här är att man verkar lagt på 5% på hela beloppet, alltså inte bara på materialet...

Är det några fler som har hus på gång från Husverket och har funderingar på leveranser etc?
Har ni avtalat pris så gäller ju det. Har ni någon skrivning som reglerar prishöjningar?

[
dreamie007 deamie007 skrev:
Hej Wredis!
Tack för ditt inlägg, skall jag tolka det som om ni INTE fått någon prisjustering p.g.a. höjning av råvarupriserna?
Som sagt, har fortfarande förhoppning om ett bra slutresultat.
Jag skulle inte ta en sån rekommendation seriöst när det är första inlägget från en ny medlem.
 
S sinuslinus skrev:
Har ni avtalat pris så gäller ju det. Har ni någon skrivning som reglerar prishöjningar?

[
Jag skulle inte ta en sån rekommendation seriöst när det är första inlägget från en ny medlem.
Ja det finns paragraf i avtalet för en sådan höjning så jag ser väl inte att jag kommer kunna komma undan den men jag var mer intresserad av att höra hur andra leverantörer har agerat under 2021.
Och jo jag är väl medveten om att vår vän Wredis är ny och det är personens första inlägg, därför tänkte jag se vad hen svarade på min fråga.
 
dreamie007 deamie007 skrev:
Hej Wredis!
Tack för ditt inlägg, skall jag tolka det som om ni INTE fått någon prisjustering p.g.a. höjning av råvarupriserna?
Som sagt, har fortfarande förhoppning om ett bra slutresultat.
Vi fick en prisjustering på grund av förhöjda råvarupriser men ser inte det som något konstigt i denna process. Tror det har varit vedertaget generellt inom branschen.
 
  • Gilla
dreamie007
  • Laddar…
Wredis Wredis skrev:
Vi fick en prisjustering på grund av förhöjda råvarupriser men ser inte det som något konstigt i denna process. Tror det har varit vedertaget generellt inom branschen.
Om det är vedertaget eller inte är ju de jag försöker förstå. Men av de 3 svar jag fått hittills så säger alla att deras leverantörer INTE har höjt några avtalade priser...
 
dreamie007 deamie007 skrev:
Hej @Sommar2020attefall!
Jag har förstått att du fick en hel del problem. Vilken del av Sverige bor du i?

Tänkte höra om det var fler som nu har pågående byggen, som fått det utskick om höjda priser för 2021 (alltså retroaktivt)?
Jag bor i Stockholm
 
S Sommar2020attefall skrev:
Jag bor i Stockholm
Du har fått ett PM
 
Wredis Wredis skrev:
Vi fick en prisjustering på grund av förhöjda råvarupriser men ser inte det som något konstigt i denna process. Tror det har varit vedertaget generellt inom branschen.
Även vi har fått denna prisjustering. Det viktiga med med utgångspunkt av konsumenttjänstlagen är att detta måste redovisas och kunna bevisas. Om det inte kan verifieras så är det inte acceptabelt.
Kan fylla på med att de inte har tydliga fakturor skickar mycket tillägg (mot överenskommelser) samt kan inte verifiera detta eller har underlag för kostnaderna. När det ifrågasätts så kommer inget svar utan ännu en faktura - dock bra kvalite (!) på arbete (men kostsamt).
 
J Jmhs skrev:
Även vi har fått denna prisjustering. Det viktiga med med utgångspunkt av konsumenttjänstlagen är att detta måste redovisas och kunna bevisas. Om det inte kan verifieras så är det inte acceptabelt.
Kan fylla på med att de inte har tydliga fakturor skickar mycket tillägg (mot överenskommelser) samt kan inte verifiera detta eller har underlag för kostnaderna. När det ifrågasätts så kommer inget svar utan ännu en faktura - dock bra kvalite (!) på arbete (men kostsamt).
Men du har också fått informationen om 8% höjning av huspriserna från underleverantören i Litauen ? Tror det används som ”grund”. Men jag anar lite feltänk i matematiken så har bestridit fakturan och bett om förtydligande
 
S Sommar2020attefall skrev:
Rekommenderar absolut inte Husverket
Därför att? Kan man inte vara konstruktiv behöver man inte skriva något överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Fartland och 1 till
  • Laddar…
K Kampf skrev:
Därför att? Kan man inte vara konstruktiv behöver man inte skriva något överhuvudtaget.
Det har så många dolda kostnader och dessutom har de svårt att hålla ihop leveransen. Skyller hela tiden bort sina dåliga leveranser på andra
 
  • Gilla
Roxygirl och 1 till
  • Laddar…
dreamie007 deamie007 skrev:
Hej Wredis!
Tack för ditt inlägg, skall jag tolka det som om ni INTE fått någon prisjustering p.g.a. höjning av råvarupriserna?
Som sagt, har fortfarande förhoppning om ett bra slutresultat.
var har du ditt attefallshus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.