Marina Persson Marina Persson skrev:
Fick ner priset till 1200 iaf. Alltid nåt.
Så, då tar han alltså inte alltid 1500 kr…
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 9 till
  • Laddar…
A
Maskintok skrev:
1500/8=187 kr per resa..
billigt!
 
  • Gilla
JohanLun och 10 till
  • Laddar…
A
electroluxaren skrev:
billigt!
Ja iallafall i min värld där kostar det ca 10.000 kr per maskin... ;)
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
A
Maskintok skrev:
Ja iallafall i min värld där kostar det ca 10.000 kr per maskin... ;)
billigt det med!
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
electroluxaren skrev:
billigt det med!
allt är ju relativt..
 
A
Maskintok skrev:
allt är ju relativt..
Enkelt om någon vill ha hjälp så skall de betala, spelar ingen roll om det kallas dumhetstillägg.
 
  • Gilla
laseryxa och 1 till
  • Laddar…
A
electroluxaren skrev:
Enkelt om någon vill ha hjälp så skall de betala, spelar ingen roll om det kallas dumhetstillägg.
Så så ja, vi behöver inte använda såna ord.
folk betalar ju dessa avgifter för sina hantverkare och maskiner så då är väl ingen dum?
 
A
Maskintok skrev:
Så så ja, vi behöver inte använda såna ord.
folk betalar ju dessa avgifter för sina hantverkare och maskiner så då är väl ingen dum?
så länge de betalar ja...
 
A
electroluxaren skrev:
så länge de betalar ja...
Nu är vi utanför tråden..
Och denna TS var iallafall villig att betala.
 
Vi tar 395 ex moms för servicebil / dag
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Tycker det är ett riktigt otyg om kostnaden inte är presenterad innan. Sen är väl 375:-/dag i Bilkostnad rätt överkomligt. Om det inte dessutom debiteras arbetstid för tiden han sitter i bil, eller tillkommer andra "dolda kostnader för bil och maskiner.

Tror vi som beställer jobb behöver bli bättre på att våga fråga vilka kringkostnader utöver timpris som tillkommer.
Lär vara svårare för entreprenören att dra en rövare med en oskälig nivå, om frågan ställs innan.

Man bör ju även tydligt ställa krav på att timdebitering skall enbart ske för tid hos kund. Övrigt för täckas i eventuella framkörning, start, servicebil mm. Jag har inget emot dessa avgifter, men jag vill inte betala både det och timtid under resa. D
 
  • Gilla
Mil Palmeras och 1 till
  • Laddar…
Det är väl ingen som säger att det inte ska betalas och givetvis ska man ju få ihop lön för sina timmar även om dessa spenderas i bilen på väg till eller från jobb. Antingen så ingår det i potten ”arbete” eller utsplittat bredvid. I detta fall är det väl Skatteverket som säger att resa inte berättigar Rot/Rut avdrag så därför är det väl vanligast att det står som egen post. Det som folk blir bittra över är väl när det känns som det finns dolda kostnader man inte räknat med. Frågar jag man vad det kostar och man får svar vad hantverkaren kostar per timme o uppskattat antal timmar, så är det ju inte lätt att veta att (om man inte blivit bitter förr) man också ska fråga om kostnader för servicebil, resor, materialpåslag, om obligatoriska frukost raster hos grossisten räknas in i arbetstiden, vite för om arbetet inte blir avslutat i enlighet med överenskommelsen. Har säkert glömt något från någon av alla trådar från folk som blir bittra på till synes medveten dunkelhet i offerten från olika hantverkare.
Edit, placera in punkter enligt eget tycke i den meningen :) jag verkar ha glömt det.
 
  • Gilla
krzysgro och 3 till
  • Laddar…
V
globaljuggler globaljuggler skrev:
Om framkörningsavgiften inte har framgått av ert avtal och om du anser att avgiften är oskälig kan du bestrida den delen av din faktura, i enlighet med Konsumenttjänstlagen (under förutsättning att du har beställt tjänsten som konsument).
Ibland skulle jag önska att alla firmor gick ihop och vägrade göra jobb utan underskrift. Dyrt som fan ska de va. Dem som inte vill skriva under kan göra de själv.

Vem bestrider 1500 för 8 resor. lägg ner !
 
  • Gilla
Tant62 och 1 till
  • Laddar…
Hur svårt kan det vara för hantverkaren att lägga till texten "375 kr/dag" istället för att bara skriva framkörningsavgift tillkommer...

/Krille
 
  • Gilla
SusoDus och 6 till
  • Laddar…
25min per resväg, det innebär i princip 1tim per dag i restid. 4dgr alltså 4tim.

1500kr/4tim = 375kr/tim.

Det får jag ändå säga var billigt! Hade det varit det dubbla, så hade det varit i överkant men ändå inte orimligt.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.