Hej.
Här kommer en lång och rörig trådstart, där målet är att få bra input med idéer och kanske lite inspirationsbilder för våra framtida utbyggnader.

Så släng gärna ur dig vad du tänker!

VI har snart färdigställt insidan av vårt hus i väldigt typisk 20-tals klassicism, men det saknas en vettig groventré, ett uterum och ett garage.
Vi är väldigt rådvilla över hur man bäst ska tillföra detta.
Troligtvis kommer vi inte bygga allting på en gång utan det får bli en flerstegsraket där groventré är absolut viktigast. Övriga funktioner bygger vi direkt om det gör att vi får en bättre lösning, annars tar vi en i taget.

Vi är nog ganska kräsna både estetiskt och funktionsmässigt men det är inte viktigt att det ska vara 100% tidstypiskt korrekt.
Kanske är rätt lösning att docka på ett stilbrott?

Dagsläge:

Gul trävilla från 1920-talet med slitet tak och behov av renovering, omgiven av träd och häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag finns ett "vindfång" som är både oisolerat, ouppvärmt och ostort (ca 1,2x2,5m med dörr i respektive ände)
I praktiken fungerar det som en korridor där vi tar av oss skorna och slänger skräp på golvet som vi sedan får kliva på. (Det kommer också upp en källartrapp under vindfånget, denna är vi beredda att flytta om på det tillför funktion!)
Däremot tillför det en hel del rent estetiskt.

Vi har en nymonterad altandörr ut vid sydvästra hörnet av huset ("matsal" på ritningen), men än så länge finns ingen uteplats att gå ut på.



Arkitekturritning av en husgavel med texten "GAVEL MOT S-V".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ritning över bottenvåningen av ett hus med markerade rum såsom vardagsrum, matsal, kök och tambur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som man ser på bilden nedan har vi en skola som närmsta granne i väster. Skolan är 3 våningar hög, så den skymmer i viss mån kvällssolen men framförallt skulle man vilja gömma den för att känna sig mer privat på tomten. (rosa strecken markerar vårt förråd som inte finns på flygbilden, men nu är byggt)

Flygbild över en fastighet med markerade områden för föreslagen utbyggnad och trädgårdsplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Situationsplan, med "rivet" vindfång och föreslagen placering av uterum direkt utanför matsalen.
Avstånd till tomtgräns i väster är ca 10m, i öster drygt 11m på tajtaste sidan.
Situationsplan med husets planritning, förslag på uterum, befintligt vindfång, och plats för garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ungefär såhär tänker vi att trädgården ska bli, konturerna av garage är bara ett av förslagen, vindfång är ritat så dom det är idag och föreslagna uterummet är ritat som ett trädäck.
Placering av spabadet är även det just ett förslag, som bygger på att vi tänker oss vilja ha kvällssol när man badar.


Översiktsplan över hus och trädgård med markerade förslag för uterum, garage och spabad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Våra idéer:
Ursprungligen tänkte vi bygga ett nytt, lite större vindfång, i samma stil som det ursprungliga.
Detta kan nog bli en bra lösning på groventré och förvaring, men tar ingen hänsyn till vårt framtida garage.

Arkitektonisk situationsplan med 20-tals hus, vindfång, altandörr och markerat område för uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Uterummet ska gärna vara stort nog att rymma 8-10 pers på middag & en soffa att spendera kvällarna med familjen i. Frugan har kärat ner sig i ett uterum från Willab Garden "Green room lean to elegant" och jag kan definitivt tänka mig att bygga det om man får till det på ett snyggt sätt mot resten av husen:

3D-visualisering av ett uterum med glaspartier, anslutet till en ljusgul husfasad, inredd med möbler och omgiven av blomster och prydnadsväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I övrigt har vi inte kommit så långt i uterumsplanerna planerna ännu utan det är väldigt öppet för förslag!

Garaget ska vara stort nog att rymma en amerikansk hobbybil + trädgårdsmaskiner och annat "bra å ha" - alltså i praktiken behöver det, till ytan, vara stort som ett dubbelgarage, även om det räcker med 1 port..
Utseendemässigt tycker jag det är väldigt svårt, har hittat detta exempel som känns tidstypiskt och kanske därför skulle kunna vara något om det blir ett fristående garage:
Ett gammalt mindre förråd framför skolbyggnaden, potentiellt plats för utbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helst skulle man vilja bygga garaget emot huset så att man slipper gå ut för att komma in, men vi vet inte om det är en bra idé med våra förutsättnignar?

Vi har funderat på att placera garaget vidbyggt där vindfånget är, eller fristående "längre in" eller eventuellt skulle det kunna bli bra att ställa det på andra sidan huset (trots nackdelarna med avståndet dit..)
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Min första fråga, innan jag ens låter tankarna springa iväg. Vad säger detaljplanen? Vilka avstånd mot tomtgräns behöver ni hålla?
 
J Jarlsgård skrev:
Min första fråga, innan jag ens låter tankarna springa iväg. Vad säger detaljplanen? Vilka avstånd mot tomtgräns behöver ni hålla?
Bra fråga.
Naiv som man är så har jag bara förutsatt 4,5m till alla gränser men ärligt talat så vet jag inte.
Dessutom är det inte helt omöjligt att vi, med lite flyt, skulle kunna få tillstånd att bygga närmare än så mot skolan.
Jag kanske borde ta ett snack med bygglovsfolket hos kommunen..
 
L LAnsgar skrev:
Bra fråga.
Naiv som man är så har jag bara förutsatt 4,5m till alla gränser men ärligt talat så vet jag inte.
Dessutom är det inte helt omöjligt att vi, med lite flyt, skulle kunna få tillstånd att bygga närmare än så mot skolan.
Jag kanske borde ta ett snack med bygglovsfolket hos kommunen..
Det är ett bra ställe att börja på :cool: ofta finns detaljplaner att tillgå digitalt numer, så det är inte omöjligt att du kommer åt det själv :)
 
Men för att flika in lite tankar.

Garaget hade jag inte kört brutet tak på, jag hade hellre tagit upp den övre delen på mansardtakets lutning och tagit upp detaljer så som halvmånefönstret, haft slagdörrar mm för att ändå ge det en äldre karaktär.

Beroende på vad detaljplanen säger och hur mkt utrymme som ges, så hade jag nog i första hand breddar vindfånget snarare än att ökat på djupet, ur en rent estetisk aspekt. :)
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
Jag tycker garaget ser väldigt bra ut, men jag skulle göra det lite större så att det blir en rejäl krypvind där man kan slänga upp spillvirke och annat bråte. En rejäl garageinfart är alltid bra att ha, rätt som det är ska jänkaren ha en husvagn eller så springer man på en billig traktor eller en winnebago.
 
  • Gilla
LAnsgar
  • Laddar…
L LAnsgar skrev:
Hej.
Här kommer en lång och rörig trådstart, där målet är att få bra input med idéer och kanske lite inspirationsbilder för våra framtida utbyggnader.

Så släng gärna ur dig vad du tänker!

VI har snart färdigställt insidan av vårt hus i väldigt typisk 20-tals klassicism, men det saknas en vettig groventré, ett uterum och ett garage.
Vi är väldigt rådvilla över hur man bäst ska tillföra detta.
Troligtvis kommer vi inte bygga allting på en gång utan det får bli en flerstegsraket där groventré är absolut viktigast. Övriga funktioner bygger vi direkt om det gör att vi får en bättre lösning, annars tar vi en i taget.

Vi är nog ganska kräsna både estetiskt och funktionsmässigt men det är inte viktigt att det ska vara 100% tidstypiskt korrekt.
Kanske är rätt lösning att docka på ett stilbrott?

Dagsläge:

[bild]

Idag finns ett "vindfång" som är både oisolerat, ouppvärmt och ostort (ca 1,2x2,5m med dörr i respektive ände)
I praktiken fungerar det som en korridor där vi tar av oss skorna och slänger skräp på golvet som vi sedan får kliva på. (Det kommer också upp en källartrapp under vindfånget, denna är vi beredda att flytta om på det tillför funktion!)
Däremot tillför det en hel del rent estetiskt.

Vi har en nymonterad altandörr ut vid sydvästra hörnet av huset ("matsal" på ritningen), men än så länge finns ingen uteplats att gå ut på.



[bild]

[bild]

Som man ser på bilden nedan har vi en skola som närmsta granne i väster. Skolan är 3 våningar hög, så den skymmer i viss mån kvällssolen men framförallt skulle man vilja gömma den för att känna sig mer privat på tomten. (rosa strecken markerar vårt förråd som inte finns på flygbilden, men nu är byggt)

[bild]

Situationsplan, med "rivet" vindfång och föreslagen placering av uterum direkt utanför matsalen.
Avstånd till tomtgräns i väster är ca 10m, i öster drygt 11m på tajtaste sidan.
[bild]

Ungefär såhär tänker vi att trädgården ska bli, konturerna av garage är bara ett av förslagen, vindfång är ritat så dom det är idag och föreslagna uterummet är ritat som ett trädäck.
Placering av spabadet är även det just ett förslag, som bygger på att vi tänker oss vilja ha kvällssol när man badar.


[bild]

Våra idéer:
Ursprungligen tänkte vi bygga ett nytt, lite större vindfång, i samma stil som det ursprungliga.
Detta kan nog bli en bra lösning på groventré och förvaring, men tar ingen hänsyn till vårt framtida garage.

[bild]


Uterummet ska gärna vara stort nog att rymma 8-10 pers på middag & en soffa att spendera kvällarna med familjen i. Frugan har kärat ner sig i ett uterum från Willab Garden "Green room lean to elegant" och jag kan definitivt tänka mig att bygga det om man får till det på ett snyggt sätt mot resten av husen:

[bild]

I övrigt har vi inte kommit så långt i uterumsplanerna planerna ännu utan det är väldigt öppet för förslag!

Garaget ska vara stort nog att rymma en amerikansk hobbybil + trädgårdsmaskiner och annat "bra å ha" - alltså i praktiken behöver det, till ytan, vara stort som ett dubbelgarage, även om det räcker med 1 port..
Utseendemässigt tycker jag det är väldigt svårt, har hittat detta exempel som känns tidstypiskt och kanske därför skulle kunna vara något om det blir ett fristående garage:
[bild]

Helst skulle man vilja bygga garaget emot huset så att man slipper gå ut för att komma in, men vi vet inte om det är en bra idé med våra förutsättnignar?

Vi har funderat på att placera garaget vidbyggt där vindfånget är, eller fristående "längre in" eller eventuellt skulle det kunna bli bra att ställa det på andra sidan huset (trots nackdelarna med avståndet dit..)
Vackert hus! Försök bygga till så litet ni bara kan tänka er och slopa gärna några uteplatser/tillbyggnader.Var hårda mot er själva och välj sätt att bebo tomten som inte innebär massa bråte (byggnationer). Gör en vacker trädgård med berså och lite plattläggning så ni kan fika/äta där i stället. Det är en kvalitet och kulturell tradition att ta några steg från huset till uteplatsen. Köp små bilar ni kan tänka er att ha stående ute och ge dessa minimalt med plats. Varje liten "vore bra att ha" centimeter ni ger bilarna förstör er tomt och boende. Om ni måste bygga se till att använda så lite material ni bara kan halvera vad än ni tänkt eller är standard bland vänner och bekanta. Tunna dimensioner, små mått, lite material.

mvh
nybrutalistisk arkitekt

edit: Alternativt kan ni förstås anlita en riktigt duktig arkitekt som är bra på form, har sympati för husets arkitektur och säger ifrån när ni vill för mycket. Hur ni hittar en sådan kan jag tyvärr inte hjälpa till med.
 
Redigerat:
  • Gilla
Plåt-Oskar och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Funderat på alternativet att hyra garage nånstans istället?
Man måste inte alltid äga allt själv
 
  • Gilla
Plåt-Oskar
  • Laddar…
Jag hittade detaljlplanen från 1939, vilken verkar vara den senaste som berör oss.
Så som prickmarken är ritad verkar det på östra sidan vara 9m från tomtgräns.
Det känns det lite oroväckande med så stort avstånd, men jag är inte alls säker att det betyder att allt annat är kört utan det lär isåfall bli en diskussion med kommunen.

Gammal detaljplan ritning med markeringar och mått på tomter nära skola.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Känner mig lite enfaldig i mina svar nedan, men man kan nog fastslå att vi, i detta läget, inte kommer sänka kraven på önskade funktioner. Däremot letar vi efter bästa lösningarna för att komma dit och kanske kommer vi enbart bygga om groventrén i år och skjuta på resterande ett tag till.

makhno_ makhno_ skrev:
mvh
nybrutalistisk arkitekt
Tack för inputen. Som arkitekt så ser du säkert dessa samband bättre än jag gör, men vi står nog så långt ifrån varandra att jag har svårt att ta till mig av det du skriver. Jag köper inte att mindre bra skulle vara bättre?

En tanke vi haft som, åtminstone lite, anknyter till det du tipsar om är att bygga uterummet mot vårt nybyggda förråd.
(Även om jag inte håller med om att det är en kvalitet att öka avståndet, det betyder betydligt mycket mer omfattande kånkande av saker fram och tillbaka, utan det är mer en följd av att vi inte hittat någon klockren placering annars..)

Att köpa hjälp är bra. Det kommer vi definitivt att göra, men innan vi börjar köpa massa timmar vill jag försöka få ordning på mina idéer och tankar så att vi kan komma väl förberedda.


Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Funderat på alternativet att hyra garage nånstans istället?
Man måste inte alltid äga allt själv
Vintertid skulle det funka fint med ett hyrt garage, men på sommaren vill jag ha bilen hemma, så vi kan åka finbil till Ica när vi får 10 minuter över att ta en liten extrarunda. Då måste den ändå kunna stå under tak. MÖJLIGEN skulle en carport fungera om man hittar en bättre lösning så.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Är fastigheten under 6.75 er?

Är det samma placering av skolan som idag?

Om inte, skulle jag tro att det finns en nyare detaljplan.
 
Redigerat:
J Jarlsgård skrev:
Är fastigheten under 6.75 er?

Är det samma placering av skolan som idag?

Om inte, skulle jag tro att det finns en nyare detaljplan.
Ja precis. Fast tomtgränsen är flyttad sedan ett halvår tillbaka.
Skolan har inte flyttat på sig utan ligger kvar på samma plats idag.
Det är denna detaljplan som kommunen hänvisat till på nätet, men jag har skickat ett mail och bett om kontakt för att se bad de har att säga :)
 
L LAnsgar skrev:
Ja precis. Fast tomtgränsen är flyttad sedan ett halvår tillbaka.
Skolan har inte flyttat på sig utan ligger kvar på samma plats idag.
Det är denna detaljplan som kommunen hänvisat till på nätet, men jag har skickat ett mail och bett om kontakt för att se bad de har att säga :)
Be dem gärna förtydliga vad som gäller avseende gränser osv.
Såvida du inte har en Plan beskrivning också där allt sånt går att utläsa själv vill säga :)
 
  • Gilla
Espen K och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag fått svar från kommunen.
Det är faktiskt fortfarande den antika detaljplanen som gäller.

Vi får, enligt detaljplan:
- Bebygga 20% av ytan+attefall = utrymme för ca 100m² ny byggnad.,
- Bygga komplementbyggnad på plusmark (max 55m² per byggnad)

Vi får, enligt detaljplan, inte:
- Bygga på prickmark.

Det betyder i att våra planer för garage i sydvästra hörnet av tomten går i stöpet (om vi inte ska köra ett race med undantag)
 
Redigerat:
Jag hängde inte med i hur planerna gick i stöpet?

Eller du menade med groventre? För ett garage är en komplementbyggnad som får uppföras på korskryssad mark :)

Sa dem inget om avståndet till fastighetsgräns?
 
J Jarlsgård skrev:
Jag hängde inte med i hur planerna gick i stöpet?

Eller du menade med groventre? För ett garage är en komplementbyggnad som får uppföras på korskryssad mark :)

Sa dem inget om avståndet till fastighetsgräns?
Förstår att du inte hängde med. Jag hade skrivit fel.
Vi får inte bygga på prickmark. (Har uppdaterat inlägget nu)

Det gör att 9 meter i sydväst försvinner. (Där vi hade skissat på att ställa garaget)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.