291 314 läst · 8 036 svar
291k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Vi definierar självkörande lite olika, men tar vi nivå 4 kommer det att ta tid att se storskaligt på allmänna vägar. Det gäller inte bara just bilen utan vägnät och övrig infrastruktur som måste vara anpassad. Men också klimat kommer att påverka hur det kan införas med snö/is viss del av året.T tompaah7503 skrev:
Jag sågpå annat hål i nätet där det siades om bilens framtid och här var ett par profetior om hur det kan se ut i framtidens bil.
Ford bl.a. har visst funderat att börja visa annonser på instrumentbrädan... Och så är ju s.k. rent seeking en affärsmodell allt flera försöker trycka in överallt i livet.
Lite annorlunda mot idag för bilar, men jag har fått erbjudande till mig (inte i bilens system dock) att uppdatera och även uppgradera programvara för en kostnad. Lite har väl dykt upp i bilens systemet att nu finns en uppdatering att ladda ned och även varianten kunnat ladda ned till USB för att uppdatera bilen (röststyrningsfunktionen), men då kostnadsfria.DennisCA skrev:Jag sågpå annat hål i nätet där det siades om bilens framtid och här var ett par profetior om hur det kan se ut i framtidens bil.
Ford bl.a. har visst funderat att börja visa annonser på instrumentbrädan... Och så är ju s.k. rent seeking en affärsmodell allt flera försöker trycka in överallt i livet.
Men det är ju ett vanligt koncept i andra sammanhang, men t.ex. Spotify i bilens app fungerar ju redan så om man t.ex. vill slippa reklam.
I tråden har diskussionen kring autonoma bilar funnits och även en viss tro att de skulle ta över i "närtid", idag fanns en intressant artikel gällande Trafikverket och deras planer för framtiden.
https://www.nyteknik.se/fordon/traf...-sitta-i-bilen-inte-i-infrastrukturen-7031959
"Sedan den förra färdplanen, som publicerades 2019, har fokus skiftat från autonoma fordon till ett bredare perspektiv om hur alltifrån underhåll och snöröjning till geofencing och säkerheten vid järnvägskorsningar kan förbättras med hjälp av digital teknik.
En sak som har förändrats ganska snabbt under de tre senaste åren är synen på självkörande fordon. Mycket av hajpen kring tekniken har lagt sig, och det breda genomslaget ser ut att vara mer avlägset.
– Vi ser fortfarande potential i tekniken, och det händer väldigt mycket men vi har fått en lite mer nykter syn på den och insett att den är väldigt komplex, säger Olof Johansson som är programchef på Trafikverket.
Han menar att självkörande fordon på kort sikt framförallt är en lösning i kontrollerade miljöer med hög trafik mellan två punkter. Men att det dröjer längre innan det rullas ut i bred omfattning på allmänna vägar."
https://www.nyteknik.se/fordon/traf...-sitta-i-bilen-inte-i-infrastrukturen-7031959
"Sedan den förra färdplanen, som publicerades 2019, har fokus skiftat från autonoma fordon till ett bredare perspektiv om hur alltifrån underhåll och snöröjning till geofencing och säkerheten vid järnvägskorsningar kan förbättras med hjälp av digital teknik.
En sak som har förändrats ganska snabbt under de tre senaste åren är synen på självkörande fordon. Mycket av hajpen kring tekniken har lagt sig, och det breda genomslaget ser ut att vara mer avlägset.
– Vi ser fortfarande potential i tekniken, och det händer väldigt mycket men vi har fått en lite mer nykter syn på den och insett att den är väldigt komplex, säger Olof Johansson som är programchef på Trafikverket.
Han menar att självkörande fordon på kort sikt framförallt är en lösning i kontrollerade miljöer med hög trafik mellan två punkter. Men att det dröjer längre innan det rullas ut i bred omfattning på allmänna vägar."
Att bilen håller sig på vägen själv och bromsar för hinder är otroligt bra, men från det till att mormor eller barn som själva inte kan köra plockas upp och körs på en längre resa inkl Kiss-Stopp och hjälp att parkera utanför sjukhuset och lyfta ut rullstolen, det är en bit kvar. Föraren ansvarar för så mycket mer än att bara hålla bilen på vägen...A AndersS skrev:I tråden har diskussionen kring autonoma bilar funnits och även en viss tro att de skulle ta över i "närtid", idag fanns en intressant artikel gällande Trafikverket och deras planer för framtiden.
[länk]
"Sedan den förra färdplanen, som publicerades 2019, har fokus skiftat från autonoma fordon till ett bredare perspektiv om hur alltifrån underhåll och snöröjning till geofencing och säkerheten vid järnvägskorsningar kan förbättras med hjälp av digital teknik.
En sak som har förändrats ganska snabbt under de tre senaste åren är synen på självkörande fordon. Mycket av hajpen kring tekniken har lagt sig, och det breda genomslaget ser ut att vara mer avlägset.
– Vi ser fortfarande potential i tekniken, och det händer väldigt mycket men vi har fått en lite mer nykter syn på den och insett att den är väldigt komplex, säger Olof Johansson som är programchef på Trafikverket.
Han menar att självkörande fordon på kort sikt framförallt är en lösning i kontrollerade miljöer med hög trafik mellan två punkter. Men att det dröjer längre innan det rullas ut i bred omfattning på allmänna vägar."
Tycker det är bra med lite annan vinkling än Tesla "marknadsföringstester
".
Jag förutsätter att Trafikverket gör analyser och utvärderar ur ett svenskt helhetsperspektiv. Inte hur en enskild bil ev. kan klara enstaka tester, mera eller mindre bra, i en solig amerikansk delstat.
".
Jag förutsätter att Trafikverket gör analyser och utvärderar ur ett svenskt helhetsperspektiv. Inte hur en enskild bil ev. kan klara enstaka tester, mera eller mindre bra, i en solig amerikansk delstat.
Det enda realistiska use-case som jag ser inom rimlig tid är att bilen kan köra på motorvägen utan att jag håller i ratten. Samt att den då stannar i vägrenen om jag inte tar över när den inte längre kan köra.
Jag brukar säga att jag har hunnit gå i pension innan det finns självkörande bilar som kan köra mellan mitt hem och mitt jobb, det är närmare 20 år till dess...
Jag brukar säga att jag har hunnit gå i pension innan det finns självkörande bilar som kan köra mellan mitt hem och mitt jobb, det är närmare 20 år till dess...
Det är väl lite av det som Trafikverket skriver.
Såvida inte klimatet ändrar sig så snabbt att vi får soliga och varma vintrar utan snö och isiga vägbanor. I deras planering verka inte infrastruktur finnas för att hantera det.
Pengarna behövs för att behålla en dräglig standard på befintliga vägar där det nu på våren finns potthål efter vinterns tjäle.
Sverige är stort till ytan för att hålla igång ett bra vägnät.
Men på vissa dedicerade områden kommer "ganska" autonoma fordon att kunna köra.
60-70% av min landsvägskörning klarar vår bil idag, men den indikerar "irriterat" efter ett tag om den inte känner motstånd i ratten.
Fanns en bugg i början så man kunde "åka" utan att den larmade, då klarade jag ca en mil på 1+2 väg, men den rättades till så det går inte längre. Inga omkörningar utan det blir följa John.
Såvida inte klimatet ändrar sig så snabbt att vi får soliga och varma vintrar utan snö och isiga vägbanor. I deras planering verka inte infrastruktur finnas för att hantera det.
Pengarna behövs för att behålla en dräglig standard på befintliga vägar där det nu på våren finns potthål efter vinterns tjäle.
Sverige är stort till ytan för att hålla igång ett bra vägnät.
Men på vissa dedicerade områden kommer "ganska" autonoma fordon att kunna köra.
60-70% av min landsvägskörning klarar vår bil idag, men den indikerar "irriterat" efter ett tag om den inte känner motstånd i ratten.
Fanns en bugg i början så man kunde "åka" utan att den larmade, då klarade jag ca en mil på 1+2 väg, men den rättades till så det går inte längre. Inga omkörningar utan det blir följa John.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 429 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 429 inlägg
Man kan ju dock fråga sig vad syftet är med en bil som delvis eller nästan kör själv? Så länge den inte kör själv hela vägen så kan jag lika gärna köra själv. En av våra bilar får för sig att köra själv då och då. Ryckig i styrningen och svårt att komma överens med sig själv. Den kan varna för att den är på väg att gå över en linje och alltså lämna körfältet så biljäveln är absolut medveten om att den gör nåt fel men den är inte förmögen att styra rätt. Jag vet att det är protokollstyrt och att systemen inte alltid har rätt att hämta information från ett annat system men det är rätt komiskt ändå. Min 16-åriga dotter kör bättre.A AndersS skrev:Det är väl lite av det som Trafikverket skriver.
Såvida inte klimatet ändrar sig så snabbt att vi får soliga och varma vintrar utan snö och isiga vägbanor. I deras planering verka inte infrastruktur finnas för att hantera det.
Pengarna behövs för att behålla en dräglig standard på befintliga vägar där det nu på våren finns potthål efter vinterns tjäle.
Sverige är stort till ytan för att hålla igång ett bra vägnät.
Men på vissa dedicerade områden kommer "ganska" autonoma fordon att kunna köra.
60-70% av min landsvägskörning klarar vår bil idag, men den indikerar "irriterat" efter ett tag om den inte känner motstånd i ratten.
Fanns en bugg i början så man kunde "åka" utan att den larmade, då klarade jag ca en mil på 1+2 väg, men den rättades till så det går inte längre. Inga omkörningar utan det blir följa John.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 429 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 429 inlägg
Är säkert fabrikat och modellberoende.F fsn skrev:Man kan ju dock fråga sig vad syftet är med en bil som delvis eller nästan kör själv? Så länge den inte kör själv hela vägen så kan jag lika gärna köra själv. En av våra bilar får för sig att köra själv då och då. Ryckig i styrningen och svårt att komma överens med sig själv. Den kan varna för att den är på väg att gå över en linje och alltså lämna körfältet så biljäveln är absolut medveten om att den gör nåt fel men den är inte förmögen att styra rätt. Jag vet att det är protokollstyrt och att systemen inte alltid har rätt att hämta information från ett annat system men det är rätt komiskt ändå. Min 16-åriga dotter kör bättre.
Tycker det är riktigt skönt och avkopplande med adaptiv farthållning och hjälpstyrning.
Men det krävs ju att det är en väg med sidomarkering och mittlinje, men mindre 70-väg som är kurvig och kuperad kan bli lite besvärligt. Har kört med det i fem år och i de nyare modellerna är det förbättrat med förbättrat styrservo och koppling till bilens navigatorsystem.
Skulle idag aldrig välja en bil utan de funktionerna.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 429 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 429 inlägg
Adaptiv farthållare, ja.. alla dar i veckan. Hjälpstyrning, kan leva utan den hur lätt som helst. Parkeringshjäp.... skjut mig.A AndersS skrev:Är säkert fabrikat och modellberoende.
Tycker det är riktigt skönt och avkopplande med adaptiv farthållning och hjälpstyrning.
Men det krävs ju att det är en väg med sidomarkering och mittlinje, men mindre 70-väg som är kurvig och kuperad kan bli lite besvärligt. Har kört med det i fem år och i de nyare modellerna är det förbättrat med förbättrat styrservo och koppling till bilens navigatorsystem.
Skulle idag aldrig välja en bil utan de funktionerna.
Om man åker i en ny Porsche Tyken för dryga 1,3miljoner och den styr som ett jävla höns så kan det faktiskt kvitta.
Du får byta till en riktig bil där grejorna funkarF fsn skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 11 429 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 11 429 inlägg