G Groucho Marx skrev:
Tack för att ni skrattar på min bekostnad och inte lärt er söka på det juridiska prejudikat som jag faktiskt länkade till.
Det berömda motocrossbane-fallet dyker upp då och då här på forumet som någon slags facit på dolda fel, senast i en tråd där köparen stämt säljaren på 400 000 kr 1,5 år efter köpet, eftersom kommunen påbörjat en detaljplaneprocess i området runt den sålda fastigheten. Så ja (nu tar jag mig friheten att tala för andra forummedlemmar också) vi känner till motocrossbane-fallet!
Det här är dock inte jämförbart, det går inte att likställa en tillfällig olägenhet, som består av underhåll på ledningsnät, med buller från en motorbana som blivit föremål för kommunal tillsyn.

Ja, det finns en upplysningsplikt för säljaren, men den är inte obegränsad. Köparens undersökningsplikt är mycket större. Min tolkning är att lagstiftaren har tänkt att säljaren faktiskt inte kan veta vad köparen tycker är relevant att bli upplyst om, och därför gett köparen ett stort eget ansvar att ta reda på sådan information som just den köparen anser vara viktig.
 
  • Gilla
Newgolds och 37 till
  • Laddar…
Skulle inte priset likväl kunnat öka om andra intressenter vetat att det ska bli nya vattenledningar?! :thinking:
Tycker själv som det är en positiv sak när man köper en fastighet att kommunen har bytt sina ledningar...
 
  • Gilla
Teseri och 29 till
  • Laddar…
J
Helt suveränt att det blir bytt, grattis! Jag anser inte att säljaren gjort något som helst fel, även om hen vetat om det. Eller ja, kanske fel mot sig själv eftersom detta är någonting som kanske skulle höjt värdet på fastigheten, eller iaf bidragit till intresset.

Om 10 år när du säljer fastigheten skulle jag som spekulant se det som mycket positivt att det är nya vatten- och avloppsledningar utanför...

Bor i villa och kommunen har gjort samma sak hos oss. Det orsakade minimalt (verkligen minimalt) med störning.
 
  • Gilla
Newgolds och 15 till
  • Laddar…
G Groucho Marx skrev:
Jag har valt en fastighet som jag trodde skulle erbjuda lugn och tystnad, jag frågade också både mäklare och säljare om det var tyst och lugnt i området. Svaren jag fått har varit att visst är det extremt tyst och lugnt.
Ett sådant svar är riktigt just vid den tidpunkten det avges.
En fastighet i området kan byta ägare imorgon, någon köper en ny maskin, etc, så det finns bara facit på hur det varit och ingen garanti för morgondagen.
 
  • Gilla
  • Älska
Plåtsax och 3 till
  • Laddar…
Excel
Viktig detalj… Herregud. Gatan är väl lång, gissar att den inte kommer gräva framför ditt hus hela tiden.

Med lite tur som håller ledningarna hela din livstid så du kan njuta resten av ditt liv.
 
  • Gilla
Bygget 52 och 4 till
  • Laddar…
G Groucho Marx skrev:
Visserligen har jag en undersökningsplikt, men NJA 2007 s. 86 har ju kommit fram till att en köpare kunde häva köpet pga buller från en motorcrossbana som säljaren kände till,
Ddt är ju en helt annan situation. Banan finns där och stör för "all framtid".

Att det sätter igång olika byggndsarbeten i omgivningen kan man aldrig bli säker ifrån.

Det är den typen av orimliga krav som kan få vilken säljare som helst förbannad.

Jag avråder ifrån att du skall försöka kräva något, du kommer inte att få någon ersättning, och säljaren kommer att bli förbannad. Det är alltid dumt att sätta igång ett bråk man inte kan vinna.
 
  • Gilla
  • Älska
Plåtsax och 15 till
  • Laddar…
Ja det är ju värt att betänka att område med många hus kan ju ändra sig, någon ny flyttar in. Någon fyller 16 och skaffar EPA med tillhörande BAAAAS-låda. Någon köper lövblås, denna styggelse till uppfinning. Jag hade heller inte vid frågan om lugnt område funderat på kommunens eventuellt planerade underhållsarbete då det som många redan skrivit är högst temporärt och stör inte ens nämnvärt. Hade ju varit en annan sak om det skulle byggas ett höghus på grannfastigheten eller att vägen utanför tomten skulle bräddas o bli genomfartsled.
 
  • Gilla
Bichonen och 4 till
  • Laddar…
M
G Groucho Marx skrev:
Visserligen har jag en undersökningsplikt, men NJA 2007 s. 86 har ju kommit fram till att en köpare kunde häva köpet pga buller från en motorcrossbana som säljaren kände till, men förteg. Jag har tagit del av att samtliga berörda fastighetsägare för arbetet i mitt fall har kallats till informationsmöte, så jag vet att säljaren kände till saken, men att man valde att förtiga denna detalj.
Och här dök den populära motorcrossbanan upp igen! Minsta lilla störning verkar vara direkt jämförbar med denna bana som dönade så mycket att säljaren efter flera års kamp för att bli av med oväsendet till slut sålde huset.
 
  • Gilla
perra i skogen och 6 till
  • Laddar…
Ta det lite lugnt och var glad över att du för skattebetalarnas pengar får nya rör i gatan samt en ny fin beläggning. De ska ju bara hålla på några månader, det är ju inget i perspektiv till hur länge man normalt bor i ett hus.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
G Groucho Marx skrev:
Jag har förvärvat en fastighet för ett par veckor sedan, handpenningen är erlagd och tillträde sker senare i vår. Allt var frid och fröjd tills jag idag nåddes av informationen att kommunen planerar att gräva upp hela gatan och byta ut samtliga vattenledningar. Detta kanske kan vara av ringa betydelse för de flesta, men jag har bott i ett mindre hus i 10 år som gränsar till en kommunal fastighet där man i parti och minut väcks tidigt (ca 06:00) av kommunens gräsklippare, lövblåsar och trimmers sommartid när man har ledigt. Jag har valt en fastighet som jag trodde skulle erbjuda lugn och tystnad, jag frågade också både mäklare och säljare om det var tyst och lugnt i området. Svaren jag fått har varit att visst är det extremt tyst och lugnt. Jag förhörde mig också om kommunen har några planer i närområdet och fick ett nekande svar. Men, mellan maj och augusti skall alltså ett tämligen stort arbete göras på vattenledningsnätet.

Visserligen har jag en undersökningsplikt, men NJA 2007 s. 86 har ju kommit fram till att en köpare kunde häva köpet pga buller från en motorcrossbana som säljaren kände till, men förteg. Jag har tagit del av att samtliga berörda fastighetsägare för arbetet i mitt fall har kallats till informationsmöte, så jag vet att säljaren kände till saken, men att man valde att förtiga denna detalj.

Jag vill väl förvisso inte häva köpet, detta är ju trots allt ett tillfälligt fel. Men samtidigt känner jag mig lite förd bakom ljuset och om jag vetat om planerna är det inte säkert att jag lagt bud eller möjligen hade jag varit mer återhållsam i min budgivning. Jag antar att jag i ärendet bara får svälja att jag inte gjort min hemläxa tillräckligt väl och sikta på lugn först sommaren 2023. Men vad anser vi egentligen om moralen i säljare som inte berättar denna typ av inte helt obetydliga saker?
Om du vill ha ett lugnt område med väldigt få mänskliga ljud, då flyttar du ut i skogen, närmsta granne 2 mil.

Annars ljudisolerar du hela huset.

Själv har jag lärt mig att sova med öronproppar. Bästa sömnen. Vaknar även av alarmet i mobilen när det så behövs.
 
  • Gilla
Bichonen och 1 till
  • Laddar…
Nissens
G Groucho Marx skrev:
Jag har förvärvat en fastighet för ett par veckor sedan, handpenningen är erlagd och tillträde sker senare i vår. Allt var frid och fröjd tills jag idag nåddes av informationen att kommunen planerar att gräva upp hela gatan och byta ut samtliga vattenledningar. Detta kanske kan vara av ringa betydelse för de flesta, men jag har bott i ett mindre hus i 10 år som gränsar till en kommunal fastighet där man i parti och minut väcks tidigt (ca 06:00) av kommunens gräsklippare, lövblåsar och trimmers sommartid när man har ledigt. Jag har valt en fastighet som jag trodde skulle erbjuda lugn och tystnad, jag frågade också både mäklare och säljare om det var tyst och lugnt i området. Svaren jag fått har varit att visst är det extremt tyst och lugnt. Jag förhörde mig också om kommunen har några planer i närområdet och fick ett nekande svar. Men, mellan maj och augusti skall alltså ett tämligen stort arbete göras på vattenledningsnätet.

Visserligen har jag en undersökningsplikt, men NJA 2007 s. 86 har ju kommit fram till att en köpare kunde häva köpet pga buller från en motorcrossbana som säljaren kände till, men förteg. Jag har tagit del av att samtliga berörda fastighetsägare för arbetet i mitt fall har kallats till informationsmöte, så jag vet att säljaren kände till saken, men att man valde att förtiga denna detalj.

Jag vill väl förvisso inte häva köpet, detta är ju trots allt ett tillfälligt fel. Men samtidigt känner jag mig lite förd bakom ljuset och om jag vetat om planerna är det inte säkert att jag lagt bud eller möjligen hade jag varit mer återhållsam i min budgivning. Jag antar att jag i ärendet bara får svälja att jag inte gjort min hemläxa tillräckligt väl och sikta på lugn först sommaren 2023. Men vad anser vi egentligen om moralen i säljare som inte berättar denna typ av inte helt obetydliga saker?
Jag gick igenom detta under 2020, från mars till december. Visst var det bökigt, och de sprängde också eftersom de lade ned grövre rör än tidigare.

Att kommunen underhåller sina nät är inget annat än normalt. Gläd dig åt att få fräscha rör för ditt dricksvatten, kanske de passar på att sätta gatubelysning också? Snart har du nyasfalterad väg och ca 60 år kvar till nästa byte av rören.

Ingen tror väl att rören håller i evighet?

Så, detta råkar alla fastigheter med kommunalt V/A ut för förr eller senare. Begriper inte hur du kan se så negativt på att de gör det bättre för dig utan någon extra kostnad…
 
  • Gilla
Bichonen och 8 till
  • Laddar…
P
G Groucho Marx skrev:
Tack för att ni skrattar på min bekostnad och inte lärt er söka på det juridiska prejudikat som jag faktiskt länkade till. Fortfarande är inte ämnet vad jag skall göra, det är bara att acceptera. Jag skall citera mig själv:

"Jag antar att jag i ärendet bara får svälja att jag inte gjort min hemläxa tillräckligt väl och sikta på lugn först sommaren 2023. Men vad anser vi egentligen om moralen i säljare som inte berättar denna typ av inte helt obetydliga saker?"

Frågan är fortfarande den moraliska aspekten. Har ni något att säga om det eller skall hela tråden handla om att jag är en idiot? Jag nämnde också mycket riktigt undersökningsplikten. Fine, mea culpa. Men det gör det faktiskt inte mindre moraliskt tvivelaktigt att ljuga människor rakt upp i ansiktet.
Hur kan du jämföra en relativt permanent motorcrossbana som granne med en tillfällig störning under renovering av vattenledningar ?
Det föreligger knappast något prejuidikat i ditt fall.
 
  • Gilla
Newgolds och 5 till
  • Laddar…
G Groucho Marx skrev:
jag har bott i ett mindre hus i 10 år som gränsar till en kommunal fastighet där man i parti och minut väcks tidigt (ca 06:00) av kommunens gräsklippare, lövblåsar och trimmers sommartid när man har ledigt.
Här kommer en enkel fråga till dig. Eftersom du anser att säljaren har skydlighet att upplysa köparen om störande ljud, även sådana ljud som kan komma att uppstå i framtiden, så förutsätter jag att du upplyste dina köpare om alla störande ljud när du sålde ditt hus?

Kan du visa prospektet där du i samråd med din mäklare skrev att man "i parti och minut väcks tidigt av kommunens gräsklippare, lövblåsar och trimmers".

För du upplyste väl om detta, precis som du kräver att andra upplyser dig om detta?
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Teseri och 44 till
  • Laddar…
Du har skrivit under Köpa & sälja hus i forumdelen Ekonomi & Juridik. Här avhandlas inte moral.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
S
Driver du med oss eller?

Säljaren har undahållit någonting som är extremt bra för hela erat område…
 
  • Gilla
Workingclasshero och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.