Har roat mig under söndagsmorgonen med att läsa inläggen från 2018 och jämfört sedan med hur saker förändrats till idag 2022.

Kommentarerna om att en elbil inte är ett alternativ i i Sverige grupperades i ungefärligen dessa ämnen:

1)Elbilen är inte funktionsduglig för mig:
1.1) Räckvidd
1.2) Bekvämlighet - laddtider
1.3) Avsaknad - dragkrok
1.4) Avsaknad - takbox/räcke
1.5) Oduglig som vinterbil
1.6) Kan inte lasta tillräckligt
1.7) Kostnad att byta batteri skrämmer mig

2) Elbilen är inte miljövänlig (den har bara signalvärde för trädkramare)
2.1 Batterierna är fyllda med kobolt och priset har stigit 4ggr (elbilarnas saga är slut)
2.2) I själva verket har elbilarna med miljöpåverkan än min dieselbil

3) Elbilen är för dyr


I dag 2022 så ser det ut så här
Vi startar med elbilens funktionsduglighet
1.1 Räckvidd (finns gott om fordon som tar dig långt nog idag)
Tabell över körsträcka för olika elbilsmodeller med Lucid Air i toppen på 520 miles.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1.2 Bekvämlighet - laddtider
Helt sant att här skiljer det sig i körstil jämfört med en ICE du kan optimera din laddtid genom korta laddningar när du startar med ett lågt SoC (State of Charge) = hur mycket energi du har i kvar i batteriet.
För en optimerad körning från Stockholm till Köpenhamn så laddar jag endast 18minuter totalt med Tesla 3
Anledningen till det är att vid 10-20SoC så laddar teslan supersnabbt. Normalt så skulle jag själv ladda lite mer så jag kan göra avstickare hit och dit. (Se bilden nedan)

Sedan skall det inte stickas under stolen att Teslan har ÖVERLÄGSET bästa laddinfrastruktur. Ingen - absolut ingen kommer i närheten av den.
Bilen förvärmer batteriet när du skall ladda så den tar emot energi så snabbt som bara går, du ser hur många laddplatser är lediga från din bil , du bara kopplar i kabeln och går och äter sedan är bilen klar och betalningen är redna fixad utan att du gjort något. (med de nya snabbladdarna går det nästan för snabbt du hinner inte både äta och gå på toa innan bilen är laddad)

Skärmdump av en ruttplanerare som visar en resplan för en elbil med total tid och laddstopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1.3&1.4) Drag och takräcke
Faktum är att jag upplevt att elbilar är superbra att dra med - på med backkameran och chillmode
Du behöver bara välja vilken bil fixar det du behöver.

iu
iu

1.5 Elbil som vinterbil
Första veckan som elbilsägare mitt i vintern så behandlade jag den som en ICE bil och det är ju helt fel lärde jag mig. På med värmen i bilen (den blir varm supersnabbt) så smälter allt is och snö bort - inget mer skrapande för mig. Dessutom är den synkad med min kalender och ven när jag skall åka iväg så den kan förvärma batteriet.
Med värmepump har teslan bra förmåga att färdas i kallt väder och fler elbilstillverkare tar efter.

Här har du en model y som startar i backe med två av däcken på glashalt is
Tesla Model Y startar på en isig uppförsbacke med en snötäckt landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hela videon:
Här provkör Teslabjörn en model y till nordnorge


1.6 Lasförmåga
Det finns flera elbilar som kan lasta ganska ordentligt bland annat Mercedes EQV och Tesla Model Y - det som flera tillverkare kommer att göra när de väl görs sig av med ICE plattformarna och gör elbilar på helt nya plattformar så kommer fler bilar få frunkar såsom på teslan
Person står bredvid öppen bagagelucka på Tesla Model Y, jämförelsetabell för lastförmåga i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ser du hur många bananboxar får plats i olika elbilar
Videon:
inte att glömma alla snarta alternativ för frunken
Hand placerar drycker och snacks i en öppen frunk på en elbil, visar lastmöjligheter i elbilens främre bagageutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1.7 batteribyte skrämmer mig
Nu finns det massor av statistik angående batterierna
Här har en tesla rullat 650000km
https://electrek.co/2020/06/06/tesla-battery-degradation-replacement/
Batteriet är designat att räcka längre än bilen
https://insideevs.com/news/525820/tesla-battery-capacity-retention-90/
Tesla har kommunicerat att deras mål är 1 000 000 mile batteri. DVS 1 600 000 km batteri
https://www.cnet.com/roadshow/news/tesla-million-mile-battery-production-catl/
Det är game over för myten om att batteriet inte håller

2 Elbilen är inte miljövänlig
Här kommer en överraskning - det finns INGEN kobolt i tesla batterierna idag
Så gick det med det problemet


Här finns det samlat flertalet analyser om miljöeffekterna;
https://news.energysage.com/evs-vs-ices-full-lifecycle-environmental-impact-analysis/
Allt väsentligt är samlat i denna 2minuters video:


3 Elbilarna är dyra
Japp - de är dyrare än motsvarande bensinbilar. Priset kommer att gå ned med ökade produktionsvolymer

Men det man missat helt i diskussionen är att elbilarna är superroliga att köra :)
 
  • Gilla
Roga1337 och 11 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Du kan väl köpa en bil kontant själv ? Tramsbytta. Håll dig till min huvudfråga så kan vi diskutera vidare, jag har endast fått ett enda seriöst svar i detta ämne nu.
Sen att de var en bil som jag aldrig hört om är en annan sak men det ser ut såhär nu. Förutsatt att försäkringen ingick i den konstiga.
zoe och dfsk är de bara skillnad på nån hunring på 3 år.
Har du en billigare leasingbil? Totalt 6000 mil gäller.
[bild]
Grejen är väl att ingen fattar vad du vill. Du jämför en avbetald bil med leasingbilar. Jaha? Klart det är dyrare att leasa en bil än köra en utan kapitalkostnad.

Sp är det leasingbilarna du undrar över? I så fall är väl MG konkurrenskraftig också om det är billigaste möjliga nya elbil det gäller. Kanske lite andra nya kineser som vill in på marknaden också. Givet hur billiga MG var när de kom kan man ju tänka sig att exempelvis NIO kommer med bra introerbjudanden.

Sen värderar ju många av oss fler saker än pris i våra bilval, så att bara sätta upp en prismatris känns lite torftigt och trist.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Grejen är väl att ingen fattar vad du vill. Du jämför en avbetald bil med leasingbilar. Jaha? Klart det är dyrare att leasa en bil än köra en utan kapitalkostnad.

Sp är det leasingbilarna du undrar över? I så fall är väl MG konkurrenskraftig också om det är billigaste möjliga nya elbil det gäller. Kanske lite andra nya kineser som vill in på marknaden också. Givet hur billiga MG var när de kom kan man ju tänka sig att exempelvis NIO kommer med bra introerbjudanden.

Sen värderar ju många av oss fler saker än pris i våra bilval, så att bara sätta upp en prismatris känns lite torftigt och trist.
De var ganska simpelt. Men får väl ta och bryta ner det.

Min bil kostar en summa i att köra per år.
Bilen som jag ska ersätta pendlingen med skall kosta en viss summa, Alltså jag vill minska den så mycket som möjligt för att komma nära det jag idag betalar för att kunna köra till jobbet.

Opeln kostade alltså 60 000 mer på 3 år, Men nu fanns det 2 bilar till som sänkt ett par tusen.
Kan man komma ner mer än zoe och den konstiga bilen så är det ju önskvärt.
Annars har jag hittat billigaste alternativet på elsidan och får därifrån överväga om det är värt 18-19 tusen mer per år. Vilket troligtvis jag vill prova.

Dock kom nästa problem, nu hotar Ingves med räntan och då är man tillbaka på ruta ett. Hur mycket kommer de höja och vad blir höjningen på leasingen =)

MG gick tyvärr inte göra onlineberäkning på. Men ska skicka mail till hedin.

Nej det är inte tråkigt att sätta ekonomiska före allt =) Bilar i sig är tråkiga, de som är uppe på exempel duger allihop.
 
J JohanLun skrev:
Svärfar köpte en golf utan dragkrok och köpte till ett dragkrokskit på nätet. Han tog med instruktionen till mig och sa att "du som är bra på el...". Man skulle riva upp halva bilen. Öppna instrumentpanel mm. Jag har själv haft lika golf7 och det är en massa integrationer i elen. Hade de gjort det smart och snällt hade de satt en kontakt med can och ström i skuffen och man bara kopplat på en styrenhet. Men nej. Slutade med att han lämnade in bilen, det var förvånansvärt billigt, ett par tusen. (Fanns ett sätt att tjuva el från bilens bakljus tror jag, jag hade nog själv övervägt det, men då tror jag backsensorer och annat får spel)
När jag satte dragkrok på min förra bil så hittade jag tre olika typer av anslutning av elen till dragkroken:
- den amerikanska där man drog under bilen, den skulle anslutas i ena baklyktan
- en variant där halva bakvagnen skulle tas loss
- en variant där halva insidan av bilen skulle tas loss och delar av bakvagnen.

Det slutade med att jag köpte den amerikanska elanslutningen och själv drog den på insidan av bilen. Samt att jag bytte kontakt till den gamla svenska. Det tog ca 90 minuter att montera elen och 30 minuter att montera den löstagbara kroken (som jag köpte från en annan butik på nätet).

Varför behövde man demontera så stor del av bakvagnen? Jo, för att annars kommer man inte åt kontakterna där man skall ansluta kablaget. Jag valde alltså lösningen som var enklast att montera och sedan tittade jag i instruktionerna för de andra hur jag skulle kunna dra på insidan av bilen. Det fungerade kalas. Eftersom det var en SUV så behövde den inte ens hissas upp...

Så tipset är att ni kollar monteringsinstruktionerna innan ni köper dragkrok och el, om ni sedan monterar på verkstad eller själva, det är nästa steg...
 
R Rkarlsson skrev:
De var ganska simpelt. Men får väl ta och bryta ner det.

Min bil kostar en summa i att köra per år.
Bilen som jag ska ersätta pendlingen med skall kosta en viss summa, Alltså jag vill minska den så mycket som möjligt för att komma nära det jag idag betalar för att kunna köra till jobbet.

Opeln kostade alltså 60 000 mer på 3 år, Men nu fanns det 2 bilar till som sänkt ett par tusen.
Kan man komma ner mer än zoe och den konstiga bilen så är det ju önskvärt.
Annars har jag hittat billigaste alternativet på elsidan och får därifrån överväga om det är värt 18-19 tusen mer per år. Vilket troligtvis jag vill prova.

Dock kom nästa problem, nu hotar Ingves med räntan och då är man tillbaka på ruta ett. Hur mycket kommer de höja och vad blir höjningen på leasingen =)

MG gick tyvärr inte göra onlineberäkning på. Men ska skicka mail till hedin.

Nej det är inte tråkigt att sätta ekonomiska före allt =) Bilar i sig är tråkiga, de som är uppe på exempel duger allihop.
Gå in på Hedin och be säljaren göra beräkningen. Antingen får du bra hjälp eller ett gott skratt. Bra investerad tid, vilket som.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Gå in på Hedin och be säljaren göra beräkningen. Antingen får du bra hjälp eller ett gott skratt. Bra investerad tid, vilket som.
Har 7-8 mil till närmaste så jag börjar med ett mail =) När jag har ärende antingen till Helsingborg eller Ängelholm kan jag gå in och säga hej.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Nej det är inte tråkigt att sätta ekonomiska före allt
Med premissen att du klassar en tio år gammal avgasbil som kostnadsfri utöver de kostnader du listat är det å andra sidan en väldigt skral ekonomisk jämförelse. Du har noll kapitalkostnad och noll kostnad för service och reparationer (vilka jag vill minnas att du gör själv och sätter på nöjeskontot). Din jämförelse har alltså inget värde annat än ut ditt eget perspektiv.

Då blir svaren därefter.
 
  • Gilla
Roga1337 och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Svärfar köpte en golf utan dragkrok och köpte till ett dragkrokskit på nätet. Han tog med instruktionen till mig och sa att "du som är bra på el...". Man skulle riva upp halva bilen. Öppna instrumentpanel mm. Jag har själv haft lika golf7 och det är en massa integrationer i elen. Hade de gjort det smart och snällt hade de satt en kontakt med can och ström i skuffen och man bara kopplat på en styrenhet. Men nej. Slutade med att han lämnade in bilen, det var förvånansvärt billigt, ett par tusen. (Fanns ett sätt att tjuva el från bilens bakljus tror jag, jag hade nog själv övervägt det, men då tror jag backsensorer och annat får spel)
När jag satte krok på nya Dacian för 5 år sedan så köpte jag en sats med canbus-modul som dels kopplades in på canbusen vid ena baklyktan och dels strömförsörjdes via en sladd från cigarettändaruttaget i bagaget. Hur enkelt som helst och bilen detekterar släpvagnen som den ska utan någon programmering eller andra ingrepp.
Jag betalade runt 2 000:- för en Thule-krok plus elsats.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Med premissen att du klassar en tio år gammal avgasbil som kostnadsfri utöver de kostnader du listat är det å andra sidan en väldigt skral ekonomisk jämförelse. Du har noll kapitalkostnad och noll kostnad för service och reparationer (vilka jag vill minnas att du gör själv och sätter på nöjeskontot). Din jämförelse har alltså inget värde annat än ut ditt eget perspektiv.

Då blir svaren därefter.
Lägg till 1500 om året i underhåll om du stör dig på det.
Jag var tydlig med ATT KÖRA Inte övriga kostnader.
ATT KÖRA
Och i med jag ska behålla dieseln för att elbilen aldrig kan kompensera behoven så är det ATT KÖRA.
Och i med jag inte har lån på dieseln så finns inte den kostnaden, om du mår bättre så har jag tjänat igen den kostnaden på börsen. Så om du vill ta den posten så har jag kapitalplus på bilen eller totala ekonomin :p

Men jag har ändå bara fått ett svar som gav mig en billigare bil. Vilket var vilken bil är billigast i månadskostnaden av nya elbilar.
 
S
pacman42 pacman42 skrev:
Men samtidigt är ju gatuparkering inte ett problem för alla med elbil, jag har arbetskollegor som laddar på jobbet. De klarar sig bra med gatuparkering.
Åker de till jobbet på lediga dagar för att ladda då...??
 
Fick min elbil i höstats och är nöjd funkat bra på vintern också och blir snabbt varm.

Dock så åker jag bara max 10 mil om dagen och "tankar" hemma så inga problem där.

Skulle jag behöva åka en längre sträcka så kan jag antingen välja att stanna och ladda eller så tar jag min diesel.

Kan man räkna hem det ekonomiskt? Inte jag i alla fall kör för lite och den där bonusen kan man ju glömma.
 
S sonabr4000 skrev:
Åker de till jobbet på lediga dagar för att ladda då...??
Om jag tillåts gissa åker de inte till jobbet på lediga dagar.
 
R Rkarlsson skrev:
Lägg till 1500 om året i underhåll om du stör dig på det.
Jag var tydlig med ATT KÖRA Inte övriga kostnader.
ATT KÖRA
Och i med jag ska behålla dieseln för att elbilen aldrig kan kompensera behoven så är det ATT KÖRA.
Och i med jag inte har lån på dieseln så finns inte den kostnaden, om du mår bättre så har jag tjänat igen den kostnaden på börsen. Så om du vill ta den posten så har jag kapitalplus på bilen eller totala ekonomin :p

Men jag har ändå bara fått ett svar som gav mig en billigare bil. Vilket var vilken bil är billigast i månadskostnaden av nya elbilar.
För någon som tycker att ekonomin är viktig har du väldigt luddiga begrepp om ekonomi.

Jag blir inte gladare av det ena eller det andra, men du jämför hela tiden äpplen och päron, vilket är svårt att förhålla sig till. Nu än värre när du drar in dina övriga investeringar.

Det är billigare att köra en gammal bil om man kan skruva själv, det är ostridigt. Kan man inte det är det ett risktagande. Oavsett vilket tillför det som sagt inte jämförelsen då mycket eftersom att du bara vill ta med driftkostnaden för den bilen.

Den billigaste bilen du kan köra är nog en egenägd ny elbil. Då får du ju bara elen att betala. Något du övervägt?
 
  • Haha
  • Gilla
MarcusGust och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För någon som tycker att ekonomin är viktig har du väldigt luddiga begrepp om ekonomi.

Jag blir inte gladare av det ena eller det andra, men du jämför hela tiden äpplen och päron, vilket är svårt att förhålla sig till. Nu än värre när du drar in dina övriga investeringar.

Det är billigare att köra en gammal bil om man kan skruva själv, det är ostridigt. Kan man inte det är det ett risktagande. Oavsett vilket tillför det som sagt inte jämförelsen då mycket eftersom att du bara vill ta med driftkostnaden för den bilen.

Den billigaste bilen du kan köra är nog en egenägd ny elbil. Då får du ju bara elen att betala. Något du övervägt?
Nej jag är snart övertygad att ge fan i det bara.

Du lägger till att det finns risktagande att leasa en helt ny elbil.Fan va luddig den maffian verkar vara. I mitt huvud är leasa en bil lika med att när den havererar inom ett par km så bara ringer jag återförsäljaren så de fixar det.
Är jag helt ute och cyklar då?

Jag var ute efter att delvis prova en splittny bil,och delvis en elbil. Och då vilja välja billigast möjliga jävla biljävel som finns på marknade IDAG.

Bara glöm bort att jag ens har en annan biljävel, den finns inte.
Billigaste elbilen om jag tog opeln utan något roligt alls ligger på 47219 kr per år .

Har du en billigare?
 
Billigaste är ju att "låna" en bil på gatan, när den får slut på soppa/el är det bara att låna en ny. Slipper alla försäkringskostnader också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.