Jag har förvärvat en fastighet för ett par veckor sedan, handpenningen är erlagd och tillträde sker senare i vår. Allt var frid och fröjd tills jag idag nåddes av informationen att kommunen planerar att gräva upp hela gatan och byta ut samtliga vattenledningar. Detta kanske kan vara av ringa betydelse för de flesta, men jag har bott i ett mindre hus i 10 år som gränsar till en kommunal fastighet där man i parti och minut väcks tidigt (ca 06:00) av kommunens gräsklippare, lövblåsar och trimmers sommartid när man har ledigt. Jag har valt en fastighet som jag trodde skulle erbjuda lugn och tystnad, jag frågade också både mäklare och säljare om det var tyst och lugnt i området. Svaren jag fått har varit att visst är det extremt tyst och lugnt. Jag förhörde mig också om kommunen har några planer i närområdet och fick ett nekande svar. Men, mellan maj och augusti skall alltså ett tämligen stort arbete göras på vattenledningsnätet.

Visserligen har jag en undersökningsplikt, men NJA 2007 s. 86 har ju kommit fram till att en köpare kunde häva köpet pga buller från en motorcrossbana som säljaren kände till, men förteg. Jag har tagit del av att samtliga berörda fastighetsägare för arbetet i mitt fall har kallats till informationsmöte, så jag vet att säljaren kände till saken, men att man valde att förtiga denna detalj.

Jag vill väl förvisso inte häva köpet, detta är ju trots allt ett tillfälligt fel. Men samtidigt känner jag mig lite förd bakom ljuset och om jag vetat om planerna är det inte säkert att jag lagt bud eller möjligen hade jag varit mer återhållsam i min budgivning. Jag antar att jag i ärendet bara får svälja att jag inte gjort min hemläxa tillräckligt väl och sikta på lugn först sommaren 2023. Men vad anser vi egentligen om moralen i säljare som inte berättar denna typ av inte helt obetydliga saker?
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Franken. och 20 till
  • Laddar…
Känns högst marginellt i sammanhanget att det ska utföras arbete i några månader i ett område där man har en villa som förmodligen ska nyttjas 10+år, att sedan veta att man förmodligen inte behöver tänka på problem med vattnet på några årtionden och förmodligen får en nyasfalterad gata lagom att man ska tillbaka till jobbet efter semestern är ju också trevligt.
 
  • Gilla
Franken. och 118 till
  • Laddar…
Mattias Andreasson Mattias Andreasson skrev:
förmodligen får en nyasfalterad gata lagom att man ska tillbaka till jobbet efter semestern är ju också trevligt.
Haha, först skall marken sätta sig i några månader eller ett halvår och om jobbet görs sommartid så kommer det inte asfalteras förrän tjälen gått ur jorden nästa vår.

Till TS: lycka till, du har inte en chans. Varför kollade du inte med kommunen också, om det var så viktigt?
 
  • Gilla
JockeÅgren och 3 till
  • Laddar…
Man kan förmoda att försäljningspriset marginellt skulle kunna påverkas nedåt om mäklaren/säljaren påtalat detta. Då det kommande arbetet dessutom är under begränsad tid och ligger inom köparens undersökningsplikt får TS tyvärr acceptera faktum.
 
  • Gilla
Bygget 52 och 6 till
  • Laddar…
Tack för att ni skrattar på min bekostnad och inte lärt er söka på det juridiska prejudikat som jag faktiskt länkade till. Fortfarande är inte ämnet vad jag skall göra, det är bara att acceptera. Jag skall citera mig själv:

"Jag antar att jag i ärendet bara får svälja att jag inte gjort min hemläxa tillräckligt väl och sikta på lugn först sommaren 2023. Men vad anser vi egentligen om moralen i säljare som inte berättar denna typ av inte helt obetydliga saker?"

Frågan är fortfarande den moraliska aspekten. Har ni något att säga om det eller skall hela tråden handla om att jag är en idiot? Jag nämnde också mycket riktigt undersökningsplikten. Fine, mea culpa. Men det gör det faktiskt inte mindre moraliskt tvivelaktigt att ljuga människor rakt upp i ansiktet.
 
  • Gilla
  • Haha
GYogytorna1 och 28 till
  • Laddar…
Jag ser inte att säljarna har ljugit. Ett tillfälligt arbete ser de antagligen inte som något som förändrar att det normalt sett är ett lugnt område.
 
  • Gilla
  • Älska
Franken. och 52 till
  • Laddar…
G Groucho Marx skrev:
Frågan är fortfarande den moraliska aspekten. Har ni något att säga om det eller skall hela tråden handla om att jag är en idiot? Jag nämnde också mycket riktigt undersökningsplikten. Fine, mea culpa. Men det gör det faktiskt inte mindre moraliskt tvivelaktigt att ljuga människor rakt upp i ansiktet.
Det är ju frågan om underhåll på befintliga ledningar...
När släppte kommunen information?
Före eller efter du köpte?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 9 till
  • Laddar…
Ljuga?
Säljaren kanske tycker att det räknas som en helt normal företeelse och inget värt att lägga på minnet, och inte heller nåt man bör meddela köparen om. Vad mer skulle den berättat anser du, att någon granne klipper gräset tidigt eller att någon pratar högt med sin halvdöva man på uteplatsen?

Upplysningsplikten bör väl röra huset, och som du själv är inne på eller om det var någon annan i tråden så sträcker sig undersökningsplikten längre.

Lägg inte tid och energi på detta, det är inget någon annan kan eller kommer lösa åt dig, så tillvida du inte säljer.

Det kommer hända mer saker utanför tomten, bilar barn och mopeder, brunnslock som ligger lite högt och smäller som kanoner när snöplogen åker förbi, barn som tjoar och skrattar på studsmatta i tomtgränsen, grannar som fyller jämt och har partytält med DJ i trädgården och förmodligen ännu mer och kanske mer stimmiga saker, men det är livet.

Lycka till som husägare!
 
  • Gilla
  • Älska
Franken. och 35 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag håller med, släpp detta. Kommunen och olika entreprenörer kommer att genomföra en massa underhåll på allmän plats utanför ditt hus. Så här är det att bo i ett samhälle, det ingår.

Önskas enslighet så får man köpa en stor naturfastighet i obygden och isolera sig. Och även där får man lyssna på grannens skördare när skogen ska gallras eller fällas så det krävs en enorm fastighet.

Kände ens säljaren till detta arbete i gatan? Kommunen brukar inte informera oss vidare väl om sånt här. Letar man inte aktivt på deras hemsida så möts man oväntat en dag av att de börjar gräva i gatan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bygget 52 och 20 till
  • Laddar…
Svaret är nej, icke omoraliskt av säljaren även om dom vet om saken. Du kan lägga in en röstningsfunktion i tråden med olika alternativ som passar, det blir enklare då om du inte vill ha våra övriga åsikter som oftast är ”ärliga”. Lycka till med nya huset!
 
  • Gilla
perra i skogen och 10 till
  • Laddar…
Vid fastighetsaffärer finns ingen moral.
 
  • Gilla
  • Haha
Robert Burns och 5 till
  • Laddar…
Kan du bidra med en bild på gatan?
 
Vet du att säljaren överhuvudtaget kände till att detta arbete är på gång? Hur fick du kännedom om det?
 
  • Gilla
Bygget 52 och 4 till
  • Laddar…
Skicket på vägen utanför huset kommer ju bli bättre då det inte finns gamla rör nedgrävda som riskerar att gå sönder. Altså borde det ha en positiv effekt på värdet.

Självklart kan inte säljare vara ansvarig för att en granne renoverar under en begränsad tid.
 
  • Gilla
Bygget 52 och 5 till
  • Laddar…
Att du känner dig förd bakom ljuset när mäklare och säljare säjer att det är ett lugnt område, bara för att det ska genomföras helt vanliga reparations- och förbättringsarbeten, är ren rättshaverism. Menar du verkligen att en mäklare ska lämna garantier för att det i framtiden aldrig kommer ske några ljudalstrande aktiviteter i området? Att gamla vattenledningar byts ut skulle de flesta se som något positivt även om det tillfälligt kan störa.

Det är uppenbart att du aldrig kommer bli nöjd. Att ett tillfälligt förbättringsarbete ger dig sådana här tankar visar att problemet sitter hos dig själv. Du kommer alltid hitta något nytt att störa dig på.
Vill du bo i närheten av andra människor så kommer du få acceptera att det låter.
Mitt tips är att antingen flytta till en stuga i skogen, eller ännu bättre, att ta tag i dina problem så att du kan vistas bland andra människor.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Älska
Franken. och 67 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.