Då får du nog seriekoppla tankarna istället för att få nytta av hela tankvolymen
 
T Trappa skrev:
Då får du nog seriekoppla tankarna istället för att få nytta av hela tankvolymen
Okej, vad blir skillnaden i inkoppling mot hur det är nu?
 
P Piskfinne skrev:
Nu ska vi se så jag inte säger alldeles fel, men jag tror att dom kopplade radiator returen till värmepumpens tillopp. Nja, jag tänker nog inte använda den alls under den period jag eldar.
På din skiss är inte VP med var står den, för att få nytta av den när du åker bort ska den kopplas på ett visst sätt, samt styras lite udda. kan du skissa in VP på din skiss , sen det med rören på baksidan, är det laddning eller för VP
 
Om du parallellkopplar tankarna så får du vara noga med att strypa in dem. Normalt behövs strypventiler till det men om man är noggrann kan man använda avstängningarna i botten till det.
 
Seriekopplar du blir det som en stor tank, du laddar en tank i taget
 
P Piskfinne skrev:
Okej, vad blir skillnaden i inkoppling mot hur det är nu?
Nu tvistar dom lärda om serie eller paralell. Nu fungerar paralell vid laddning men haltar sedan, vid serie så knuffas returen in i botten på sista tanken och allt uttag från första. då får man ett flöde med varmaste vattnet hela tiden från sista till första ( även VV som är i första ) och inget haltande kan bli. PÅ framsidan syns paralellkopplingen bra , men rören som du säger är på baksidan vet vi inget om hur dom är dragna. Mer info om du kan ge det.
 
Om det är kopplat enligt skissen finns det ingen logisk anledning till att det ska gå mer vatten från första tanken, alla ledningar är lika långa.

Finns det bilder på den riktiga installationen, för den tycks ju inte vara som skissen om reduren går till en pump som inte fins med på skissen.

Edit: Kopplar man enligt den skissen får man dessutom en outnyttjad volym i toppen på tankarna, så den är inte optimal.
 
D Daniel 109 skrev:
Om det är kopplat enligt skissen finns det ingen logisk anledning till att det ska gå mer vatten från första tanken, alla ledningar är lika långa.

Finns det bilder på den riktiga installationen, för den tycks ju inte vara som skissen om reduren går till en pump som inte fins med på skissen.
Nä, så är det, precis som på skissen är det inte, eftersom jag har bergvärme också. jag ska se om jag kan göra en skiss för hand, har inte möjlighet att ta bilder just nu.
 
Hur går det för dig , fick du någon ordning på laddning och urladdning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.