R Rkarlsson skrev:
Du är ju inte riktigt klok i huvudet.
Inte konstigt att man tröttnar på elbilsskit. Ni kan fan inte ge ett enda konkret förslag.

Gå och ät en macka eller nått =)
Haha, tack för komplimangen! Jag äger ingen elbil idag, du glömde fråga mig om det ;)
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Mikael_L
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, Sverige är ju nettoexportör av el, så det rå nog rätt sällan du kör på kolkraft.
Jodå det gör jag ju - i praktiken.
Jag byter ut bensinen, mot el ... som annars skulle exporteras och minskat kolförbränningen i Danmark och Tyskland. Det är det första kraftslaget som drar ner i effekt om de får importera mer kraft från Sverige.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Haha, tack för komplimangen! Jag äger ingen elbil idag, du glömde fråga mig om det ;)
Å nej du är helt övertagen av maffian. Men då borde du kunna svara mig.
Blinka 2 ggr om det finns billigare elbilsleasingavtal än zoe. Blinka en om de inte finns ;)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag låter mig inte luras utan vet att jag bara bytte energikälla från bensin till tysk/polsk/dansk kolkraft.
Ja antingen är du lurad eller så bor du nere i Europa, för här i Sverige är elproduktion närapå fossilfri och kommer till cirka 90% från kärnkraft, vatten och vind. Så elbil är ett oerhört bra miljöval för oss.
 
R Rkarlsson skrev:
Å nej du är helt övertagen av maffian. Men då borde du kunna svara mig.
Blinka 2 ggr om det finns billigare elbilsleasingavtal än zoe. Blinka en om de inte finns ;)
Jag har aldrig kollat/räknat på små elbilar, du vet säkert svaret redan. Men för att göra en mer rättvis jämförelse kan du ju räkna på att köpa en beg Zoe för ca 100 tkr och vad det kostar per månad, kanske blir billigast?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Är det inte ett argument för att hybrider snarare borde ta precis varje chans att ladda?
Så är det ju. Hade en Outlander PHEV förut, och den laddade jag så fort jag kom åt. Nu har vi två elbilar, och de laddare vi ju 95% hemma eftersom vi inte behöver ladda dem annat än vid långresor. Enda skälet till att ”småladda” en elbil är väl att det är lättare att hitta en p-plats, t ex i Sthlms innerstad.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
R Rkarlsson skrev:
Jag motiverar det iallafall.
Det elbilen ska användas till 1760 mil per år är att inbringa min inkomst, resterande mil upp till 2000 kan vara att hämta maten, köra till stan.
Dieseln skall vara kvar till helgutflykter, släpet, ta med mina föräldrar på en trevlig resa. När det beräknas bli snö så man kan sitta i en rejält supervarm bil utan att tänka på bränslebrist (nej jag kör aldrig med mindre diesel än 30 mil på mätaren på vintern ifall man ska sitta i snökö i 6timmar)
Du är ju alltså helt klart inne på att du inte vill investera i en ny bil, med allt vad det kostar.
För jag antar att din kalkyl med en ny ICE-bil blir precis lika illa som med en EV.

Och i dagens läge finns inte speciellt mycket vettiga EV på begagnatsidan, så det skiter sig ju också. Om en typ 3 år, då massor av leasingbilar slinker ut på marknaden kommer detta börja ändras, men knappast några stora förändringar det närmaste året. Och nu med bristen på bilar öht så är ju ingen begagnad bil direkt prisvärd.

Jag förstår verkligen alla som är i bryderier just nu.
Lite som vanligt, men kryddat med en generell bilbrist (efter Corona), galna priser och framförallt de rejäla osäkerheter som kommer av att vi precis är mitt i ett teknikskifte, kommer ICE-bilars priser falla som stenar eller tvärtom gå upp i skyarna i kraft av bonus/malus samt snabbt sjunkande försäljning med åtföljande brist på begagnad ICE.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Några bra tips på en 7-sitsig elbil som inte kostar 1miljon kronor och som inte är fransk eller tillverkad i Kina?

Vi behöver en nu med växande familj, överväger mest att köpa en 5-10år gammal Diesel. Typ Sharan eller Charavelle men el vorde ju inte fel det heller.
Dyrare I inköp men billigare att köra om man behåller den länge.

Men jag hittar inte en enda...
 
N Nerre skrev:
Klart du får, men måste du ladda den på ICA när du åker dit för att handla? (Undrar alltså elbilsägarna, inte jag)
Jag skulle säga att det är precis tvärtom. Om det är någon som behöver ladda på ICA så är det laddhybriden. Elbilen laddar man primärt hemma. Om elbilens batteri inte räcker ens till ICA och tillbaka så måste man ha väldigt litet batteri…
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Några bra tips på en 7-sitsig elbil som inte kostar 1miljon kronor och som inte är fransk eller tillverkad i Kina?

Vi behöver en nu med växande familj, överväger mest att köpa en 5-10år gammal Diesel. Typ Sharan eller Charavelle men el vorde ju inte fel det heller.
Dyrare I inköp men billigare att köra om man behåller den länge.

Men jag hittar inte en enda...
Vänta på att 7-sitstillvalet på Model Y går att välja i Sverige kanske.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Några bra tips på en 7-sitsig elbil som inte kostar 1miljon kronor och som inte är fransk eller tillverkad i Kina?

Vi behöver en nu med växande familj, överväger mest att köpa en 5-10år gammal Diesel. Typ Sharan eller Charavelle men el vorde ju inte fel det heller.
Dyrare I inköp men billigare att köra om man behåller den länge.

Men jag hittar inte en enda...
Kommande folkabussen? https://online.volkswagen.se/app/formular/idbuzz-forboka-vwtrp/
 
Mikael_L
B Bombus pratorum skrev:
Ja antingen är du lurad eller så bor du nere i Europa, för här i Sverige är elproduktion närapå fossilfri och kommer till cirka 90% från kärnkraft, vatten och vind. Så elbil är ett oerhört bra miljöval för oss.
OK, jag tar det igen, ska jag skriva långsamt?

Den el jag INTE förbrukar exporteras ju söderut och stänger ner motsvarande kolkraft.

Innan jag köpte elbilen så laddade jag inte elbil, men nu efter att jag skaffat elbil så laddar jag med el som annars skulle gått till kontinenten så därmed ökar mitt laddande med exakt den mängden kolkraftsproducerad el, dvs jag laddar i praktiken med kolkraft.

Enda gången detta inte stämmer är när det blåser tillräckligt mycket över danmark och tyskland att de stoppar alla sina kolkraftverk! (Ja, det händer ibland). Och just då laddar jag inte alls med fossilel.

Det är förövrigt exakt samma elektroner jag hela tiden laddar med, det är inte speciella Svenska eller Danska elektroner. Utan elektronerna går någon tiondels mm fram och tillbaka i ledningen.
Så det finns egentligen ingen Svensk el eller Dansk eller Tysk el. Inte heller någon kärnkraftsel, vattenkraftsel eller kolkraftsel.
Utan det finns bara produktion, dvs kolkraftsproduktion, vattenkraftsproduktion osv.
Och den el jag förbrukar extra (dvs nu när jag skaffade elbil) är den produktion som på marginalen stängs först, dvs kolkraft. Jag hade kunnat fortsätta med bensin, vilket hade minskat elproduktion med kolkraft i samma grad.

Det är först när sista kolkraftverket i nordeuropeiska elområdet slutligen har stängt som jag kan påstå att jag aldrig laddar med fossil energi.

Nu kan jag inte vara mer pedagogisk. Föll inte polletten ner nu så kan jag inte göra mer.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den el jag INTE förbrukar exporteras ju söderut och stänger ner motsvarande kolkraft.
Det finns ju begränsningar i överföringskapacitet. Visst sitter näten ihop. Men det är en extrem förenkling att säga att varje kWh sparad i Sverige är en kWh kolkraft mindre. Du har helt rätt i att en ökning av förbrukningen i Sverige ger en ökning av kolkraft. Men ökad förbrukning i Polen ger en större ökning av kolkraft än en lika stor ökning av förbrukningen i Sverige.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Kommande folkabussen? [länk]
Inte alls fel! Hoppas att den inte bli apdyr. Men när kommer den börja tillverkas för vanliga konsumenter?
Vi behöver en bil typ nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.