Vi har nyligen flyttat till hus och ska byta ut befintlig oljepanna mot bergvärme. Tyvärr verkar det vara så illa att vi måste fylla på innan bergvärmen kommer på plats. Minsta beställningsvolym jag hittat är 500 liter vilket känns onödigt mycket. Har ni några tips på företag i Östergötland som kan leverera mindre volym? Typ 100 liter eller något sånt.

Mvh Linnea
 
B
Köp en 20l dunk på biltema och åk till macken några gånger...
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Va, kan man göra så? Vad är det man ska köpa då? #nollkoll ;)
 
Är det en inomhustank så lyft den några cm i ena änden så det lutar mot där det sugs upp till brännaren.
Protte
 
  • Gilla
Plutus och 2 till
  • Laddar…
Ska skiten ut också så brukar röret sluta en bit upp i tanken, hissa tanken lite i andra änden och lossa röret och sänk ner så att den suger ( med risk för att den suger lite skit in i brännaren)
Obs känn efter hur hur långt upp den sitter, sänk den till botten och dra upp en liten bit.
 
Diesel är typ samma sak som eldningsolja.
Det heter faktiskt dieselolja men det säger ingen numera.
Har själv fyllt med diesel innan vi rev ut våran oljepanna.
Nyttja gärna tricket att vicka på tanken som beskrivits ovan för att få ur sista skvätten, men tänk på att inte ruska om för mycket. Anledningen att sugröret sitter en bit upp från tankbotten är att div slam och skit inte ska följa med in i brännaren. Så försök röra om så lite som möjligt. Helst låta brännaren vara avstängd ett dygn efter påfyllnad av tanken.
 
Diesel fyllde jag i tanken vid något tillfälle när det tagit slut lite plötsligt. Det gick bra.
 
  • Gilla
Linnea Lundh
  • Laddar…
Tänk på att köpa HVO100 diesel för att inte smutsa ner miljön. Finns på de flesta mackar.
 
  • Gilla
Maxizor och 1 till
  • Laddar…
L Linnea Lundh skrev:
Va, kan man göra så? Vad är det man ska köpa då? #nollkoll ;)
vi kommer typ hamna i samma sits tror jag, hur löste ni det? funkade dieselolja?
 
Diesel funkar klockrent.
 
D Danielaarce skrev:
vi kommer typ hamna i samma sits tror jag, hur löste ni det? funkade dieselolja?
Välkommen till forumet @Danielaarce!

Det funkar lika bra med diesel.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Kan meddela att metoden att fylla med diesel från Jeepdunk ner i oljebrännartanken är extremt lärorikt om man någon gång tvivlat på vad det kostar att värma ett hus… Priset är nog dock det samma som att tanka från tankbil. Testade den metoden när vi flyttade in i vårat hus och väntade på installation av pelletspannan…
 
D Danielaarce skrev:
vi kommer typ hamna i samma sits tror jag, hur löste ni det? funkade dieselolja?
Ja vi köpte diesel och det funkade. Tror dock inte att det var i mer än en vecka eller två.
 
D Danielaarce skrev:
vi kommer typ hamna i samma sits tror jag, hur löste ni det? funkade dieselolja?
Jag har ca 200 liter gammal olja, som blev över när jag tömde min tank. Finns i Östergötland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.