Hej,
Jag ska såga tral 120x28 i tre tjocklekar. se bifogad bild. Vilket verktyg rekommendera ni för sågningen? Cirkelsåg lär inte fungera eftersom trallen totala bredd är bara 120mm.
 
  • artikelbild_special.jpg
Du menar tre bredder antar jag, i alla fall ser det ut så på bilden..
Skall du såga mycket?? I så fall lär en bordcirkelsåg, typ Bosch GTS10 eller liknande vara det du söker... Är det bara litegrann så går det väl med cirkelsåg eller sticksåg.
 
tosso skrev:
Hej,
Jag ska såga tral 120x28 i tre tjocklekar. se bifogad bild. Vilket verktyg rekommendera ni för sågningen? Cirkelsåg lär inte fungera eftersom trallen totala bredd är bara 120mm.
En bordssåg är det absolut bästa i det här läget. Alternativt cirkelsåg, då får du "bygga upp" med andra trallbräder på båda sidorna så att sågens bord (basplattan) har stöd.
 
Är man listig räknar man ut att det är ett tvärsnitt vi får se på bilden. Tror jag....? ;)

Mao ska trallbrädorna längskapas men med lite vinkel.
Cirkelsåg blir pillrigt och risken för blodförlust via fingrarna är överhängande. Jag röstar för en bordssåg, finns att köpa billigt på Bauhaus eller hyra på vanliga hyreshusen....
 
MathiasS skrev:
Är man listig räknar man ut att det är ett tvärsnitt vi får se på bilden. Tror jag....? ;)

Mao ska trallbrädorna längskapas men med lite vinkel.
Cirkelsåg blir pillrigt och risken för blodförlust via fingrarna är överhängande. Jag röstar för en bordssåg, finns att köpa billigt på Bauhaus eller hyra på vanliga hyreshusen....
varför blir cirkelsåg så pilligt? med parallellanslag eller skena, och se till att sågen på vänster sida är stöttad av en exakt lika tjock bit trall, spänn ihop trallbitarna och spänn sen fast i bordet. sen bode det inte vara särskilt pilligt att köra?

Eller har jag glömt något?

//Daniel
 
Hej Tosso!

Prova att såga på ett underlag av frigolitplattor. Sågdjup = materialet plus ett par mm. Du behöver något som styr, gärna en styrskena som på bilden. Och naturligtvis en såg, i bästa fall en sänksåg.

pic00227um5.jpg

Lägg dubbla trallplank på underlaget och klyv snittet 1.

pic00226nq0.jpg

Vänd på plankan och utför klyvningarna 2 och 3.

Skulle det kunna vara något som passar??

per
 
pernitta skrev:
Hej Tosso!

Prova att såga på ett underlag av frigolitplattor. Sågdjup = materialet plus ett par mm. Du behöver något som styr, gärna en styrskena som på bilden. Och naturligtvis en såg, i bästa fall en sänksåg.

[bild]

Lägg dubbla trallplank på underlaget och klyv snittet 1.

[bild]

Vänd på plankan och utför klyvningarna 2 och 3.

Skulle det kunna vara något som passar??

per
Precis så jag menade. Det är inte heller dumt att spänna fast alltihop med tvingar i någon form (tex festools egna för skena, eller iallafall spänna fast trallen mot bordet med vanliga tvingar).

Sen ska du givetvis märke upp för det första snittet, såga, och sen märke upp för nästa snitt osv, så att du inte gör all märkning på förhand, det brukar inte bli bra. Självklart förstår jag att Per har gjort det för att visa hur han tänker.

//Daniel
 
Daniel, har Du vid något tillfälle provat att såga på plattor som jag nämnde? Om inte, gör det! Materialet ligger stilla under sågförloppet, och inget ramlar ner på golvet som då sågning sker på bänkkanten.

per
 
pernitta skrev:
Daniel, har Du vid något tillfälle provat att såga på plattor som jag nämnde? Om inte, gör det! Materialet ligger stilla under sågförloppet, och inget ramlar ner på golvet som då sågning sker på bänkkanten.

per
Att såga på en frigolitskiva är toppen, att jag tycker att tvingar är bara för att det är trevligt med en extra säkerhet, som jag som amatör gärna tar mig tiden att fixa till.

Speciellt om delar av trallen sticker ut över kanten och hela paketet kan tippa (om det är riktigt lång trall/liten skiva) alternativt att man stöter till trallen när man sträcker sig med sågen.

Är den tryckta trallen dessutom riktigt blöt gillar jag att spänna fast skenan med tvingar också.
 
I
Om du redan har en elektrisk cirkelsåg är det allra enklaste du kan göra att borra fyra hål i bottenplattan på den (ett i varje hörn) och montera den upp-och-ner under en bit 12 mm K-plywoodskiva med FH träskruv och en träbit undertill för varje hål och använda den som bordscirkelsåg. Ett anhåll kan du ordna enkelt med en träregel och ett par tvingar parallellt klingan. Sen är det bara att köra.

Så har jag själv gjort efter mottot: man får gärna vara dum men inte ha tummen mitt i handen.

_______________
Byggaren
 
I
tosso skrev:
Tack för alla tips!
Blir nog en kap/bords- såg. Jag ska bygga rätt mycket trädäck så det kommer att behövas en kap såg i alla fall. Fundera på en Best Tools Kap-, gering- & klyvsåg KMS250AW. Duger den?.

Glöm allt vad dessa EPA-bordssågar heter. Skaffa dig en Gejde byggsåg, som visserligen kostar en hel del mer, men håller. Det gör varken Best Tools, Herkules eller vad de kallas. Motorn är den svaga punkten. De är avsedda för mindre hobbyarbeten, typ: ett par meter sågsnitt en gång i veckan.
______________________
Byggaren

P.S.
Och inte hjälper det heller att den är gulmålad som DeWalt-verktygen.
D.S
 
imported_Byggaren skrev:
Om du redan har en elektrisk cirkelsåg är det allra enklaste du kan göra att borra fyra hål i bottenplattan på den (ett i varje hörn) och montera den upp-och-ner under en bit 12 mm K-plywoodskiva med FH träskruv och en träbit undertill för varje hål och använda den som bordscirkelsåg. Ett anhåll kan du ordna enkelt med en träregel och ett par tvingar parallellt klingan. Sen är det bara att köra.

Så har jag själv gjort efter mottot: man får gärna vara dum men inte ha tummen mitt i handen.

_______________
Byggaren
håller med dig, hellre en rejäl hand-cirkelsåg i ett hemmagjort bord, än en billig bordssåg. Dock är en bra bordssåg, som jag skrivit ovan, mitt första val för ett sånt här jobb.

Dock hade jag tagit försänkta maskinskruvar o bricka+mutter eller vingmutter på undersidan, känns säkrare. Då kan man dessutom limma fast skruvarna i plywoodskivan för användning senare, går mycket snabbt att sätta dit och ta bort sågen på det viset.

//Daniel
 
Om den visade handsågen är rejäl låter jag vara osagt, bordet är dock hemmagjort. Om Du vill se hur det ser ut, så titta på Tips & Tricks, Bygga bänkcirkelsåg. Principen kan användas för de flesta sågar, och man behöver ju inte krångla till det som jag gjorde. Tyckte dock att det roade mig.

per
 
pernitta skrev:
Om den visade handsågen är rejäl låter jag vara osagt, bordet är dock hemmagjort. Om Du vill se hur det ser ut, så titta på Tips & Tricks, Bygga bänkcirkelsåg. Principen kan användas för de flesta sågar, och man behöver ju inte krångla till det som jag gjorde. Tyckte dock att det roade mig.

per
Ja, det är ett otroligt fint sågbord Per. Men varför ingen klyvkniv? Var det ett medvetet val av någon för mig okänd anledning?

//Daniel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.