En vit Perilex kabel med en stickkontakt och avskalade ledningar i färgerna brun, svart, grå, blå och gul/grön för jord.
Med en färdig gjuten Perilex kabel, kopplar man in 3 faser Brun Svart Grå till 1 2 3 där plint #1 är en blindplint där man kan ”parkera” en av faserna som inte används i hällen.
Den Blå till 4—-5 som skall byglas samt jord till plint 6.
 
  • Gilla
Bernt_Karlsson och 1 till
  • Laddar…
A
Byt elektriker!
Denna är oduglig
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Ring en annan elektriker
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
R Raspou skrev:
Hej,

Har haft en elektriker här som säger att hällen endast ska kopplas med en nolla i N1. Dock, av vad jag kan se i beskrivningen så bör nollan alltid kopplas ihop, eller med 2 separata. Är det någon som kan förklara för mig här? Jag vill inte att elektrikern kommer hit och kopplar fel, i så fall tar jag hellre hit någon annan.

Med hällen kom en kabel med svart, brun, blå, grön-gul och en grå(som elektrikern säger inte kommer användas).

Se bild nedan för hur jag uppfattar att det bör kopplas. (Elektrikern vill alltså inte koppla ihop nolla 1 och nolla 2)

[bild]

[bild]
El kan vara spännande. som jag ser det är det viktiga att inte bara anta att gammal eldragning till en spis räcker då dessa i sverige oftast var och drevs med 380 volt mellan två faser till elementplattorna, nollan var oftast bara till för mindre effektuttag i spisen varmluftsfläkten klocka mm. när man nu får en tysk häll som lägger effekten 230volts kopplad fas mot nolla så är det viktigt att kolla att nollan har kvadraten för att tåla det.
 
  • Gilla
PNI och 3 till
  • Laddar…
T Tareson skrev:
El kan vara spännande. som jag ser det är det viktiga att inte bara anta att gammal eldragning till en spis räcker då dessa i sverige oftast var och drevs med 380 volt mellan två faser till elementplattorna, nollan var oftast bara till för mindre effektuttag i spisen varmluftsfläkten klocka mm. när man nu får en tysk häll som lägger effekten 230volts kopplad fas mot nolla så är det viktigt att kolla att nollan har kvadraten för att tåla det.
Nja, din beskrivning stämmer inte riktigt och gäller inte för ts då man utgår från 2 fas grupp. Med 2 fas grupp kan nollan ha samma dimension som fas.
 
Att det skulle vara för klen nolla till spisuttag har jag aldrig hört talas om. Däremot är det mycket vanligt i lite äldre hus att nollan helt saknas i spisuttaget, eftersom den inte behövs i rena 400V spisar, vilket var vanligt förr. Om nollan saknas och man kopplar in en modern spis med 230V elemenspänning, så uppstår fenomenet flytande nolla, som gör att delar av spisen får 400V och förstörs.
 
Och som förtydligande, det räcker att nollan har samma area som en fasledare. Trefassystemet (fasförskjutning av strömmen i de tre faserna) gör att strömmen i nollan aldrig blir högre än strömmen i en fas. Även om man tar ström från mer än en fas
 
  • Gilla
ma9klas
  • Laddar…
Med den elektronik som idag finns i spisar, så måste nollan vara med och kopplad.
Så, ja bygeln skall sitta där.
I många äldre Perilexuttag finns det ingen nolla framdragen, då äldre spisar inte hade elektronik i sig.
 
  • Gilla
jorgenheed
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Och som förtydligande, det räcker att nollan har samma area som en fasledare. Trefassystemet (fasförskjutning av strömmen i de tre faserna) gör att strömmen i nollan aldrig blir högre än strömmen i en fas. Även om man tar ström från mer än en fas
Ja hemmapularn det är som du säger.
Dessvärre har jag sett varianten med 1.5mm nolla framdragen för att få igång den moderna 80tals spisen med varmluft så jag säger bara elektriker och ställ frågor och kolla och fundera det är jätte bra.
 
  • Gilla
BO76
  • Laddar…
På bilden i #15b ser man ett bleck mellan N-terminalerna, precis som det ska vara. Det blecket syns inte i #1.
R Raspou skrev:
Verifierat att personen var godkänd av elsäkerhetsverket.
Detta säger tyvärr ingenting om kompetensen hos den yrkesperson som ringer på dörren. Mer värdefullt är referenser från andra kunder.
 
A
A AndersS skrev:
Nja, din beskrivning stämmer inte riktigt och gäller inte för ts då man utgår från 2 fas grupp. Med 2 fas grupp kan nollan ha samma dimension som fas.
nollan skall alltid ha samma area som fasen (minst)
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
nollan skall alltid ha samma area som fasen (minst)
Läs vad jag skrev " med 2 fas grupp kan nollan ha samma dimension som fas".
Det du glömde var att jag citerade ett annat inlägg där jag hänvisar till 2 fas grupp som ts har.:cool:;)
 
Låt elektrikern göra som han vill, det fångas väl upp i kommande elbesiktningar :rofl:

Nej, byt elektriker eller säg till den befintliga elektrikern att han sätter dit bygeln igen.
 
Fast det låter lite som ett missförstånd. Den extra tråden som elektrikern inte ville koppla in är troligen 3e fasen i sladdstället. Och den skall inte kopplas in. Däremot måste bygeln vara där så att båda spisens halvor får nolla. Men det låter lite som diskussionen börjat om den extra tråden, kan det blivit något missförstånd om bygeln?
 
  • Gilla
Jocho
  • Laddar…
Krokben
Vad är poängen att ha möjligheten att ha två separata nollor? För jag antar att det är en valfrihet i och med att man ska bygla nollan. Ren nyfikenhet, aldrig sett det förr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.