Vad känner ni för tvättmaskin i kök

  • Antal röster
    46
Ja vad anser ni här på bygga hus, är tvättmaskin i köket hiss eller diss?
 
I sydligare länder verkar det vara det normala.
Men nej, inte i mitt hus, vi har tvättstuga.
Protte
 
Det är ju inte själva maskinen som tar plats, utan allt runtomkring som tvättkorgar, torkställningar etc. Dom sakerna vill man inte ha i köket.
 
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
KristinaRT
Förekommer det ens i Sverige annat än i undantagsfall?

Om det inte finns plats för tvättstuga (vilket det väl finns i alla (?) moderna villor iaf) och badrum och fastigheten inte har tvättstuga så kanske?

Känns otidsenligt och märkligt, iaf i Sverige. Att man har det i andra länder känns mest som en kompromiss för att få in en funktion där det inte finns någon naturlig plats för det.
 
Aldrig i ett hus!
 
En polare gjorde det nyligen och fick info från försäkringsbolaget att det inte täcktes av försäkring vid vattenskada vid nyinstallation idag.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge
  • Laddar…
C
KristinaRT KristinaRT skrev:
Förekommer det ens i Sverige annat än i undantagsfall?
Min uppfattning är att det blivit vanligare under senare tid.

Själv tycker jag att det både verkar vara ruskigt opraktiskt och risk för vattenskador, men i brist på bättre alternativ kanske man skulle överväga det. Skulle ju hellre ha den i köket än i vardags- eller sovrummet.

(En svag diss alltså, med andra ord) :)
 
Allt är väl en kompromiss. I en lägenhet med ett minimalt badrum, så har man att välja på tvättmaskin i köket eller ingen tvättmaskin i lägenheten.
 
Okarlsson Okarlsson skrev:
En polare gjorde det nyligen och fick info från försäkringsbolaget att det inte täcktes av försäkring vid vattenskada vid nyinstallation idag.
C cpalm skrev:
Själv tycker jag att det både verkar vara ruskigt opraktiskt och risk för vattenskador

Är det större risk än diskmaskinen? Eller kyl/frys med ismaskin för den delen...
 
I England och usa är det vanligt med tvättmaskin i köket. I England vet jag att det är vanligt då badrummen är små.
 
C
useless useless skrev:
Är det större risk än diskmaskinen? Eller kyl/frys med ismaskin för den delen...
Bra fråga. Spontant känns det som att risken är lite större (jobbar med större vattenmängder och har kanske inte samma skydd mot vattenspill, osv.). Man får också beakta att varje tillkommande maskin adderar till den totala risken.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det större risk än diskmaskinen? Eller kyl/frys med ismaskin för den delen...
En tvättomgång kräver runt 5 gånger så mycket vatten som en diskomgång, dessutom lättare hänt att man råkar få in något plagg mellan gummit och luckan vilket sabbar tätningen än att något liknande skulle hända med diskmaskinen. Så bortser man från avlopp och tillopp där felrisken borde vara likvärdig så upplever jag själva tvättmaskinen i sig som mindre tät än en diskmaskin.

Sen har det väl länge varit en trend att försäkringsbolag i princip bara vill försäkra dig mot händelser som inte kan inträffa.
 
1 117kvadrat skrev:
Ja vad anser ni här på bygga hus, är tvättmaskin i köket hiss eller diss?
Det är väl en nödlösning i de flesta fall. Jag tror inte någon väljer det som förstahandsalternativ. Men vad gör man om det inte finns utrymme i badrum och tvättstuga/grovkök saknas (vilket är väldigt vanligt i USA och andra länder)?

Försäkringsmässigt mycket osäkert (uppfyller inte säkert vatten krav), bullrar och skakar. Vem vill ha en sådan maskin i våra ganska öppna planlösningar?
 
M
Det är väl inte vidare lyckat att skicka ut vattnet med ludd och allt från tvättmaskinen i köksstammen som får en massa fint fett fån disk och ho. Låter som ett bra recept på att få riktigt rejäla stopp i avloppet.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det större risk än diskmaskinen? Eller kyl/frys med ismaskin för den delen...
Ingen aning. Man tycker ju inte det, men jag minns hur nervös han va över att bygga in den mot reglerna. Försäkringsbolaget va väldigt tydliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.