Hej!

Jag vill fråga om ni tycker detta är normal.

Har precis fått en ny induktionshäll från Bosch (PXX695FC5E). Jag har försökt koka vatten, och märker att:
  • Jag slår på Boost eller effekt 9.
  • Den börjar värma (man kan höra oljud, helt normallt).
  • Efter 1 minut, så blir det helt tyst, ingen effekt, den slutar värma. Den håller på 2-3 sekunder. Displayen är hela tiden på, så det är inte strömbrytaren som är problemet.
  • Efter 2-3 sekunder så börjar den värma igen med full effekt, oljud, osv.
  • 1 minut senare händer samma sak igen, den stängs av och efter 2-3 sekunder slår på igen.
  • Totallt efter 3-4 minuter är vatten kokt. Under tiden har det varit 3-4 avbrott.
Ni kan se detta på foljande video vid 00:47 och 1:27
https://drive.google.com/file/d/1xb6DOqJzGVRLMqZjrVw3s5v1yfi3pSjD

Jag har pratat med Bosch kundservice och de säger att det är "helt normalt", men jag är inte säkert att det är sant eller att de riktigt förstår problemet. Jag och mina vänner har haft induktion förut och har aldrig sett något liknande. Spisen funkar och värmar men jag tror sådana problem ska inte en dyr, helt nyproducerad spis ha, eller hur?

Problemet kvarstår med alla 4 plattor, med eller utan Boost.

Tack!
 
Haha men inte fan ska hällen låta som ett propellerplan ska lyfta heller.
Reklamera och be service komma och titta på den.
 
Den låter mycket mindre än på videon, det är telefonen som är väldigt känsligt.

Hursomhelst är det inte problemet. Problemet är att den slås av mitt under uppvärmningen.

Bosch vägrar skicka någon att komma och kolla, hur skiljer ni ha gjort?
 
T Tinrik skrev:
Den låter mycket mindre än på videon, det är telefonen som är väldigt känsligt.

Hursomhelst är det inte problemet. Problemet är att den slås av mitt under uppvärmningen.

Bosch vägrar skicka någon att komma och kolla, hur skiljer ni ha gjort?
Okej, lät riktigt illa.

Se om du kan nyttja öppet köp med Elgiganten, de är där du köpt den väl?
Finns vissa instegsmodeller som beter sig såhär på andra märken också, känns Inge vidare att de finns sån här kvalite på marknaden.
 
T Tinrik skrev:
Hej!

Jag vill fråga om ni tycker detta är normal.

Har precis fått en ny induktionshäll från Bosch (PXX695FC5E). Jag har försökt koka vatten, och märker att:
  • Jag slår på Boost eller effekt 9.
  • Den börjar värma (man kan höra oljud, helt normallt).
  • Efter 1 minut, så blir det helt tyst, ingen effekt, den slutar värma. Den håller på 2-3 sekunder. Displayen är hela tiden på, så det är inte strömbrytaren som är problemet.
  • Efter 2-3 sekunder så börjar den värma igen med full effekt, oljud, osv.
  • 1 minut senare händer samma sak igen, den stängs av och efter 2-3 sekunder slår på igen.
  • Totallt efter 3-4 minuter är vatten kokt. Under tiden har det varit 3-4 avbrott.
Ni kan se detta på foljande video vid 00:47 och 1:27
[länk]

Jag har pratat med Bosch kundservice och de säger att det är "helt normalt", men jag är inte säkert att det är sant eller att de riktigt förstår problemet. Jag och mina vänner har haft induktion förut och har aldrig sett något liknande. Spisen funkar och värmar men jag tror sådana problem ska inte en dyr, helt nyproducerad spis ha, eller hur?

Problemet kvarstår med alla 4 plattor, med eller utan Boost.

Tack!
Samma problem om du kör med en gjutjärnspanna? Tycker det låter som att den "tappar kontakten" med kastrullen en stund och då slutar värma. Har en speciell "vattenkanna" som är på gränsen till liten på den zon där jag brukar använda den och står den inte väldigt exakt centrerad blir det ungefär som i din video. Dvs hällen tror för ett ögonblick att det inte står något kärl där, slutar värma för att sedan "hitta" kärlet och fortsätta värma.
 
RasmusR RasmusR skrev:
Okej, lät riktigt illa.

Se om du kan nyttja öppet köp med Elgiganten, de är där du köpt den väl?
Finns vissa instegsmodeller som beter sig såhär på andra märken också, känns Inge vidare att de finns sån här kvalite på marknaden.
Det där är ingen instegsmodell utan en riktigt bra häll. Sedan tycker jag illa om Elgiganten i största allmänhet men i detta fall har de inte sålt en häll som är dålig. Möjligen att det är fel på detta exemplar.
 
Hej! Ur min erfarenhet av induktionshällar så misstänker jag att det är något fel på denna.
Min nuvarande låter precis oms din under uppvärmning (men mer normalt dvs mindre högljutt som du säger).

Din slår av effekten för några sekunder vilket inte känns "normalt" alls.
Något som inte framgår är vem som kopplade in den (elmässigt) om det kan ha gjorts felaktigt?

Med vänlig hälsning, Joakim
 
Tack alla för svaren!

> Samma problem om du kör med en gjutjärnspanna?
Bra idé, ska se om jag får tag på en och testar. Jag har bara testat med olika sorts IKEA 365+ pannor. När jag visade videon för Bosch så sa de att sådana pannor och kastrullar verkar vara väldigt bra för att vatten kokar snabbt.

> Det där är ingen instegsmodell utan en riktigt bra häll
Precis! Den är faktiskt en av de dyraste inom Bosch på Elgiganten, det är därför jag inte förväntar mig sådana problem.

> Något som inte framgår är vem som kopplade in den (elmässigt) om det kan ha gjorts felaktigt?
Tack, jag glömde nämna detta. Jag köpte installation från Elgiganten så det var en elektriken som kom och installerade allt. Under installationen så märkte jag två konstiga saker dock:

a) När elektrikern rörde jordkabeln med fingret så slogs huvudströmbrytaren av (jag hade slagit av bara strömbrytaren för spisen).

b) Elektrikern använde inte den kabeln som kom med den nya spisen, utan återanvände han den kabeln som redan fanns på plats. Den gamla kabeln är faktist mycket tjockare än den nya, så jag tror att detta är inga problem. Min gamla spis var en 7 kW keramisk häll och nu är det en 7.4 kW induktionshäll.

Elektrikern testade alla 4 kokplattor, men bara under några sekunder så denna problem upptäcktes inte.

Iallafall så kommer Elgiganten att byta den nästa vecka så vi får se om det är bara denna exemplar som har fel eller det är en "feature" som alla på samma model har.
 
  • Gilla
El Janne
  • Laddar…
Innan man ”dömer ut” hällen så tycker jag att du borde prova med en annan kastrull/gryta. Helst en riktig gjutjärnsgryta.
Om du har en rostfri kastrull, så har de flesta moderna sådana en inbyggd järnskiva i botten. Utan det fungerar inte kastrullen. På en given kastrull kan skivan antingen vara för liten eller för tunn. Jag tror också att den kan ligga inbäddad för högt upp i botten.
Rostfritt stål eller aluminium fungerar inte på egen hand på induktion. Det krävs ett magnetiskt material.

Edit: missade inlägget om att det var testat redan.
 
  • Gilla
moonsire
  • Laddar…
Du har tillräckligt med ventilation?
 
En annan test jag har gjort är att lyfta kastrullen under uppvärming, så att hällen tappar kontakt med den och stängs av.

När jag gör det så kan jag höra relayer som klickar och stänger av induktoren. Däremot kan jag inte höra sådana relayer när jag har det problemet jag beskriver. Då är jag osaker om problemet är att hällen tappar kontakt med kastrullen.

Iallafall så ska jag hitta en gjutjärnsgryta och testa, återkommer!

> Du har tillräckligt med ventilation?
Det hoppas jag! Alla mättningar på bänkskivan stämmer mot det som krävs på installationsmanualen. Köket är relativt nytt, från 2007 (när huset byggdes), och det fanns en keramisk häll från Bosch där förut. Båda två (gamla och nya) har likadana mättningar.

Finns det något sett att kolla om det är ett ventilationsproblem?
 
T Tinrik skrev:
En annan test jag har gjort är att lyfta kastrullen under uppvärming, så att hällen tappar kontakt med den och stängs av.

När jag gör det så kan jag höra relayer som klickar och stänger av induktoren. Däremot kan jag inte höra sådana relayer när jag har det problemet jag beskriver. Då är jag osaker om problemet är att hällen tappar kontakt med kastrullen.

Iallafall så ska jag hitta en gjutjärnsgryta och testa, återkommer!

> Du har tillräckligt med ventilation?
Det hoppas jag! Alla mättningar på bänkskivan stämmer mot det som krävs på installationsmanualen. Köket är relativt nytt, från 2007 (när huset byggdes), och det fanns en keramisk häll från Bosch där förut. Båda två (gamla och nya) har likadana mättningar.

Finns det något sett att kolla om det är ett ventilationsproblem?
Jag tänkte om det var så att den blev överhettad men då borde effekten sänkas under längre tid, inte bara några sekunder.
 
Problemet kvarstår med en gjutjärnsgryta :(

Jag märker också att detta händer bara i början när vatten är fortfarande kallt. När det börjar bli bubblor så funkar den utan problem. Om det var överhettande som är problemet skulle det inte hända tvärtom? Att den slås av när det blir för värmt, inte när det är kallt.

Super konstigt...
 
T Tinrik skrev:
Tack alla för svaren!

> Samma problem om du kör med en gjutjärnspanna?
Bra idé, ska se om jag får tag på en och testar. Jag har bara testat med olika sorts IKEA 365+ pannor. När jag visade videon för Bosch så sa de att sådana pannor och kastrullar verkar vara väldigt bra för att vatten kokar snabbt.

> Det där är ingen instegsmodell utan en riktigt bra häll
Precis! Den är faktiskt en av de dyraste inom Bosch på Elgiganten, det är därför jag inte förväntar mig sådana problem.

> Något som inte framgår är vem som kopplade in den (elmässigt) om det kan ha gjorts felaktigt?
Tack, jag glömde nämna detta. Jag köpte installation från Elgiganten så det var en elektriken som kom och installerade allt. Under installationen så märkte jag två konstiga saker dock:

a) När elektrikern rörde jordkabeln med fingret så slogs huvudströmbrytaren av (jag hade slagit av bara strömbrytaren för spisen).

b) Elektrikern använde inte den kabeln som kom med den nya spisen, utan återanvände han den kabeln som redan fanns på plats. Den gamla kabeln är faktist mycket tjockare än den nya, så jag tror att detta är inga problem. Min gamla spis var en 7 kW keramisk häll och nu är det en 7.4 kW induktionshäll.

Elektrikern testade alla 4 kokplattor, men bara under några sekunder så denna problem upptäcktes inte.

Iallafall så kommer Elgiganten att byta den nästa vecka så vi får se om det är bara denna exemplar som har fel eller det är en "feature" som alla på samma model har.
Vi vet tyvärr inte vad för kontroller av den tidigare installationen installatören gjorde innan inkopplingen.
Vad jag har läst tidigare här och på andra ställen är att det inte alltid är en "riktigt" utbildad elektriker från el-giganten som kommer och gör installationen och dessa installationer har inte alltid varit 100%-iga.
Nu har du ju köpt denna service så hoppas de lyckas lösa problemet utan kostnad för dig. Jag skulle annars även se över el-installationen.

// J
 
  • Gilla
Villinte
  • Laddar…
Jag har provat induktionshällar som, på halvhög effekt, kör fullt ös några sekunder för att sen pausa i några sekunder sen fullt ös osv. Olika långa pauser beroende på vilken effekt man ställt in. Men det borde ju inte vara så på boostläge eller högsta inställningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.