Allt behöver inte lämnas in, det beror på. Skall man till exempel inte ha vatten/avlopp indraget behöver man givetvis inte dokumentera det.
Grundläggande dokumentation för ett Attefall innefattar:
Situationsplan
Planritning
Fasadritning
Konstruktionsritning
Kontrollplan (eller förslag till kontrollplan)
Brandskyddsdokument
Grannegodkännande (om närmre än 4,5m)

kontrollplanen bör för övrigt referera till allehanda lagar och förordningar. Det är lite olika hur petiga de är med kontrollplanen. För mig var det jättepetigt, förmodligen mest för att jag inte riktigt visste vad som skulle innefattas i den.
 
1977bjorn 1977bjorn skrev:
Allt behöver inte lämnas in, det beror på. Skall man till exempel inte ha vatten/avlopp indraget behöver man givetvis inte dokumentera det.
Grundläggande dokumentation för ett Attefall innefattar:
Situationsplan
Planritning
Fasadritning
Konstruktionsritning
Kontrollplan (eller förslag till kontrollplan)
Brandskyddsdokument
Grannegodkännande (om närmre än 4,5m)

kontrollplanen bör för övrigt referera till allehanda lagar och förordningar. Det är lite olika hur petiga de är med kontrollplanen. För mig var det jättepetigt, förmodligen mest för att jag inte riktigt visste vad som skulle innefattas i den.
detta har dom fått. fråga mig inte vad som är fel, får se när vi träffar honom
 
  • Gilla
1977bjorn
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
detta har dom fått. fråga mig inte vad som är fel, får se när vi träffar honom
Jag har läst genom skrivelsen en gång till. Observera att det i kompletteringslistan står TEKNISKA HANDLINGAR (för nya förslaget) samt RITNINGAR (för nya förslaget).
Jag tolkar det som att de förväntar sig ett nytt förslag där du ändrar utformningen och då vill de ha samtliga handlingar igen. SBK vet inte om det är stora ändringar du planerar och efterfrågar därför komplett nytt underlag. En del av de handlingar du har kanske du kan återanvända andra behöver ritas om/justeras.
 
  • Gilla
mellansorken och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag har läst genom skrivelsen en gång till. Observera att det i kompletteringslistan står TEKNISKA HANDLINGAR (för nya förslaget) samt RITNINGAR (för nya förslaget).
Jag tolkar det som att de förväntar sig ett nytt förslag där du ändrar utformningen och då vill de ha samtliga handlingar igen. SBK vet inte om det är stora ändringar du planerar och efterfrågar därför komplett nytt underlag. En del av de handlingar du har kanske du kan återanvända andra behöver ritas om/justeras.
Jovisst det är nog så bra... När dom har fått nya och inte är nöjda, skall dom då ha ett nytt och ett nytt?
Då är vi ju tillbaka till mitt ursprungsinlägg.. Hur många gånger skall jag gissa vad dom nill när man får ett godagyxskaftsvar?
Det hela kom ju till för att det skulle vara enkelt? Är det verkligen det.
Kan Attefall och dom andra ha menat att det skall vara såhär.
Det är ju inte heller så att vi bor i kulturkvarter, det ena huset är ju fulare än det andra.
 
  • Gilla
Simba52 och 5 till
  • Laddar…
E EyEr0n skrev:
Om man läser dokumentet så är det ju rätt många grejer som saknas förutom att de klankar ner på utseendet?

Det de begär är helt orimligt för ett så litet hus. Avdelningen måste fått hybris. Detta är fel.
 
  • Gilla
Katrine Martinsson och 4 till
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
Jovisst det är nog så bra... När dom har fått nya och inte är nöjda, skall dom då ha ett nytt och ett nytt?
Då är vi ju tillbaka till mitt ursprungsinlägg.. Hur många gånger skall jag gissa vad dom nill när man får ett godagyxskaftsvar?
Det hela kom ju till för att det skulle vara enkelt? Är det verkligen det.
Kan Attefall och dom andra ha menat att det skall vara såhär.
Det är ju inte heller så att vi bor i kulturkvarter, det ena huset är ju fulare än det andra.
Nej, du ska inte behöva gissa. Det är därför du ska kontakta SBK och diskutera kring utformningen. De kan leda dig i rätt riktning och förtydliga vad de anser inte fungerar. De kan däremot inte med säkerhet säga att något kommer att godkännas. Det är granskningsprocessen till för.
 
  • Gilla
mellansorken och 2 till
  • Laddar…
B bellman83 skrev:
Det de begär är helt orimligt för ett så litet hus. Avdelningen måste fått hybris. Detta är fel.
Om TS får avslag på startbesked med befintlig utformning och sedan överklagar till högre instanser kan vi se om kommunen gjort fel bedömning av PBL.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M MetteKson skrev:
Nej, du ska inte behöva gissa. Det är därför du ska kontakta SBK och diskutera kring utformningen. De kan leda dig i rätt riktning och förtydliga vad de anser inte fungerar. De kan däremot inte med säkerhet säga att något kommer att godkännas. Det är granskningsprocessen till för.
Helt korrekt. Detta regleras av förvaltningslagen som varje handläggare har (eller i alla fall borde ha) som sin professionella bibel. Här är lagrummet;

Text från förvaltningslagen om service och myndigheters ansvar att underlätta kontakt och hjälpa enskilda.
 
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
B bellman83 skrev:
Det de begär är helt orimligt för ett så litet hus. Avdelningen måste fått hybris. Detta är fel.
En bygglovsbefriad (attefallsåtgärd) kräver i princip lika omfattande ritningar samt material som ett bygglov. Känns som skillnaden bara är att kommunen inte kan neka förutsatt att det ryms inom ramarna för 30 m2, 4,5m till tomtgräns och 4 m nockhöjd. Har precis fått startbesked för mitt. Var tvungen att betala 12 000 kr för att få hjälp med ritningar - vilket iom 24 olika dokument var väl använda pengar och tid
 
  • Gilla
Mathias Märsta och 2 till
  • Laddar…
När jag sökte bygglov för ett plank, som enl. mig var ovanligt fint utformat fick jag till svar att man inte kan godta utformningen. Först blev jag irriterad då grannar fått bygglov för betydligt fulare plank. Men när jag pratade med handläggaren visade det sig vara att planket var 15cm för högt. Ändrade ritningen med precis samma plank men 15cm lägre, och då var det ok.

Så kolla med en handläggare, det kanske är en liten justering av något som behövs.
 
  • Gilla
Mathias Märsta och 3 till
  • Laddar…
Tag detta som ett tips i all välmening:

Försök göra byggnaden enhetlig, helst en enda kropp, de med poolen klarade två kroppar men det är svårt.

Ha symmetri i fönstersättningen, den ser konstig ut mot gata, och fasaden mot gata är alltid extra viktig för kommunen. Exempelvis sitter de två vertikala fönstren för nära varandra för att vara separata, sätt då hellre ihop dessa till ett enda parti. Helst ska du göra detta parti större, och ev ta bort det tredje fönstret. Minska ner på spröjsen, det ser för rörigt ut annars.

Fönstren/dörr mot trädgård ser bra ut, men mindre spröjs som sagt.

Mvh
 
  • Gilla
Mathias Märsta och 7 till
  • Laddar…
Y YPB skrev:
En bygglovsbefriad (attefallsåtgärd) kräver i princip lika omfattande ritningar samt material som ett bygglov. Känns som skillnaden bara är att kommunen inte kan neka förutsatt att det ryms inom ramarna för 30 m2, 4,5m till tomtgräns och 4 m nockhöjd. Har precis fått startbesked för mitt. Var tvungen att betala 12 000 kr för att få hjälp med ritningar - vilket iom 24 olika dokument var väl använda pengar och tid
Själv fick jag inga frågor från kommunen på min attefallstillbyggnad, annat än plan- och fasadritningar.

Nu bygger jag till huset med lika stor area som det gamla var, med endast plan och fasadritningar.
Inga beräkningar, inga ventilationsritningar, inget av det som Malmö kommun efterfrågar.

Energikraven gäller inte hus under en viss area, tex dessa små hus som trådskaparens.
 
E
Kanske någon från byggnadskontoret i Lund som fått jobb i Malmö... Dem är ute och cyklar i många avseende vad gäller det som är krav.

Hörde senast häromdagen att någon i Lund hade lagt sig i hur många fönster det skulle vara på en gavel, det har dem inget med att göra! Efter ett personligt möte så kom det fram att handläggaren hade lagt personliga värderingar i beslutet och avslog därför för att det inte passade hennes vision om hur hon hade byggt huset.

Ta ett möte, var väl påläst och ställ dem mot väggen. Dem kan inte neka, speciellt med de husen som dina grannar byggt, vissa såg ju i princip identiska ut.
 
O
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
startbesked inte kommer att kunna beviljas för anmäld åtgärd, pga. komplementbostadshusets utformning och gestaltning är inte godtagbar.
H hempularen skrev:
Jag är förvånad. Gestaltning och andra utseendemässiga synpunkter hör till bygglovsprövning. Detta är en bygganmälan då skall anmälan inte prövas mot bygglovsregler. Trodde jag.
Tyvärr står det t.ex. följande dumheter i lagen:

2 kap. 6 §:
”Vid planläggning, i ärenden om bygglov och vid åtgärder avseende byggnader som inte kräver lov enligt denna lag ska bebyggelse och byggnadsverk utformas och placeras på den avsedda marken på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till stads- och landskapsbilden, natur- och kulturvärdena på platsen och intresset av en god helhetsverkan”


Vilket i praktiken betyder att tjänstemän och lokalpolitiker som anser sig ha god smak och gott omdöme angående vad som är vackert och lämpligt får påtvinga andra sina subjektiva åsikter med stöd av PBL oavsett om det är bygglovsbefriat eller inte.

Min vanliga käpphäst:

Det var en gång ett land. I landet bodde människor och de bygge sina hus som de alltid gjort. Så en dag var en man ute och reste. Han såg något snyggt men helt annorlunda. När gubben kom hem byggde han ett sånt hus. Sen byggde grannen ett, och grannens granne ännu ett, osv. Hundra år senare är "Skånelänga" och de klassiska korsvirkeshus en Svensk kulturskatt.

Fråga dig hur det skulle ha sett ut om det vid den tiden suttit en liten byråkrat med starka åsikter om skönhet och kultur bakom ett skrivbord där nere i Skåne, och som då svarade "...startbesked inte kommer att kunna beviljas för anmäld åtgärd, pga. bostadshusets utformning och gestaltning är inte godtagbar.". :thinking:
 
  • Gilla
cdx873v och 10 till
  • Laddar…
Jag vet inte om det kan påverka men bilderna från grannarna är väl inte attefallare utan bygglovspliktiga byggnader. Sen känns dina bilder lite strama och saknar information, mått etc. Ta inte illa upp men de ser lite hemmaritade ut i typ Paint. Kanske bättre att köra med klassisk fasadritning. Men det kanske inte är så de är inlämnade. Fönstersättningen är kanske inte heller klockren men enklast är väl att prata med handläggaren.
 
  • Gilla
L8ttas och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.