Det är många dokument som saknas i din ansökan, kan det vara så att din idé inte riktigt framgår av de inskickade handlingarna?

Vad gäller gestaltningen så ser det onekligen ut att vara varierad bebyggelse i omgivningen. Jag kollade adressen (visst har du postat bilder på huset i någon tidigare tråd?) och ditt (befintliga) hus har en speciell stil (trevligare än många andra i omgivningen enl mig). Jag kan förstå om byggnadsnämnden inte vill att det uppförs något som påverkar intrycket av huvudbyggnaden/fastigheten negativt.

Formuleringen i kompletteringsbegäran är aningen luddig och jag förstår att det är svårt att veta hur du ska gå vidare. Jag rekommenderar, som flera andra, att du bokar möte med stadsbyggnadskontoret och diskuterar över dina skisser. Känns det krångligt att få till något bra kanske det är läge att ta hjälp av en arkitekt.

Var på fastigheten kommer attefallsbyggnaden att placeras?
 
Redigerat:
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
Ok, så här skulle jag göra.
1. Se till allt de nämner i kompletteringsbilagan finns med. Det kan de kräva och finns det inte så avslutar man ansökan för att den inte är fullständig.
2. Be dem förklara vad de menar med varför utformningen inte är ok. Väldigt otydligt skrivet tycker jag.

Sen tycker jag att handläggaren kan jobba på sitt myndighetsspråk. Väldigt mycket passivform, dvs utförs, utförs mm. Krångliga hänvisningar. Myndigheter ska jobba med klarspråk för ett tydligare språk som når fram. Som myndighetsperson själv anser jag det är viktigt.
 
  • Gilla
  • Älska
Issehunden och 13 till
  • Laddar…
  • Gilla
Granen08 och 3 till
  • Laddar…
Jag håller med om att det bästa är att visa underdånighet inför makten. Fråga handläggaren ifall du kan tex tvätta dennes bil, eller putsa skor eller något dylikt, för att bekräfta din plats i hierarkin. Sedan när det är gjort kanske du kan få veta hur "ett bättre gestaltade fasader (utformning)" skulle kunna tänkas se ut
 
  • Haha
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
kallholmen och 27 till
  • Laddar…
Varför ska du komplettera med utstakning och lägeskontroll? Det kan man ju inte utföra innan startbeskedet.
 
  • Gilla
cakaj och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT
Framgår det i ansökan vilka mått som gäller (dvs har ni skickat med en ordentlig ritning m tydliga mått?), vad ni har tänkt för material och färgnyans på väggar, på tak etc?
När jag har lämnat in ritningar har jag varit mycket noga med att beskriva detta eftersom en ritning kan vara hur tydlig som helst i huvudet på den som ritar, men inte för den som skall titta på bilden.

Fö håller jag med de som föreslår ett samtal till individen som skrivit brevet. Jag får intrycket (av grammatiken) att detta är en person som kanske inte helt behärskar byråkratisvenska och då kan det ju bli fel - ett samtal med vederbörande borde kunna räta ut dessa!
 
  • Gilla
Peternow och 3 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det är många dokument som saknas i din ansökan, kan det vara så att din idé inte riktigt framgår av de inskickade handlingarna?

Vad gäller gestaltningen så ser det onekligen ut att vara varierad bebyggelse i omgivningen. Jag kollade adressen (visst har du postat bilder på huset i någon tidigare tråd?) och ditt (befintliga) hus har en speciell stil (trevligare än många andra i omgivningen enl mig). Jag kan förstå om byggnadsnämnden inte vill att det uppförs något som påverkar intrycket av huvudbyggnaden/fastigheten negativt.

Formuleringen i kompletteringsbegäran är aningen luddig och jag förstår att det är svårt att veta hur du ska gå vidare. Jag rekommenderar, som flera andra, att du bokar möte med stadsbyggnadskontoret och diskuterar över dina skisser. Känns det krångligt att få till något bra kanske det är läge att ta hjälp av en arkitekt.

Var på fastigheten kommer attefallsbyggnaden att placeras?
byggas framme vid gatan
trevligt hus ja, men det beror på oss och bara på oss
då borde kanske nämnden begripa att det andra inte blir fult
 
  • Gilla
BennybJorklof
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Jag håller med om att det bästa är att visa underdånighet inför makten. Fråga handläggaren ifall du kan tex tvätta dennes bil, eller putsa skor eller något dylikt, för att bekräfta din plats i hierarkin. Sedan när det är gjort kanske du kan få veta hur "ett bättre gestaltade fasader (utformning)" skulle kunna tänkas se ut
Utsättaren Utsättaren skrev:
Varför ska du komplettera med utstakning och lägeskontroll? Det kan man ju inte utföra innan startbeskedet.
jadu, inte vet jag
j
 
M
Fattas verkligen alla de saker de räknar upp eller är det bara en lista på vad som skall vara med så du får gissa vilka av punkterna som de inte är nöjda med?

Och det står inte vem som skrivit brevet så det är inte så lätt att bara kontakta handläggaren och fråga vad denne menar.
 
  • Gilla
AnnaH
  • Laddar…
S
Dubbelkolla att du gjort bygganmälan för bygglovsbefriad åtgärd.
 
  • Gilla
Simba52 och 2 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Fattas verkligen alla de saker de räknar upp eller är det bara en lista på vad som skall vara med så du får gissa vilka av punkterna som de inte är nöjda med?

Och det står inte vem som skrivit brevet så det är inte så lätt att bara kontakta handläggaren och fråga vad denne menar.

Det står både namn (mail) och telefonnummer till en handläggare i kompletteringsbrevet.
Denne person tycker jag TS ska kontakta för mer info.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Promiscuos Monkey Lars Roth skrev:
byggas framme vid gatan
trevligt hus ja, men det beror på oss och bara på oss
då borde kanske nämnden begripa att det andra inte blir fult
Du klarar avståndet till fastighetsgräns mot gata och grannar om du placerar byggnaden där?
 
M mnils skrev:
Fattas verkligen alla de saker de räknar upp eller är det bara en lista på vad som skall vara med så du får gissa vilka av punkterna som de inte är nöjda med?

Och det står inte vem som skrivit brevet så det är inte så lätt att bara kontakta handläggaren och fråga vad denne menar.
Jodå det står vem som skrivit, men jag har anonymiserat det på moderators uppmaning.
Jag tror inte alls att allt fattas, han har fått en uppsättning ritningar. Kanske inte alla.
Jag kan inte komma ifrån tanken att man här inte orkat ta tag i det.
Jag bor just nu i Frankrike (sedan 10 år)
Här fungerar inget första gången.
exempel:jag ber ansvarig stadsarkitekt här att göra slutbesiktning. Sådana bagateller är helt onödiga här.
Varför krångla med det? Det blir ju automatiskt godkänt efter 10 år om ingen klagar.
Svenskt ämbetsväsende har alltid varit noggrant och korrekt. Hoppas att det fortfarande är så.
 
M MetteKson skrev:
Du klarar avståndet till fastighetsgräns mot gata och grannar om du placerar byggnaden där?
Granne godkänner och 4.5 meter från gata
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Framgår det i ansökan vilka mått som gäller (dvs har ni skickat med en ordentlig ritning m tydliga mått?), vad ni har tänkt för material och färgnyans på väggar, på tak etc?
När jag har lämnat in ritningar har jag varit mycket noga med att beskriva detta eftersom en ritning kan vara hur tydlig som helst i huvudet på den som ritar, men inte för den som skall titta på bilden.

Fö håller jag med de som föreslår ett samtal till individen som skrivit brevet. Jag får intrycket (av grammatiken) att detta är en person som kanske inte helt behärskar byråkratisvenska och då kan det ju bli fel - ett samtal med vederbörande borde kunna räta ut dessa!
Som sagt tidigare, vi skall och måste prata med honom.
Jag ville bara ta del av er breda expertis här innan dess.
 
  • Gilla
Compact-living Robban och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.