lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det är en äldre glödljusdimmer (utan nolla) med ganska hög minimilast listad.
Ja liknande dimmers har jag en hel del av. Blir kanske till att testa.

Hittade dessa:

Produktbild på Philips dimbar LED-spotlight, 3,5W GU10, med förpackning och specifikationer.

Som jag trodde var "the latest greatest" "Warm Glow" som diskuterades i tråden men de reas just nu som "utgående modell". Va f-n, hur svårt ska det vara??? Om jag vill testa med GU10 spottar motsvarande 50 W halogen av den LED-typ som tråden handlar om, dvs "Philips Warm Glow" (om jag nu fattar rätt), vad ska jag då köpa och var finns det???
 
Alfredo Alfredo skrev:
Som jag trodde var "the latest greatest" "Warm Glow" som diskuterades i tråden men de reas just nu som "utgående modell". Va f-n, hur svårt ska det vara???
Japp, det är nog det jag tycker är det största problemet med LED. Man hittar någon variant man gillar och fyller en flerlampsarmatur eller ett belysningsområde. Sen pajar en av dem efter ett tag och så försöker man hitta samma variant, men då finns den inte längre att köpa. Eller så finns den, men eftersom den är helt ny så lyser den inte likadant som de andra (eftersom de ändrat karaktär med tiden). Bara att kasta de fungerande LED:arna och köpa ett helt nytt set. Mycket miljövänligt!
 
  • Gilla
  • Älska
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Mycket miljövänligt!
Fast du sparar el jämfört med riktiga ljuskällor! :rolleyes:
 
Efter allt gnäll från mig kring dimning av LED ska jag försöka mig på något i alla fall halvkonstruktivt.

Som jag skrev i #91 var jag inne på att testa några Philips Warm Glow men stöp på att den modell jag fastnat för verkade vara utgående. Det var alltså denna jag tänkt prova.

Philips dimbar LED-spotlight förpackning, 3,5W motsvarande 50W, 345 lumen, GU10 sockel, med prisskylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Besökte den lokala NetOnNet butiken och mycket riktigt var dessa på väg bort och det fanns bara enstaka kvar. Ersättaren var denna:

Philips 3,8W dimbar LED-spotlight GU10, varmt ljus, liknar glödlampa, energiklass A++.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är en Philips med Philips artikelnummer 9290020657. Den fysiska förpackningen (fotad) ser ut så här:

Philips Warm Glow Dimmable LED-förpackning, 2700K varmvit ljuskälla, motsvarande 50W, 345 lumen, GU10-sockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förpackning av Philips LED-lampa artikelnummer 9290020657 med energimärkning F och QR-kod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den är alltså precis som den som den utgående modellen märkt 3,8/50W, 345 lumen, Warm White. Warm Glow. Alltså för "normalkonsumenten" två identiska produkter. Och det kanske de är... Eller så beter de sig väldigt olika, men det får vi aldrig veta här för jag köpte två ex av 9290020657 alltså den som inte var utgående utan den fotade ovan och som förhoppningsvis är "The Latest Greatest".

De två jag köpte dimmar jag med en traditionell stendum glödljusdimmer ELKO 400 GL, helt utan inställningsmöjligheter:

ELKO dimmer med ratt och specifikationer 60-400W, 230V i närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dimmerns totala last blir alltså dessa två nyinköpta ljuskällor, långt under minimispecifikationen på 60W. Dimmern är från runt 2005 och varken @Martin Lundmark eller någon annan behöver upplysa mig om att den är suboptimal för att hantera ledljuskällor men nu är det sådan dimmer jag har och vill använda så då är det den som används.

Hur funkar det då? Svaret är rätt OK faktiskt. De spottar jag har sitter i en rätt mörk hall och regleringen används sällan utan normalt ger de ett svagt "ledljus" :oops: men ibland även ett starkt "städljus". Lösningen går att dimma ned till det svaga ljus jag normalt vill ha. Vid denna nivå uppfattar jag det som flimmerfritt. Det går faktiskt att dimma även något lägre med då blir det ett vandrande/pulserande "flimmer" men då pratar vi om så pass låga dimnivåer att det är tveksamt om de är användbara. Vi den låga nivå jag normalt önskar fungerar det som sagt bra.

Dock ger lösningen absolut ingen mjuk linjär steglös dimning utan beroende på hur välvillig man vill vara handlar det snarare om fem-tio fasta ljusnivåer som väljs med en dimmerratt. I min "installation" är detta inget problem för ljusstyrkan justeras sällan och enbart "fasta" lägen "behövs". Jag skulle dock inte vara nöjd med beteendet i exempelvis ett badrum där många olika personer hela tiden skulle vilja ställa ljuset efter sina personliga önskemål.

Så sammanfattningsvis. Det funkar trots att dimmerspecen säger motsatsen. Det går att dimma acceptabelt lågt. Det flimrar inte inställda på i praktiken användbara ljusnivåer. Dimningen är inte mjuk och linjär men medger ändå ett flertal olika stabila ljusnivåer. De får bo kvar hos mig! :geek:
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Troligtvis är det energideklarationen som gör att den gamla är utgående.
Produkterna som tillverkas idag måste märkas med den nya standarden, eventuellt har Philips passat på att uppgradera några komponenter också men i stort tror jag nog att det är samma produkt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S SCB skrev:
Produkterna som tillverkas idag måste märkas med den nya standarden
Vad skiljer?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad skiljer?

Man har bara justerat skalan för att slippa alla A+++++ prylar. Enheter som redan är producerade får säljas med gamla märkningen men alla som har producerats efter ett visst datum måste säljas med nya märkningen.

Den utgående lampan har A+ och den nya har F trots samma effekt och ljusflöde. Enda som skiljer är när i tid som lampan är tillverkad.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
S SCB skrev:
Den utgående lampan har A+ och den nya har F trots samma effekt och ljusflöde. Enda som skiljer är när i tid som lampan är tillverkad.
Det var ju en rejäl "justering". Kan inte säga att jag någonsin tittat på detta men F låter ju som att det är en riktig skitprodukt energieffektivitetsmässigt. I min värld har led alltid varit "bra" och glödljus "dåligt". Att vissa led är bättre än andra har jag aldrig haft en tanke på, om det nu är så det ska tolkas.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det var ju en rejäl "justering". Kan inte säga att jag någonsin tittat på detta men F låter ju som att det är en riktig skitprodukt energieffektivitetsmässigt. I min värld har led alltid varit "bra" och glödljus "dåligt". Att vissa led är bättre än andra har jag aldrig haft en tanke på, om det nu är så det ska tolkas.
Här finns bra info om när och varför man ändrade.

https://ec.europa.eu/info/energy-cl...uirements/energy-label-and-ecodesign/about_sv
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det var ju en rejäl "justering". Kan inte säga att jag någonsin tittat på detta men F låter ju som att det är en riktig skitprodukt energieffektivitetsmässigt. I min värld har led alltid varit "bra" och glödljus "dåligt". Att vissa led är bättre än andra har jag aldrig haft en tanke på, om det nu är så det ska tolkas.
Hej Alfredo

Så här skriver Vattenfall om kraven på Energieffektivitet i den nya märkningen av lampor;

"Energimärkning av lampor
Energimärkningen av bland annat ljuskällor är gemensam för EU-länderna och har bidragit till att underlätta för konsumenter att välja energieffektiva produkter och driva på utvecklingen av energieffektiva produkter.

Energimärkningen stimulerar tillverkare att utveckla effektiva produkter med bra funktion, samtidigt som märkningen synliggör energianvändningen och vägleder konsumenter att göra energismarta val.

På den nya etiketten kommer skalan att ändras till A–G, där A är mest effektiv. Skalan ändras eftersom produkter – tack vare kraven på ekodesign och energimärkning – blivit allt mer effektiva. Bokstäverna anger hur effektiv energikällan är i antal lumen (lm) per Watt (W). Där lumen anger ljusflödet och W anger eleffekten som ljuskällan drar. Effektiviteten mäts i lm/W, ju högre värde desto effektivare är ljuskällan. På etiketten anges energieffektivitetsfaktorn; bokstäverna A till G. Elanvändningen för 1 000 timmar anges också, i detta fall 3 kWh per 1 000 timmar, snittanvändningstiden för en lampa

Energieffektivitet Total lumen/Watt-effektivitet
A 210
B 185–210
C 160–185
D 135–160
E 110–135
F 85–110
G Upp till 85"

Här är en länk;
https://www.vattenfall.se/fokus/tips-rad/hitta-ratt-belysning/

Följer du länken hittar du även jämförande energieffektivitet hos glödlampor.

Gör man en ”enklare” lampa, t.ex. en LED-lampa med likriktare, kondensator och ett seriemotstånd till en filament-LED då ökar möjligheten att höja verkningsgraden men då blir lampan mer känslig och möjligen svår att styra med dimmer.

Här har Energimyndigheten jämfört ett antal LED-lampor. De har inte testat dimbarheten men däremot ljusutbytet.
https://www.energimyndigheten.se/tester/tester-a-o/led-lampor-2020/?activeTab=2#ContentTabs

Det högsta ljusutbytet hade "Coop LED 4 W E27"(128 lumen/watt) och "Bright LED- Filament A 60 E27 (125 lumen/watt)" som jag båda tolkar som att de är filament-LED lampor
https://www.energimyndigheten.se/te...,2062,2063,2064,2065,2066,2067,2068,2069,2070

Söker du den LED-lampa som har högsta ljusutbytet, då tror jag inte du hittar den bland de som är dimbara (fungerar bra med dimmer).

Att göra LED-lampan dimbar kostar rimligen i energieffektivitet.:)
 
Redigerat:
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Hej,

För drygt 10 år sedan (maj 2009) när LED-belysning fortfarande var ” i sin linda” tittade vi, i den tekniska rapporten, ”Nätpåverkan av lågenergibelysning ”bl.a. på dåtidens konstruktioner av ”nätdelar” till LED-lampor.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:996537/FULLTEXT01.pdf

Figur 5–7 på sid 42 visar exempel på hur den enkla nätdelen till en filament LED-lampa, som jag med ord försökte beskriva i inlägg #100, kan se ut,

Strömgeneratorn (symboliserad med bokstaven I, i en ring och fyrkant, just till vänster om lysdiodstapeln) kan i vissa fall ersättas med ett motstånd.

Det finns flera varianter av den nätdelen beroende på vad man vill uppnå.
 
Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Dock ger lösningen absolut ingen mjuk linjär steglös dimning utan beroende på hur välvillig man vill vara handlar det snarare om fem-tio fasta ljusnivåer som väljs med en dimmerratt. I min "installation" är detta inget problem för ljusstyrkan justeras sällan och enbart "fasta" lägen "behövs". Jag skulle dock inte vara nöjd med beteendet i exempelvis ett badrum där många olika personer hela tiden skulle vilja ställa ljuset efter sina personliga önskemål.
Nej, det kunde jag sagt, jag upplever samma sak. Dvs det är svårare att reglera ljusstyrkan, särskilt när den är låg, och riktigt linjär blir det inte.

Personligen så brukar jag inte reglera upp och ner så ofta, och är inte så petnoga, utan jag reglerar när jag tänder och så får det vara bra med det. Så jag kan leva med den skillnaden.
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Personligen så brukar jag inte reglera upp och ner så ofta, och är inte så petnoga,
Det beror på lite tycker jag. I mitt exempel med "ledljus/städljus" i mörk hall stör det egentligen inte alls. I badrummet där det i praktiken tänds/justeras/släcks vid varje besök skulle det störa mig betydlig mer. Och sen finns det allt däremellan.
 
M Martin Lundmark skrev:
Energieffektivitet Total lumen/Watt-effektivitet
A 210
Dom får snart justera igen. Läst nyligen att Cree har prototyper som passerat 300 lm/W :)
 
  • Haha
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
en ljuskälla skall maxa ut på 2700K, precis som gud avsåg. ;)
Som Oden avsåg, menar du? :cool:

Jag är generellt lite skeptisk till den här typen av förklaringsmodell, men eftersom jag själv fick samma förnimmelse av att komma in stelfrusen från skogen en klar vinternatt med is i skägget och sätta sig framför en brasa, så köper jag det. (y)

Jag har även målat min ytterpanel i S 0502-Y, så nu vet ni hur gammal jag är...

Handen på hjärtat, hur ofta dimmar ni? Jag har en(1) dimmer (i sovrummet, glödtråd), som vi aldrig justerar.
 
  • Gilla
  • Wow
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.