Vi ska bygga hus och efter att ha läst otaliga trådar här på forumet känns det självklart att dela med sig av resan här. Tanken är att låta den här tråden bli någon form av dagbok för oss och något att följa för den intresserade. Jag har själv varit väldigt hjälpt av att läsa andras. Det finns många med bra idéer och kunskap på det här forumet som jag hoppas kan rädda och råda oss ur diverse knipor.

Vi har köpt en tomt i västra Göteborg på drygt 1400 m2. Huset ligger långt in på en villagata och har angränsande parkmark i två väderstreck så läget är rätt skyddat. Runt omkring finns skog, ängar och havet ligger ca 5 min bort.

Arkitekten (M.Arkitektur) har lyckats få till ett - i vårt tyckte - fint och intressant hus utifrån skrala förutsättningar. Detaljplanen tillåter endast 150 BYA och byggnadshöjd 4,5 m, vilket vi själva inte lyckades göra mycket av när vi skissade på kammaren. Lösningen blev att vi har fått till en avvikelse på 7 m2 i kombination med att vi utnyttjar en Attefallstillbyggnad om 15 m2, så totalen blir 172 m2. Tillsammans med ett framtida friliggande attefallshus som carport/förråd och ett uthus på 40 m2 får vi till bra med ytor.

Visualisering av en modern trävilla med pergola, stora fönster och en välkomnande utemiljö med gräsmatta och terrass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett par saker vi tycker är intressanta med huset är:
  • Takhöjd: 3,6 m i hela övre delen och 3,2 m i den nedre ger fin volym trots att rummen inte är särskilt stora.
  • I badrummet har vi ett platsbyggt badkar, som en slags liten kaklad pool.
  • Värmezooner. Ambitionen är att bygga ett hus för livet så det behöver passa många familjefaser. Därför är de tre olika husdelarna indelade i zoner som kan stängas och temperaturen sänkas efter behov.
  • Utemiljö och uterum. Flera fina uteplatser, längsgående pergolatak som skärmar av och mellan huvudbyggnad och uthus skapas en skyddad innergård som förhoppningsvis kan bli en liten oas sommartid.
  • Huset är format som ett T med "benet" en halvvåning ner, därtill med två burspråk. Det blir många hörn, 16 st.
Modernt badrum med platsbyggt badkar och stora fönster med utsikt över natur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi är lika delar spända som nervösa över resan. Hoppas det blir kul, nu kör vi!
 
  • Gilla
  • Wow
Kalasson och 18 till
  • Laddar…
Väldigt lovande och en bra illustration till vad en proffsinsats kan leda till! Behärskar man PBL kan man få till bra platser som lyfter boendet utan att öka BYA:n. Den rejäla takhöjden ger mycket extra. Fler borde pröva det.
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Väldigt lovande och en bra illustration till vad en proffsinsats kan leda till! Behärskar man PBL kan man få till bra platser som lyfter boendet utan att öka BYA:n. Den rejäla takhöjden ger mycket extra. Fler borde pröva det.
Tack för vänliga ord Justus. Jag håller givetvis med! Vi ritade oerhört mycket innan vi tog hjälp, och då är ändå morsan arkitekt. Eller kanske just därför...
Den extra takvolymen är vi väldigt nyfikna på, rummen är inte överdrivet stora men arkitekten har lovat oss att upplevelsen kommer vara generös.
 
  • Gilla
Batte95
  • Laddar…
Mer om tomten. Vi river en fuktskadad stuga belägen i slutet på en gata med naturmark i två riktningar. Marken är sank och ansamlar mycket vatten från kommunens parkmark, det går liksom en liten bäck in på tomten när det regnar kraftigt - därav fuktskadan - så vi höjer huset en bit.
Röd trästuga med vitmålade fönster omgiven av en frodig trädgård och tät vegetation under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fuktskadad stuga under rivning vid slutet av en gata med grävmaskin och container intill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har gjort en hel del provgropar för att kunna fundera ut bästa grundläggningsmetoden. Började glad i hågen gräva ett hål i husets ena hörn där det gissningsvis var som djupast, och förväntade mig kanske 80-100 cm djup max. Som ni vet är det svårt att sluta när man väl gett sig på't, och berg hittade jag först efter 2 m. Rekommenderar detta som träningspass.
Person som gräver ett djupt hål i jorden för att utforska grundförhållandena på en blivande byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
'
Nästa hål blev med en bekants gamla Televerksgrävare, riktigt kul och trofast maskin!
Två personer som gräver med en mini-grävmaskin och handverktyg i lerig mark nära grönskande buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Resultatet blev att det är ca 2-3 m djup lera överallt, och i och med att det dessutom är sankt duger det inte att ställa huset på. Efter en hel del beräkningar (jobbar trots allt delvis som teknikkonsult) och bollande med diverse markentreprenörer kom vi fram till att pålning är det mest ekonomiska alternativet. Att gräva ur allt och fylla på med sprängmassor (urskifte?) hade blivit superdyrt, deponi av 6-700 m3 lera är inte gratis.
Grävmaskin bredvid djup grop med vatten i närheten av gammal stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fortsättning följer!
 
  • Gilla
Batte95 och 6 till
  • Laddar…
KristinaRT
Spännande projekt!
nyfiken på planlösning, skulle man kunna få se en ritning?

Ni har inte funderat på att tämja ”bäcken” och göra en damm? Tänker att man då har kontroll på flödet på ett annat sätt (och dessutom verkar du/ni gilla att gräva :crysmile:)….
 
Redigerat:
  • Gilla
Singenjören89 och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Spännande projekt!
nyfiken på planlösning, skulle man kunna få se en ritning?

Ni har inte funderat på att tämja ”bäcken” och göra en damm? Tänker att man då har kontroll på flödet på ett annat sätt (och dessutom verkar du/ni gilla att gräva :crysmile:)….
Kul att du tycker det! Här finns så många häftiga så det är lätt att försvinna i bruset :)

Återkommer angående planlösning. Tycker själv det är så kul att se, men min fru är lite privat och försiktig av sig och ville fundera. På något vis ska vi visa det.

Lustigt att du nämner damm, faktum är att det har legat en liten anlagd damm bara 3 m till vänster om den sista bilden. Den var verkligen fin men planen är att skippa den eftersom vi har småbarn. Vi hade alltid varit oroliga om de var ute. Men, jag inser nu att den där dammen även var en bra buffert för vattnet, kanske att den anlades främst av praktiska skäl.
 
  • Gilla
Batte95 och 2 till
  • Laddar…
Markarbete! Vi har letat mycket efter markentreprenör. Magkänslan var ofta sisådär och flera upplevdes "för sluga" i hur de formulerade sig och sålde in. T.ex. en aktör föreslog urskifte eftersom han skulle få sprängmassor över från ett annat bygge. Detta hade inte mycket substans när vi försökte få mer information, och hade dessutom inte inneburit en jättestor besparing i slutändan. Men, till slut hittade vi via bekanta en ung kille som helt enkelt kändes bra i magen. Det var ett bra beslut. Att välja med magen är otypiskt mig men har visat sig nyttigt i det här projektet - det är trots allt i magen många av ens problem tillslut hamnar, så var snäll mot den.

Gul grävmaskin utför markarbete och bergsschaktning med en hydraulisk spräckare i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett par dagar innan markarbetet startade märkte vi att vår fina björk-rad längs tomten såg sjuk ut, och en arborist bekräftade. Trist! Ett par fina Himalayabjörkar får ta över stafettpinnen i framtiden. Bonus: mängder av fin björkved.

Markarbetsområde med nedhuggna björkstammar och motorsåg på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den första veckan fick markentreprenör hjälp av sin familjekompis, en 74-årig hjälte som var på plats 06.30 varje morgon trots att han körde 10 mil. Arbetade 8 timmar utan lunch och sedan raka vägen hem. Hoppas man själv har hälften av hans energi när man är 50.

En lärdom från det här skedet är att försöka hålla huvudet rimligt kallt när saker går fel. Första dagarna kördes ett tiotal lass jord bort i onödan, vilket jag varit tydlig med att jag inte ville. Där och då kändes det som ett stort problem eftersom detta dels kostar i sig, och dels om vi skulle behöva ersätta jorden skulle totalen bli kanske 40-50 kkr. Jag blev besviken och ville vara tydlig för att stämma i bäcken, men min fru uppmanade mig att avvakta. Därför förklarade jag helt enkelt lugnt hur jag såg på det. Efter ett tag upptäckte vi fler ställen vi behövde täcka av vilket gav ett jordöverskott till slut ändå. Hade vi tjafsat för mycket tidigt hade det både varit i onödan och vi hade förbrukat värdefullt "relationskapital" som vi haft stor nytta och glädje av senare.

Markarbete på en tomt med synligt berg och jordlager, avmärkt med mätpinnar, mot bakgrund av träd och klippor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Markarbete vid byggplats med entreprenadmaskiner och arbetare, grävda jordhögar och en rad sjuka björkar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På två ställen behövde vi schakta berg. Planen var att spräcka det istället för spränga , dvs borra och injektera expanderande massa s.k. snigeldynamit som spräcker upp det. På så vis slipper man inspektera omgivande hus, vilket är dyrt. När berget väl skulle skrapas bort visade det sig rätt besvärligt eftersom det hade mycket naturliga slag samtidigt som det var mycket hårt, så endast småbitar kom loss hela tiden. Entreprenören fick gå med en hydraulisk spräckare en hel dag och komplettera. Kan inte hjälpa att tycka att alla dessa maskiner är så häftiga, bara den här spräckaren utövar ett tryck på ca 300 ton. Tid tog det men fint blev det!

Bergskrapning på byggarbetsplats med synlig bergspräckare, hinkar, borrmaskin och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Genaugenau och 6 till
  • Laddar…
KristinaRT
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Kul att du tycker det! Här finns så många häftiga så det är lätt att försvinna i bruset :)

Återkommer angående planlösning. Tycker själv det är så kul att se, men min fru är lite privat och försiktig av sig och ville fundera. På något vis ska vi visa det.

Lustigt att du nämner damm, faktum är att det har legat en liten anlagd damm bara 3 m till vänster om den sista bilden. Den var verkligen fin men planen är att skippa den eftersom vi har småbarn. Vi hade alltid varit oroliga om de var ute. Men, jag inser nu att den där dammen även var en bra buffert för vattnet, kanske att den anlades främst av praktiska skäl.
Sätt ett staket runt dammen så slipper ni oroa er. Det är lättare att jobba med naturen än mot. En damm gör underverk för djurlivet i trädgården, om man inte har fiskar stormtrivs grodor och salamandrar. Insekter, fåglar och igelkottar också, vilket gör att barnen får en ökad förståelse för djur och natur. Mina ungars kompisar har stått på kö (när de var mindre) för att se de jättestora grodorna och de små salamandrarna som bir i vår damm.
 
  • Gilla
kattlucka och 4 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Sätt ett staket runt dammen så slipper ni oroa er. Det är lättare att jobba med naturen än mot. En damm gör underverk för djurlivet i trädgården, om man inte har fiskar stormtrivs grodor och salamandrar. Insekter, fåglar och igelkottar också, vilket gör att barnen får en ökad förståelse för djur och natur. Mina ungars kompisar har stått på kö (när de var mindre) för att se de jättestora grodorna och de små salamandrarna som bir i vår damm.
Klokt. Tyvärr är den redan bortgrävd, det löste markentreprenören utan vår kännedom dag 1! Kanske går att återställa i framtiden.
 
Byggarbetsplats förberedd för pålning med markerade punkter och grus, omgiven av berg och vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förberett och utsatt för pålning.

Det har varit mycket funderingar kring grundläggningens underbyggnad och tillslut landade vi i pålning. Återstående val då är vilken typ av pålning. Borrade stålrörspålar rekommenderas generellt vid djup under 3 m ner till berg (pga sidostabilitet) och innebär att pålarna borras 50 cm ner i berget. Det är dyrt och pga rådande stålpriser skulle landa på ca 180-200 000 kr medan vanliga slagna pålar snarare 40 000 kr. Men, vi hittade en leverantör som erbjuder dubbade stålrörspålar. Lösningen innebär att pålarna förankras på de ställen som understiger 3 m genom att ett hål borras i berget igenom pålen (och dess specialutformad bergsko), genom vilket ett armeringsjärn sedan gjuts fast. Ett finurligt koncept tycker jag och med en rimligare kostnad på ca 80 000 kr. Hydraulisk bergborrning genom en påle med 3 m lång borr var intressant i sig att se! När pålarna väl slogs behövdes endast 4 st dubbade pålar eftersom det var nästan exakt 3 m djupt i övrigt.

Grundläggningsarbete med maskinell pålning på en byggarbetsplats, arbetare synliga och markerade områden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bergborrningsrigg vid pålningsarbete, armeringsjärn och materialhögar på byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Värt att nämna är de första två markentreprenörerna vi pratade med krävde stålrörspålar. Genom att läsa på och bolla med markentreprenören som vi tillslut landade med var han bekväm med att ta detta under sin entreprenad. En riktigt trist utgift insparad.

Mätande av en rostig stålrörspåle på ett grusunderlag med röda markeringar och våt jord i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Välplacerad, men verkar lång?
 
Redigerat:
  • Gilla
kattlucka och 4 till
  • Laddar…
Ett par rader om kontraktet, något jag själv gärna själv hört mer om inför vårt projekt.

Vi har en delad entreprenad med ett AA12-kontrakt med hustillverkaren, ett med markentreprenör och ett generalentreprenadkontrakt med vår huvudentreprenör som därmed håller ihop resten. Inför kontraktsskrivning med denna entreprenör blev det rätt intensivt. Med det här upplägget är huspaketet redan beställt i det här skedet vilket innebär en halvdålig förhandlingsposition: entreprenören vet att du behöver sy ihop det.

Till kontraktet ville jag få med en egenkomponerad kompletterande beskrivning som bilaga för att i tidigt skede undvika senare missförstånd och överraskningar genom att specificera avvikelser som vad vi beställt själva eller olika tilläggsarbeten. Detta upplevdes dock som nymodigheter av vår entreprenör som ställde sig en del på tvären. Vi fick skala bort en del men kunde behålla det viktigaste. Ett par överraskningar kunde fångas upp tack vare diskussionen kring den. Dels höjdes grundens kostnad med 25k eftersom underentreprenören bedömde att de inte längre fick ihop jobbet, vilket vi godtog eftersom vi prioriterade att få ihop kontraktet och priset ändå var rimligt jämfört med andra offerter. VVS visade sig även ha missat att plattan var pålad, vilket medförde ungefär lika mycket i kostnader pga najning och svep. Surt, men totalkalkylen såg rimlig ut. Här hade vi kunnat tjafsa, men för oss kokar det ner till relation VS kontroll och man behöver släppa vissa strider för att behålla hävstång inför andra.

Entreprenörens kontraktsförslag hade ett halvlågt vite på endast 4500 kr per vecka. Mitt motförslag var för förhandlingens skull 18 000 kr vilket inte landade helt rätt, men kunde enas om 10 000 kr. Kul med förhandling tänkte jag men detta blev ett steg bakåt i relationen tyvärr, vår motpart verkar van vid att sätta villkoren och uppskattar inte frifräsare :)

Min bedömning efter ett par turer (och en utskällning) är att entreprenören tycker vi är besvärliga men att han också fick ökad respekt för oss rent professionellt. Min förhoppning är att han förstår att vi inte kommer acceptera vad som helst och kanske att vi på såhär vis kunnat stämma i bäcken. Vi tog en fika och pratade om högt och lågt vilket var ett bra avslut på alla diskussioner.
 
  • Gilla
kattlucka och 8 till
  • Laddar…
Vår entrévision! När man renderar väljer man givetvis en solig eftermiddag i juni. Just den här bilden får mig nästan att hamna där, kanske nyss hemkommen från jobbet och på väg mot ett glas vin med ett par vänner i pergolan. Viktigt att drömma också såhär mitt i bygget!

Något som gjort liknande blomsterlådor? Tanken är att mura upp lådorna med lecablock, putsa och sedan lägga stenlock ovanpå.
Renderad bild av en modern entré med trädäck, murade blomsterlådor, stentrappa och hus i träpanel under solig eftermiddag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kattlucka och 9 till
  • Laddar…
Vad roligt att ni skall bygga med M-arkitektur, tycker hon ritar jättefina hus.
Skall verkligen bli roligt att följa lycka till med allt! :)
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Ett så spännande och fint projekt! Ska följa med glädje!
 
  • Gilla
Singenjören89
  • Laddar…
Singenjören89 Singenjören89 skrev:
Vår entrévision! När man renderar väljer man givetvis en solig eftermiddag i juni. Just den här bilden får mig nästan att hamna där, kanske nyss hemkommen från jobbet och på väg mot ett glas vin med ett par vänner i pergolan. Viktigt att drömma också såhär mitt i bygget!

Något som gjort liknande blomsterlådor? Tanken är att mura upp lådorna med lecablock, putsa och sedan lägga stenlock ovanpå.
[bild]
Hur har ni lyckats tillfredsställas kravet på tillgänglighet vid entrén? Den är väldigt estetiskt tilltalande!
 
  • Gilla
kattlucka och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.