Nu har det gått ca 1,5 år sedan jag byggde dessa grindar och började använda dem.

Som det påpekades av flera så brändes ju galven bort när man svetsade näten, jag sprayade lite zink på bara för att hålla bort den värsta rosten. Det fungerade sådär och i stort sett alla sversfogar på gallret har börjat rosta lite grann.

På bilden nedan är den som såg värst ut.
Svetsad grind av metall där galvaniseringen bränts bort med början av rost vid svetsfogen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag är dock nöjd ändå, det kommer ta många år innan den rosten blir såpass stort problem att jag behöver göra något åt det. Men det kommer nog ganska snart börja rinna rostvatten som kan se tråkigt ut.

Jag har dock inget riktigt bra förslag på vad man skulle gjort annorlunda. Kanske hade gått att rädda om man var ritkigt noga och målade på primer och sedan någon skyddsfärg. Men det är ganska mycket jobb och jag vet inte hur mycket längre det hade skyddat.

En annan grej jag skulle gjort annorlunda är att ha ett större hål i botten för att enklare kunna trä igenom spännband.

Det fungerar som det ser utidag men hade varit lite enklare med större hål.
En närbild av en rostig svetsfog på en hembyggd metallgrind med ett slitit spännband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är väldigt nöjd med mina grindar annars och dem gör sitt jobb utmärkt.
Lastar man upp till kanten på grindarna får man med sig 7 kubikmeter så blr ett hyfsat lass till tippen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Det är nog närmare tio år sen jag byggde mina grindar på samma sätt. Jag sprayade med zinklack och efter något år bättrade jag på eftersom det börjat bli rostgenomslag. Efter det har jag inte gjort nånting och läget verkar inte ha försämrats till något som akut påverkar hållfastheten även om det kanske inte är så snyggt överallt. Fläckvis ser det ganska bra ut till och med...

Närbild av en äldre grind med rostangrepp och fläckar på metallytan, i ett vinterlandskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en metalgrind med tecken på rost och slitage, med snöigt landskap i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1718 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.