Två blanka stålkulor mot vit bakgrund, 45mm diameter, för användning av falltester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Funkar denna för att testa fall på ett golv i ett badrum? Vilken storlek på kulan passar bäst?
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
T
Annars funkar det ju att kolla fallet med ett vanligt vattenpass!
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Annars funkar det ju att kolla fallet med ett vanligt vattenpass!
Funkar det lika bra? Det är 120x60 klinker
 
A Alex Holmén skrev:
[bild]
Funkar denna för att testa fall på ett golv i ett badrum? Vilken storlek på kulan passar bäst?
Det bästa och lättaste är att med duschslang spruta ut massa vatten och se åt vilket håll det rinner. Det ska inte finnas något bakfall.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
M Move105 skrev:
Det bästa och lättaste är att med duschslang spruta ut massa vatten och se åt vilket håll det rinner. Det ska inte finnas något bakfall.
Men under en visning är det ju lättare att inte blöta ned allt utan att istället testa med en kula.

En kula får ju bättre plats i fickan istället för ett vattenpass också...

/ATW
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Eller en golfboll
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Men under en visning är det ju lättare att inte blöta ned allt utan att istället testa med en kula.

En kula får ju bättre plats i fickan istället för ett vattenpass också...

/ATW
Nej, jättesvårt se bakfall på något specifikt ställe, kulan får då rulla sakta i 120 olika riktningar. Vänta till sista minuten på visningen och kör hårt. Vatten är bäst, då det är vatten som är den verkliga produkten. Allt annat är bara olika former av att simulera hur vatten rinner.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
wildeside
Om jag tittar på ett hus så skulle jag iaf spola vatten på golvet för att se att fallet är rätt.
Ligger ju i mitt intresse och ingår anser jag i undersökningsplikten.
Skulle skita fullständigt i om det blir blött i badrummet.
 
  • Gilla
Alex Holmén
  • Laddar…
Studsboll eller motsvarande i halvmjukt material. Diskretare ljud och eliminerad risk knäcka en platta om den tappas eller om det är ett brutalt fall så den får fast och åker in i kaklet. I det senare fallet kanske en boll som sådan är onödig iofs för att undersöka fallet.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Studsboll eller motsvarande i halvmjukt material. Diskretare ljud och eliminerad risk knäcka en platta om den tappas eller om det är ett brutalt fall så den får fast och åker in i kaklet. I det senare fallet kanske en boll som sådan är onödig iofs för att undersöka fallet.
Fast de är väl dubbelt så dyra i bygghandeln? Och de från leksakshandeln kan man ju inte använda, det är ju leksaker, inte verktyg? :thinking:;)
 
  • Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Ahlsell och andra grossister måste ha en brutalt dyr studsboll med 92% rabatt för hantverkare som räknas som verktyg :)
 
Bordtennisboll brukar jag använda. Billigt och bra.
 
wildeside wildeside skrev:
Om jag tittar på ett hus så skulle jag iaf spola vatten på golvet för att se att fallet är rätt.
Ligger ju i mitt intresse och ingår anser jag i undersökningsplikten.
Skulle skita fullständigt i om det blir blött i badrummet.
Undersökningsplikten utförs väl vid besiktningen och inte vid en allmänn visning?

Vad för andra "undersökningar" gör du under visningen?

/ATW
 
wildeside
A ArneTW skrev:
Undersökningsplikten utförs väl vid besiktningen och inte vid en allmänn visning?

Vad för andra "undersökningar" gör du under visningen?

/ATW
Dom viktigaste för att få en uppfattning om det är värt att lägga ner mer energi på det objektet.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Undersökningsplikten utförs väl vid besiktningen och inte vid en allmänn visning?

Vad för andra "undersökningar" gör du under visningen?

/ATW
Undersökningsplikt gäller före köp.

Jag bla kollar vind, källare, fönster och fasad på visning.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.