Hejsan forumet!

Idag har jag följande fråga: har just lagt golvvärme i glespanel på ovanvåningen och ska lägga vinylklick 7mm på detta.
Dock måste jag ha en skiva mellan dels på grund av att skarvarna inte är självbärande men även på grund av att vändningarna på vissa ställen samt där slangen kommer upp ur bjälklaget sticker den ju upp några mm och golvets självvikt kommer inte hålla ner den där och alltså orsaka svikt.

Golvgips blir dubbelt så dyrt som 13mm väggips, kan man lägga väggips och spackla upp dalarna bara? Eller finns bättre/billigare förslag på skiva som kan skruvas ner och hålla slangen nedtryckt?

På bilden ser ni några vändningar som böjer upp, men det är mest där slangen kommer upp ur bjälklaget som jag tror behöver hållas ner.
 
  • Golvvärme installerad på glespanel med synliga vändningar och rör som sticker upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gips ska du absolut inte montera, föreslår i stället golvspån. Finns olika tjocklekar, valet beror på avstånd mellan gles. 16mm?
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Gips ska du absolut inte montera, föreslår i stället golvspån. Finns olika tjocklekar, valet beror på avstånd mellan gles. 16mm?
Gips är ju generellt vad som rekommenderas, stegljudsdämpande och försumbart sämre värmeledningsförmåga än trä. Varför absolut inte?
 
Har du inte stöd under gles-skarvrna så kommer du knäcka gipsen. 7mm klickgolv tillför inget.
Är det 28mm gles?
Golvspån ovanpå är nog det enda som funkar till 7mm golv.
 
  • Gilla
Daniel Barnaniel
  • Laddar…
Av nämnd anledning, du kommer trampa igenom.
 
Varför valde du gles istället för spårade golvspånskivor?
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
D Daniel Barnaniel skrev:
Av nämnd anledning, du kommer trampa igenom
Nejdå, Cc300 och bra med stöd, sista brädorna är inte ditskruvade. Däremot är det ifall man får en skarv precis där slangen går jag funderar på. Största problemet är som sagt där slangen sticker upp när den kommer upp från bjälklaget
 
Demmpa Demmpa skrev:
Varför valde du gles istället för spårade golvspånskivor?
Över 10000kr billigare, lättare att montera och spårade skivor skulle inte lösa det faktum att slangen ryggar upp lite där den går upp ur bjälklaget
 
Du kommer att få missljud i golvet när värmeslangen ligger emot övergolvet. När din vrämepanna skickar ut varmvatten kommer slangen att förlängas och skava mot övergolvet vilket ger knäppningar och oljud.

Det bästa sättet för att få slangen att ligga plant i hela golvet är att använda en slangvinda så att slangen dras ut rakt och verkligen se till att inte skruva slangen vid något tillfälle. Mitt tips är att du betraktar slangen som läro-pengar och kasserar den och monterar en ny slang som inte pekar upp. Annars kommer du ångra dig när slangen knäpper och knakar hela natten under vintern.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Du kommer att få missljud i golvet när värmeslangen ligger emot övergolvet. När din vrämepanna skickar ut varmvatten kommer slangen att förlängas och skava mot övergolvet vilket ger knäppningar och oljud.

Det bästa sättet för att få slangen att ligga plant i hela golvet är att använda en slangvinda så att slangen dras ut rakt och verkligen se till att inte skruva slangen vid något tillfälle. Mitt tips är att du betraktar slangen som läro-pengar och kasserar den och monterar en ny slang som inte pekar upp. Annars kommer du ångra dig när slangen knäpper och knakar hela natten under vintern.
Borde inte typ grålump mellan gles och spån kunna råda bot på det?
 
T Taren43 skrev:
Över 10000kr billigare, lättare att montera och spårade skivor skulle inte lösa det faktum att slangen ryggar upp lite där den går upp ur bjälklaget
För att inte golvvärmeslangarna ska rygga upp så använder man rörböjningsstöd, tex,
https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-rorbojningsstod-oppet-8-mm/
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Borde inte typ grålump mellan gles och spån kunna råda bot på det?
Det kan nog lindra problemet lite men inte lösa det helt. Både grålumppapp och underlagsfoam har tillräckligt hög friktion för att ge stick-slip effekten som ger knäppningar i värmesystem. De flesta golvvärmetillverkare skriver i sina läggningsinstruktioner att slangen aldrig får komma i kontakt med övergolvet av just den anledningen.
 
Janus82 Janus82 skrev:
Det kan nog lindra problemet lite men inte lösa det helt. Både grålumppapp och underlagsfoam har tillräckligt hög friktion för att ge stick-slip effekten som ger knäppningar i värmesystem. De flesta golvvärmetillverkare skriver i sina läggningsinstruktioner att slangen aldrig får komma i kontakt med övergolvet av just den anledningen.
Medveten om risken men jag har gjort exakt så hemmavid, fast självbärande golv. Har aldrig hört golvvärmen.
 
Närmast en godkänd lösning om man sneglar på en tillverkare som tex Uponor kommer man väl med en spontad 12mm spån som limmas men i övrigt ligger flytande. Ser inga problem med att en sådan håller ner vändningar som vill resa sig lite under läggning. På en sådan kan man lägga en lamellparkett

Det dock avhängt att du har skarvat glesen över reglar genomgående men de saknade delarna där man ser gles avslutets mellan reglar kanske är på gång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.