A
aha.. det är en sådan här sak att hålla på med..

Du äger trädet och marken är tillgänglig för föreningen att nyttja..
 
Maskintok skrev:
aha.. det är en sådan här sak att hålla på med..

Du äger trädet och marken är tillgänglig för föreningen att nyttja..
Inte marken VS äger bara vägen!! VS är helt enig med mig i mina anspråk och de har också anspråk på företaget för slarv med grävningen
Vi slutar här och jag ber än en gång om ursäkt jag har gått in i helt fel forum !! SLUT
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
Klart det är fel forum när inte alla tycker lika och håller med………
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
P
K Kjell Bertilsson skrev:
Sista inlägg, Som jag sagt tidigare är inte vad björken är värd problemet, det är att företaget OLOVLIGEN gått in och åsamkat skada (jag var ej hemma) och inte heller meddelat mig vad de gjort.
I svensk rättstradition får man skadestånd för den verkliga ekonomiska skada man har lidit, så du har rätt att få ersättning för den skadade björken och om fiberbolaget inte forslar bort stenarna kan du får skadestånd för din kostnad för att forsla bort dem själv.

Du kan däremot inte får någon ersättning för att du känner dig kränkt av att någon har pysslat med saker olovligen på din mark.

Ovanstående är vad som skulle hända om det blev en rättsprocess i domstol. Vad du lyckas förhandla dig till vid en förhandling direkt med fiberbolaget är en annan sak. Det kan bli bättre eller sämre då. Av din beskrivning av fiberbolaget så gissar jag på sämre, och då återstår bara att stämma bolaget.
Värdet för björken inkluderar skadeståndsanspråk till största delen.
Jag tror att Maskintok har rätt om björken. Mycket mer än en tusenlapp är den inte värd, så det är vad en domstol skulle tilldöma dig som skadestånd för skadan på den.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
K Kjell Bertilsson skrev:
Jag tror mycket mer på mina skogskunniga än på dig! Det är ett ”halvkriminellt” företag jag har att göra med, har ca 350 anmälningar mot sig i ARN! Tack för ”hjälpen” det var amatörer som utförde jobbet, jag ska inte ha fiber själv, och jag har i mitt tycke fått amatörmässiga svar från er, ingen hjälp alls. Jag ska inte behöva göra nånting när inkräktare har gått in på min fastighet utan lov!
Är det ett sådant företag så lycka till. Enklast är väl att såga upp skiten till ved o gräva ned stenarna men men
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
K Kjell Bertilsson skrev:
Tack! Äntligen ett klokt svar! Kan medge att kränkt är för starkt men det hade varit i ett annat läge om de frågat först! Har en jurist som vän och som ska hjälpa mig, tyckte bara det var intressant att höra mig för. Tack för hjälpen
K Kjell Bertilsson skrev:
Jag tror mycket mer på mina skogskunniga än på dig! Det är ett ”halvkriminellt” företag jag har att göra med, har ca 350 anmälningar mot sig i ARN! Tack för ”hjälpen” det var amatörer som utförde jobbet, jag ska inte ha fiber själv, och jag har i mitt tycke fått amatörmässiga svar från er, ingen hjälp alls. Jag ska inte behöva göra nånting när inkräktare har gått in på min fastighet utan lov!
Är det ett sådant företag så lycka till. Enklast är väl att såga upp skiten till ved o gräva ned stenarna men men
 
K kortis skrev:
Är det ett sådant företag så lycka till. Enklast är väl att såga upp skiten till ved o gräva ned stenarna men men
Det lyckades till slut, jag fick betalt och det jag begärde, bla drygt 2.000kr för björken. En lunch som tack till min vän som är jurist var enda kostnaden förutom några timmars eget arbete. Vet man att man har rätten på sin sida ska man inte ge sig, både för sin egen och andras skull som ev är i liknande situation som jag.
 
  • Skärmdump av betalningskvitto med detaljer om mottagare, referens och överfört belopp på 5 500 kr.
  • Gilla
hempularen och 4 till
  • Laddar…
Bra att du är nöjd med utfallet
 
K Kjell Bertilsson skrev:
Trodde jag skulle träffa på nån med liknande erfarenhet och få hjälp med skadeståndsanspråk etc men då förstår jag att detta är helt fel forum, ber om ursäkt !!
Det här är Sverige, inte USA. Här får man inte en massa pengar för att man blivit kränkt av att någon slängt sten eller råkat skada ett träd i en vägren.

Bäst att du skyndar dig att få bort stenarna förresten innan de blir betraktade som ett befintligt röse som inte får röras pga att utrotningshotade arter kan bo i det.

Även om samfälligheten bara äger själva vägen så brukar vägområdet även innefatta 2 meter vid sidan av vägen, och där ska det inte vara några tråd, oavsett vem som äger dem.

Så grattis till att få betalt för att få bort ett träd som stod fel!
 
  • Haha
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
K Kjell Bertilsson skrev:
Jag tror mycket mer på mina skogskunniga än på dig! Det är ett ”halvkriminellt” företag jag har att göra med, har ca 350 anmälningar mot sig i ARN!
Då känns det ännu mera hopplöst att få ersättning.

K Kjell Bertilsson skrev:
Trodde jag skulle träffa på nån med liknande erfarenhet och få hjälp med skadeståndsanspråk etc men då förstår jag att detta är helt fel forum
Jag tror att erfarenheten/uppfattningen från de som svarar är att din uppförsbacke är längre än belöningen på toppen. Det handlar inte om huruvida du har rätt utan om du kommer att får rätt och ersättning med en rimliga insats. Jag tror inte det.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Då känns det ännu mera hopplöst att få ersättning.

Jag tror att erfarenheten/uppfattningen från de som svarar är att din uppförsbacke är längre än belöningen på toppen. Det handlar inte om huruvida du har rätt utan om du kommer att får rätt och ersättning med en rimliga insats. Jag tror inte det.
Tror du missade TS inlägg lite längre upp där han visar att han fick det han begärde 5.500kr =)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
är inte det där ersättning för att man nyttjat mark för fiber.. :thinking:
dvs markavtalets ersättning..
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Tror du missade TS inlägg lite längre upp där han visar att han fick det han begärde 5.500kr =)
Jag såg det senare och det är bara att gratulera TS! Det var nog få som trott på så pass bra ersättning och dessutom så extremt snabbt. För att vara ett företag som "har ca 350 anmälningar mot sig i ARN" så verkar de ha skött detta synnerligen generöst.
 
P
Maskintok skrev:
är inte det där ersättning för att man nyttjat mark för fiber.. :thinking:
dvs markavtalets ersättning..
Antagligen inte eftersom fiberbolaget inte har tillstånd att gräva ner fiber på Kjells mark..
Drygt 2000 kronor av den summa han fick var iallafall ersättning för björken.
 
A
P pmd skrev:
Antagligen inte eftersom fiberbolaget inte har tillstånd att gräva ner fiber på Kjells mark..
Drygt 2000 kronor av den summa han fick var iallafall ersättning för björken.
Nja det beror på lite det.
Jag har ett område där kommunens fiber bolag grävde ner fiber.. jag fick 3900 kr men inget avtal..
Där tvistar vi fortfarande om ersättningen om det övriga...

Jag kan inte se att detta rör någon ersättning för skador...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.