Jag bor i Vellinge där det inte direkt finns någon skog, förutom på just vår två hektar stora tomt. Där planterades det på 80-talet en massa träd som nu vuxit sig till en stor och fin skog.

Vi har med hjälp av en vän som är skogshuggare gallrat en del, mest döda granar, och vi har också mycket sly som vi tagit bort så att resten får ljus och vi kan odla. Men nu har vi svårt att bli av med det. Ingen vill köpa till flisved då det är gran och de är rädda det ska självantända. Granarna är stendöda dock.

Har någon tips på hur vi billigt kan forsla bort det? Jag har kontaktat Veolia som köper till biobränsle, men det är för längre upp i landet. Jag skulle så gärna vilja hitta någon som köper till flisning eller biobränsle så det kommer till nytta, det kryllar ju inte av träd i den här delen av landet.
 
  • Gilla
acmalmberg
  • Laddar…
A
M Minsaga skrev:
Jag bor i Vellinge där det inte direkt finns någon skog, förutom på just vår två hektar stora tomt. Där planterades det på 80-talet en massa träd som nu vuxit sig till en stor och fin skog.

Vi har med hjälp av en vän som är skogshuggare gallrat en del, mest döda granar, och vi har också mycket sly som vi tagit bort så att resten får ljus och vi kan odla. Men nu har vi svårt att bli av med det. Ingen vill köpa till flisved då det är gran och de är rädda det ska självantända. Granarna är stendöda dock.

Har någon tips på hur vi billigt kan forsla bort det? Jag har kontaktat Veolia som köper till biobränsle, men det är för längre upp i landet. Jag skulle så gärna vilja hitta någon som köper till flisning eller biobränsle så det kommer till nytta, det kryllar ju inte av träd i den här delen av landet.
Varför skulle gran självantända?
Det är inte eukalyptus detta... :thinking:
 
De sa att barren kan självantända. Men de har ju bara döda barr, om några alls
 
A
M Minsaga skrev:
De sa att barren kan självantända. Men de har ju bara döda barr, om några alls
Nä det kan de inte.
isåfall skulle alla granar och ris brinna i alla skogar...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä det kan de inte.
isåfall skulle alla granar och ris brinna i alla skogar...
Det försökte vår skogshuggare förklara för dem också
 
A
M Minsaga skrev:
Det försökte vår skogshuggare förklara för dem också
södra skogsägarna borde väl kunna köpa detta:thinking:
eller annat skogsbolag
 
Maskintok skrev:
södra skogsägarna borde väl kunna köpa detta:thinking:
eller annat skogsbolag
De är intresserade av riktigt virke, men dessa är mer små pinnar. Bara många av dem
 
Möjligen har ni lite för mycket för det, men organiskt material behövs ju till odlingar. Tex till hügelbäddar kan ni ju nyttja både stockar och sly till.
Om ni hyr en större flismaskin alt köper en mindre är ju även träflis mycket bra som täckmaterial. Har själv endel träd (dock på en mycket mindre tomt) som ska ner, och tänker försöka nyttja det mesta själv utan att köra bort. Blir nog även att såga endel brädor och hugga endel ved för min del.
 
L Lilllen skrev:
Möjligen har ni lite för mycket för det, men organiskt material behövs ju till odlingar. Tex till hügelbäddar kan ni ju nyttja både stockar och sly till.
Om ni hyr en större flismaskin alt köper en mindre är ju även träflis mycket bra som täckmaterial. Har själv endel träd (dock på en mycket mindre tomt) som ska ner, och tänker försöka nyttja det mesta själv utan att köra bort. Blir nog även att såga endel brädor och hugga endel ved för min del.
Vet du vilken typ av flismaskin man behöver för att flisa träd? Det är ju inte massiva stammar, men allt är ju inte sly heller
 
M Minsaga skrev:
Vet du vilken typ av flismaskin man behöver för att flisa träd? Det är ju inte massiva stammar, men allt är ju inte sly heller
Jag har inte hunnit kolla upp så mycket själv ännu. För egen del har jag mest tänkt hügelbäddar för de grövre dimensionerna. Hur stora träd är det? Har sett youtubfilmer där de mal ner typ fullstora träd i USA men vet inte vad som är vanligt i Sverige.
 
L Lilllen skrev:
Googlade lite, och här har du tex en som flisar 15 cm:
[länk]
Men inte så rejäl som de i USA…
Vi har några träd som är större, men denna hade funkat för de flesta. Större träd kan vi ju också behålla och stapla till glädje för insekter och dylikt
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
Inte funderat på blocket?
Ved bortskänkes mot avhämtning eller såga i bitar och elda själv;)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Minsaga skrev:
Vi har några träd som är större, men denna hade funkat för de flesta. Större träd kan vi ju också behålla och stapla till glädje för insekter och dylikt
Ja, jag har låtit ett par björkstammar ligga med bark på. Det blir massa svampar och annat som ganska snabbt förtär dem. Känns bra för mångfalden. Ni som har så stor yta kan ju även lägga stockar att sitta på typ runt lägereld.
 
A Argastesnickaren skrev:
Inte funderat på blocket?
Ved bortskänkes mot avhämtning eller såga i bitar och elda själv;)
Jag provade med Marketplace och någon annan sida på Facebook, men det blir borttaget direkt av någon algoritm. Men Blocket är ju en idé!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.