Claes Sörmland
OlssonX OlssonX skrev:
Nu är du inte den som äger lägenheten utan föreningen, och det är föreningen som bestämmer vad du kan ge dig på och inte får röra alls.
Att ”dra rör invändigt” hör t ex inte till de ytskikt du får röra utan tillstånd.
Inte att riva och bygga nytt badrum heller.
Kör du din personliga uppfattning in i kaklet och tror att du äger bostaden så kan man faktiskt ta ifrån dig medlemskapet i föreningen och då åker du ut.
I en brf äger du ju bara rätten att bo. Det är inte som ett eget hus.
Om du är seriös så ser du till att ordna de papper som fastighetsägarens styrelse kräver.
Och sätter dig in i vad du får göra och inte får göra i din bostadsrätt.
Här hamnar du fel i tanken för att du hittar på egna principer som skiljer sig från lagstiftningens regelverk. Underhålllsansvaret delas på ett mycket mer intrikat sätt än att ta utgångspunkt i något abstrakt ägande. Om man ändå ska grunda sina tankar på någon princip så har bostadsrättshavaren rätt (och skyldighet som nämndes) att renovera lägenhetens inre medan föreningen står för det yttre underhållet, alltså allt som inte gäller lägenheternas inre och istället gemensamma system som ventilation, värme och VA-stammar. Men principer är svårt för det finns ett antal undantag i bostadrättslagen.

Men i grund och botten får du renovera ditt badrum utan att informera styrelsen. Men ska du dra nya rör för vatten i badrummet, inte bara reparera/underhålla befintlig dragning med nya rör, så kräver det momentet tillstånd från styrelsen. Vill du byta avloppsgroda och golvbrunn så är det också något som vanligen inkluderar föreningen eftersom det är föreningens ansvarsområden. De kan också neka, kanske tycker de golvbrunnen är i gott skick.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Golvbrunnen ska ju föreningen stå för
Ska och ska... Det finns ingen lag som säger så..,
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Men det där med förvaltaren gör en tillsyn som kostar 2000 kr är det något extraknäck han kör? Har någon hört något liknanade, det är ingen besiktningsman vi pratar om. Vad kostar en besiktning i stockholm för lägenhet 40kvm?
OM du faktiskt skulle vara tvungen att låta besiktiga, så lär det kosta minst 2000 kr. Men frågan är vad det ör för vits med besiktningen. Föreningen kan troligen kräva att få se ett besiktningsprotokoll rörande de delar som är relevanta, kan du då få den besiktningen för 2000 kr av förvaltaren, så ärcdet kanske en bra service.


När det gäller alla intygen, delvis kan föreningen ha rätt, men inte på alla punkterna. Väljer du att anlita svart arbetskraft utan F skatt, så är det inget styrelsen kan lägga sig i. Men det är oftast ett dåligt val, och en indikation på att arbetet inte kommer att täckas av någon ansvarsförsäkring (något som styrelsen kan kräva för vissa av jobben).
 
H hempularen skrev:
OM du faktiskt skulle vara tvungen att låta besiktiga, så lär det kosta minst 2000 kr. Men frågan är vad det ör för vits med besiktningen. Föreningen kan troligen kräva att få se ett besiktningsprotokoll rörande de delar som är relevanta, kan du då få den besiktningen för 2000 kr av förvaltaren, så ärcdet kanske en bra service.


När det gäller alla intygen, delvis kan föreningen ha rätt, men inte på alla punkterna. Väljer du att anlita svart arbetskraft utan F skatt, så är det inget styrelsen kan lägga sig i. Men det är oftast ett dåligt val, och en indikation på att arbetet inte kommer att täckas av någon ansvarsförsäkring (något som styrelsen kan kräva för vissa av jobben).
Vet du vad en riktig besiktning kostar ungefär? Jag tänker höjer den värdet av bostaden eller kan vara till någon fördel alls om man skulle sälja i framtiden och ha att ge till mäklare...

Om inte då tycker jag som du säger att det kan vara värt med dom där 2k. Nu kommer också min plattsättare ta bilder och skriva intyg på allt när det är klart kanske det räcker? Jag har anlitat svenska företag ingen utländsk arbetskraft.
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Nej jag förstod heller inte hur ventilationen kom in i bilden men jag orkade inte dividera då så gjorde bara som jag blev efterfrågar. Dem menade med att 1:a blir 2:a så måste luften fördelas på korrekt sätt bla bla och det kan vara en tekniker bedöma hur man gör.

Tack för kloka tips!
Hej
Hur fungerer ventilationen i huset? Jag har själv gjort en ombyggnad av liknande slag, där jag byggt en vägg för att skapa två rum av ett. Ventilationen där var ett centralt utsug och "slitsar" under fönstren. Men vid min ombyggnad blev det ena rummet utan inlopp för luft eftersom det ursprungligen var två fönster i det större rummet och väggen hamnade mitt emellan. Lösningen var enkel: en ny slits under fönster nummer två!
Och varför räckte det, utan någon "tekniker"? Jo för ventilationen var baserad på en central frånluftfläkt, där undertrycket i varje lägenhet ställts in vid utsugsventilerna, så antal kubikmeter luft som hanterades var exakt lika mycket! (omsättning per timme påverkades inte) Så ioch med detta räckte det med en ritning till styrelsen på väggen, så de kunde bedöma att ingen del de ansvarar för påverkades och en skriftlig förklaring på åtgärden med extra inlftventil. Men det kanske var en ovanligt kompetent eller snäll styrelse....
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Vet du vad en riktig besiktning kostar ungefär? Jag tänker höjer den värdet av bostaden eller kan vara till någon fördel alls om man skulle sälja i framtiden och ha att ge till mäklare...

Om inte då tycker jag som du säger att det kan vara värt med dom där 2k. Nu kommer också min plattsättare ta bilder och skriva intyg på allt när det är klart kanske det räcker? Jag har anlitat svenska företag ingen utländsk arbetskraft.

Låt en oberoende firma göra besiktningen i så fall.
Inte någon förvaltare av föreningen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Jag har fått tillstånd. Det föreningen gör är misstror mig och agerar som någon slags polisstat för granska varje moment av min renovering, och det är vad vi diskuterar här i tråden hur man ska hantera.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med att "skicka bara".

Inte utan att man får känslan att styrelsemedlemmarna sitter i en Rotary förening eller liknande och vill styra till en specifik firma som skall få uppdraget… som också sitter runt bo… vi har alltid anlitat XXX osv.
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Tydligen läser du inte mitt inlägg. Jag har sökt om tillstånd till styrelsen och fastighetsägaren för badrumsrenovering och detta vart godkänt.
Exakt!
Styrelsen och fastighetsägaren? Vem är fastighetsägare?
 
H hempularen skrev:
OM du faktiskt skulle vara tvungen att låta besiktiga, så lär det kosta minst 2000 kr. Men frågan är vad det ör för vits med besiktningen. Föreningen kan troligen kräva att få se ett besiktningsprotokoll rörande de delar som är relevanta, kan du då få den besiktningen för 2000 kr av förvaltaren, så ärcdet kanske en bra service.


När det gäller alla intygen, delvis kan föreningen ha rätt, men inte på alla punkterna. Väljer du att anlita svart arbetskraft utan F skatt, så är det inget styrelsen kan lägga sig i. Men det är oftast ett dåligt val, och en indikation på att arbetet inte kommer att täckas av någon ansvarsförsäkring (något som styrelsen kan kräva för vissa av jobben).
Vill de ha besiktigat då får de själva betala. De kan kräva att få besiktiga. Men det är deras plånbok
 
  • Gilla
SnällKyckling
  • Laddar…
Jag har anlitat en advokat tack allihopa!
 
  • Wow
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vill de ha besiktigat då får de själva betala. De kan kräva att få besiktiga. Men det är deras plånbok
Nej, om det gäller ingrepp i det som föreningen ansvarar för, så kan de kräva dels konstruktionsunderlag, dels krav på utförare (typ säkert vatten) dels bes. protokoll som visar att underlaget har följts.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ska och ska... Det finns ingen lag som säger så..,
Nej men en lag som säger att dom är ansvarig för avloppet och där ingår golvbrunnen.
Därför brukar många bostadsrättsföreningar stå för det vid renovering.
 
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Nej, om det gäller ingrepp i det som föreningen ansvarar för, så kan de kräva dels konstruktionsunderlag, dels krav på utförare (typ säkert vatten) dels bes. protokoll som visar att underlaget har följts.
Egentligen kan de kräva lite vad de vill i de scenariot eftersom man då så att säga gör saker på uppdrag av föreningen och för föreningen. Så det enklaste är att som bostadrättsinnehavare hålla sig borta från dessa saker som åligger föreningen och låta den via styrelsen ta det ansvar som den har.
 
Och då gapar du därför att..?

SnällKyckling Kycklingen skrev:
Tydligen läser du inte mitt inlägg. Jag har sökt om tillstånd till styrelsen och fastighetsägaren för badrumsrenovering och detta vart godkänt.



Exakt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.