Det är extremt svårt att hålla blandad häck snyggt.
 
  • Gilla
KristinaRT och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
yonna yonna skrev:
Det är extremt svårt att hålla blandad häck snyggt.
Jag håller med. Jag försökte med en blandhäck vid den östra tomtgränsen mot naturmarken för 15 år sedan. Det lär som en bra idé då men jag vet inte nu. Ojämnt, luckor o s v. Nu utvecklar det sig mer och mer mot ett snårigt bryn. Inte fult men ingen klockren succé heller. Och platskrävande.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
windestal windestal skrev:
Den kommer att gå utefter en väg, men några meter in från vägen. Viss sluttning från vägen ner mot häcken.
Med den beskrivningen förutsätter jag att häcken inte kommer att utsättas för promenerande hundägare! Taxus gillar inte hundkiss.
 
windestal
yonna yonna skrev:
Med den beskrivningen förutsätter jag att häcken inte kommer att utsättas för promenerande hundägare! Taxus gillar inte hundkiss.
Nej, dels några meter in, dels landsväg där inte många går. På sju år kan jag räkna antalet gånger en hund gått förbi på ena handens fingrar. Egna hunden blir nog största källan till hundkiss, men honom går det att träna och ha koll på.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Ingen verkade tycka blandad häck var en bra idé.

Vad tycker ni om det här då?
[länk] [bild]
Jag gillar blandade häckar. Jag är dessutom förtjust i den metod du visar exempel på, men det är för mig kopplat till landsbygden.

En blandad häck, både friväxande och klippt passar även i stan, tycker jag.
Rosenhäckar är en annan variant som jag är mycket förtjust i.
 
  • Gilla
AXS
  • Laddar…
AXS
Jiji Jiji skrev:
Jag gillar blandade häckar. Jag är dessutom förtjust i den metod du visar exempel på, men det är för mig kopplat till landsbygden.

En blandad häck, både friväxande och klippt passar även i stan, tycker jag.
Rosenhäckar är en annan variant som jag är mycket förtjust i.
Ja, den är nog lite väl lantlig.

En lite mer urban variant är att bygga något typ av staket och sen klätterväxter på. Uppvuxen med stålstaket med kaprifol och rosor, det var fint och höll iaf 30år.

Kaprifol är även delvis vintergrön.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Min erfarenhet är att min Avenbokshäck är rådjur/harsäker, men mina idegranar är helt uppkäkade efter en vinter, giftigt eller ej de verkar äta det iaf.
 
Claes Sörmland
M Bergknallen 6 skrev:
Min erfarenhet är att min Avenbokshäck är rådjur/harsäker, men mina idegranar är helt uppkäkade efter en vinter, giftigt eller ej de verkar äta det iaf.
Haren är svår på unga plantor av avenbok här. De rör inte vuxna häckar. Rådjuren är inte intresserade.

Idegran äts inte av rådjur här. Eller snarare en gång gav de sig på en pelaridegran här. En vecka senare hittades ett ungt rådjur dött i grannskapet. Rådjur förgiftas av idegran men utgången är inte alltid dödlig. Finns häst i närheten ska man vara försiktig med idegran.
 
  • Gilla
Mountain cliff
  • Laddar…
Bara att hålla tummarna för att mina fästingspridande, fruktträdsätande fiender äter idegran om det blir aktuellt, men eftersom planen är att sätta rådjursnät utanför häcken lär det väl inte bli så tyvärr.
 
Hep Hep skrev:
Jag pratade med min fru nyss och hon sa "sluta tramsa om vilken som är billigast - jag betalar". En bra fru.

Vi har rätt stor tomt avdelad med ett antal byggnader och nivåer, så vi ser ingen risk med att det blir för statiskt med bara en sorts häck. Den grönaste delen med en massa fruktträd och gräsmatta avslutas med en trädridå, så där har vi något som bryter av.

Så det som egentligen talar mot idegran är väl att det tar rätt många år innan den blir en ordentligt tät häck. Giftigheten bryr jag mig inte så mycket om. De enda djur som äter grönt här är rådjur som i vanliga fall äter mina träd och buskar. Om de väljer att mumsa giftig idegran istället ska jag gärna bjuda på det.

En kollega som såg mitt häcksurfande undrade om vi funderat på lagerhägg. Det hade vi inte. Borde vi det?
Hej.
Jag har haft idegranhäckar av olika sorter och alla är fina, på olika sätt. Rådjuren har sistone börjat äta ordentligt dem under vintertiden och jag fått frisera dem, men det skadar inte i långa loppet, de blir bara yvigare när man klipper nere en del av plantan. Jag har både han och hon plantor beroende hur yviga jag vill ha dem.
En högre häck, nästan som halv träd ca 3m hög på 30 år, är Japansk Idegran, Cuspidata. Alla har mått bra på ett mycket blåsigt och dragigt tomt, varierande jordmån, blålera och blandat....
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
L Loppelina skrev:
Hej.
Jag har haft idegranhäckar av olika sorter och alla är fina, på olika sätt. Rådjuren har sistone börjat äta ordentligt dem under vintertiden och jag fått frisera dem, men det skadar inte i långa loppet, de blir bara yvigare när man klipper nere en del, de kala uppätna grenarna. Jag har både han och hon plantor beroende hur yviga jag vill ha dem.
En högre häck, nästan som halv träd ca 3m hög på 30 år, är Japansk Idegran, Cuspidata. .
Alla har mått bra på ett mycket blåsigt och dragigt tomt, varierande jordmån, blålera och blandat..
Snabbväxt Idegran, om den är inte klippt, behöver hjälp med tungt snölast för att inte skadas/tryckas nere, växtzon 3-4 hos mig.
På vintertid är det underbart att ha de gröna runt om sig.
Lycka till med valet, vad det än blir. Det är en LÅNGTIDSinvestering och värt att fundera och få det att fungera.
Bott på samma tomt 44 år och börjat med kal blålera åkermark, istidens havsbotten, med kvickrot överallt....
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
KristinaRT
Gick förbi ett område med både bok och avenbokhäck och passade på att ta en bild så man ser skillnaden. Tog också en närbild på bokhäcken. Avenbokhäck till vänster och bokhäck till höger längs en gata i ett bostadsområde efter stormar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Avenbok till vänster och bok till höger

Bokhäck med bruna löv vid trottoarkant, med avenbok på vänster sida, efter stormen Malik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bokhäck i mitten av februari, efter flera riktiga stormar (bla Malik) och ganska vindutsatt för att vara inne i en by några mil från kusten.
 
  • Gilla
Hep och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT KristinaRT skrev:
Gick förbi ett område med både bok och avenbokhäck och passade på att ta en bild så man ser skillnaden. Tog också en närbild på bokhäcken.[bild]
Avenbok till vänster och bok till höger

[bild]
Bokhäck i mitten av februari, efter flera riktiga stormar (bla Malik) och ganska vindutsatt för att vara inne i en by några mil från kusten.
Jo bokhäck är snyggare.
Dock har vår avenbok varit ovanligt fin i år och behåller löven väldigt länge men nu ser vi in till grannen. Framförallt ger bok ett prydligare intryck.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
KristinaRT
Jiji Jiji skrev:
Jo bokhäck är snyggare.
Dock har vår avenbok varit ovanligt fin i år och behåller löven väldigt länge men nu ser vi in till grannen. Framförallt ger bok ett prydligare intryck.
Jag är partisk, har bok och det är ett medvetet val eftersom jag tycker bladen är mycket snyggare på bok än avenbok :seenoevil:
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag är partisk, har bok och det är ett medvetet val eftersom jag tycker bladen är mycket snyggare på bok än avenbok :seenoevil:
Vi har avenbok och jag hade mycket hellre haft bok. Mot baksidan skulle jag vilja ha blodbok. Det hade varit dramatiskt med miscanthus, rött pampasgräs, rödstammig kornell och tex mörkt ormgräs... (Planerar jag ändå men det hade varit snyggare mot blodbok)

Jaja, vad är väl en bal på slottet..?

Avenboken fanns här från början och är genomgående i området. Dessutom är det blåsigt från havet så det är ett rimligare val.
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.