Hejsan!
Vi funderar på att köpa ett enplans hus från 1975 som är ett dödsbo. Enligt mäklaren så ska taket vara bytt nångång men de vet inte när men man ser att träfasaden verkligen behöver bytas.
Försöker hitta info om hur mna gör och vad det kan tänkas kosta samt moderniserade förslag på hur man skulle kunna göra.
Önskar så många bilder ni kan ge mig eller tips på vart man kan hitta inspiration.

Det är alltså ett enplan med mexitegel och sån där brun träsarg med papptak.
 
Bild tack!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bild tack!

Bild från Mäklarens sida.
Enplanshus med carport och mörkt tak, omgiven av träd och snö på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åhh, en av de fulaste modellerna jag vet :( Inte lätt att på ett billigt sätt pimpa den fasaden. Om du letar tror jag att det finns exempel på detta här i forumet
 
  • Gilla
KristinaRT
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Åhh, en av de fulaste modellerna jag vet :( Inte lätt att på ett billigt sätt pimpa den fasaden. Om du letar tror jag att det finns exempel på detta här i forumet
Nej jag vet och jag delar helt din åsikt haha! Aldrig velat ha ett sånt här hur men det är det enda vi har råd med just nu och insidan är mysig och med stor matplats.
Ligger egntligen på helt fel sida av kommunen med men har som sagt inte råd med mycket annat som det är nu
 
Om det är tight med pengar och ni inte heller vill bo där många år skulle jag säga att det bästa är att behålla utseendet. Byta enbart det som behöver bytas och underhålla resten. Det är lätt att det bara blir ett stillöst mischmasch om man inte har råd med hjälp från en arkitekt och en större ombyggnad.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Det är ett hus att bo i, så jäkla illa är det väl inte. :) Mexitegel behöver knappt något underhåll och kanske räcker det att skrapa och måla träet när vädret tillåter.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Om det är tight med pengar och ni inte heller vill bo där många år skulle jag säga att det bästa är att behålla utseendet. Byta enbart det som behöver bytas och underhålla resten. Det är lätt att det bara blir ett stillöst mischmasch om man inte har råd med hjälp från en arkitekt och en större ombyggnad.
T Trrttsch skrev:
Det är ett hus att bo i, så jäkla illa är det väl inte. :) Mexitegel behöver knappt något underhåll och kanske räcker det att skrapa och måla träet när vädret tillåter.
Vi vill alltså inte byta hela fasaden utan bara trädelen av fasaden :)
Den är super sliten och syns mer och mer ju fler sidor man kollar på haha!
Det jag vill veta är hur man kan förändra just den delen. Kan man förminska den? Kan man göra den mindre djup? Vilka färger skulle passa bra och göra det mer "öppet" istället för som nu när det känns så mörkt, trångt och lågt.
 
Mitt råd är detsamma - jag svarade utifrån just delen i trä, inte mexiteglet. Du är medveten om att det krävs bygglov för att göra ändringar av den typen du tänker dig? Det går absolut, men för att bli bra anser jag att det krävs en arkitekt eller motsvarande.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Ja, jag kom på att det kanske var det du menade precis efter att jag klickat ”skicka”. :)

Du kan ju testa i något bildprogram på datorn att byta färg på träet och se vad du tycker. Det kan ju se lite tokigt ut med ljust ”tak” och mörka dörrar.

On träet är murket ska det förstås bytas men ”slitet” trä brukar gå att få fin fason på med skrapning och färg.
 
Måla bräderna vit med smala svarta ribbor. Nån här kan säkert photoshoppa det.
 
Sett 2 sådana där hus man målat om träet, ett vitt, ett mörkgrått.
Det vita ser ut som fan själv, passar inte husmodellen alls.
Det gråa är snyggt, de hade även målat fönster och ytterdörr i samma färg.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Mitt råd är detsamma - jag svarade utifrån just delen i trä, inte mexiteglet. Du är medveten om att det krävs bygglov för att göra ändringar av den typen du tänker dig? Det går absolut, men för att bli bra anser jag att det krävs en arkitekt eller motsvarande.
Försöker hitta om det ligger inom planlagt område. Hittar bara att det fanns planlagt 1970 men ligger inte som "gällande planområde" på hemsidan så tänkte ringa kommunen och fråga om det. Annars så hittra jag detta på Boverket :
För en- och tvåbostadshus inom detaljplan finns vissa undantag från lovplikten för fasadändringar. Under förutsättning att åtgärden inte väsentligt ändrar byggnadens eller områdets karaktär krävs det inte bygglov för att byta:
  • färg,
  • fasadbeklädnad, eller
  • taktäckningsmaterial.
Bygglov krävs varken för bostadsbyggnader eller för tillhörande komplementbyggnader som till exempel garage, friggebodar eller attefallshus. Andra åtgärder på en- och tvåbostadshus som avsevärt påverkar byggnadens yttre utseende, som till exempel att ta upp nya fönster eller dörrar, är inte undantagna från lovplikten.
 
Isakare Isakare skrev:
Sett 2 sådana där hus man målat om träet, ett vitt, ett mörkgrått.
Det vita ser ut som fan själv, passar inte husmodellen alls.
Det gråa är snyggt, de hade även målat fönster och ytterdörr i samma färg.
Ja, jag önskar vitt skulle funka men tror inte på det helt. Tänker att vitt kanske skulle se bra ut på väggarna där det är brunt nu annars tänkte vi kanske svart eller grått. Jag har även tänkt på träfärgat bara. Typ inoljat trä eller så.
 
Bilden ser ut som att huset ligger i ett villaområde. Då kommer det med mycket stor sannolikhet finnas en detaljplan för området. Detaljplanen kan också föreskriva regler om till exempel takmaterial och då gäller det. Färgbyte är ofta en diskussionsfråga när det kräver bygglov. Men om ni inte ska byta ut allt trä lär tidigare behandling sätta gränser, liksom vad som passar huset/stilen/mexiteglet. Mörkgrått eller svart brukar funka om man inte vill ha brunt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.