Håller på att rita en attefallshus med loft och funderar på vilken värme man skall ha.
1 LVP, nackdel kallt i rummen när dörrar stängs, kommer kräva extra element men man kan göra kyla.
2. Golvvärme el, dyrt i drift och installation.
3. Minipanna för golvvärme, nackdel tar plats, relativ dyrt.
4. Eloljeelememt tar plats rel dyrt i drift
5?
Dela gärna med av era lösningar och feedback på ovan
 
Användas året runt ?
 
B
Llvp är standard, framförallt södra halvan av landet. Billigt.

Har du stor budget och ett generöst dimensionerat uppvärmningssystem i huset kan ju kulvert och vattenburen golvvärme vara ett alternativ. Jättemycket dyrare än llvp, men jämn värme och ingen fläkt, och tar lite plats.
 
  • Gilla
jrosenthal
  • Laddar…
Ja året runt men kommer sänka då det inte nyttjas. Dessvärre ingen möjlighet att koppla på huset då det är 25m.
 
Kramla
Hej!
Jag satte in minipanna mot golvvärme i mitt komplementhus ca 43kvm, anser att kostnaden inte är hög till vad man får tillbaka i komfort och låga driftkostnader.
Jag la 10tusen på pannan, 4tusen på golvvärmeslang och fördelare, gjorde installation av rör och montage av pump själv, el lämnade jag åt min elektriker och där kan jag inte se pris då de vart inbakat annat, men el behövs även till de andra alternativen.

//Kramla
 
  • Gilla
jrosenthal och 1 till
  • Laddar…
Kramla Kramla skrev:
Hej!
Jag satte in minipanna mot golvvärme i mitt komplementhus ca 43kvm, anser att kostnaden inte är hög till vad man får tillbaka i komfort och låga driftkostnader.
Jag la 10tusen på pannan, 4tusen på golvvärmeslang och fördelare, gjorde installation av rör och montage av pump själv, el lämnade jag åt min elektriker och där kan jag inte se pris då de vart inbakat annat, men el behövs även till de andra alternativen.

//Kramla
intressant! Ska bygga en gäststuga på 37m2 och har funderat över vad som blir bäst för uppvärmningen. Det blir gjuten platta så vill ha ingjuten golvvärme. Har tänkt en luft/vatten värmepump men en minipanna blir ju väsentligt billigare.

vad har du för driftkostnader för uppvärmningen i ditt hus? Hur många kWh/år?
 
Kramla Kramla skrev:
Hej!
Jag satte in minipanna mot golvvärme i mitt komplementhus ca 43kvm, anser att kostnaden inte är hög till vad man får tillbaka i komfort och låga driftkostnader.
Jag la 10tusen på pannan, 4tusen på golvvärmeslang och fördelare, gjorde installation av rör och montage av pump själv, el lämnade jag åt min elektriker och där kan jag inte se pris då de vart inbakat annat, men el behövs även till de andra alternativen.

//Kramla
Kramla Kramla skrev:
Har du möjlighet att lägga upp en bild på din panna så jag kan se hur det ser ut?
// Pidde

/
 
Kramla
M Morgonskiftet skrev:
intressant! Ska bygga en gäststuga på 37m2 och har funderat över vad som blir bäst för uppvärmningen. Det blir gjuten platta så vill ha ingjuten golvvärme. Har tänkt en luft/vatten värmepump men en minipanna blir ju väsentligt billigare.
vad har du för driftkostnader för uppvärmningen i ditt hus? Hur många kWh/år?
har inte separat elmätare utan ligger på samma som resten av fastigheten, vilket är lite synd då jag inte kan ha stenkoll på det men runt ca 1000kwh/år +/-200 beroende på hur kall/varm vintersäsong, ligger i uppland.
 
  • Gilla
Morgonskiftet
  • Laddar…
Det man skall tänka på är att alla sätt att värma som använder endast el kommer att vara ungefär lika dyra i drift. Lite mer om det är golvvärme. Betydligt mer om det är golvvärme och inte välisolerat golv. En minipanna och vattenburen golvvärme ger en större frihet att byta värmesystem i framtiden. Men den kommer att ha precis samma förbrukning som direktel i golvet. Av de alternativ du nämner är det bara luftvärmepumpen som kommer att ge en markant lägre driftkostnad.
 
  • Gilla
1977bjorn och 1 till
  • Laddar…
Kramla Kramla skrev:
har inte separat elmätare utan ligger på samma som resten av fastigheten, vilket är lite synd då jag inte kan ha stenkoll på det men runt ca 1000kwh/år +/-200 beroende på hur kall/varm vintersäsong, ligger i uppland.
Bör ha en egen central iaf med huvudbrytare? Då är det enkelt att komplettera med en elmätare för den centralen så kan man iaf ha kolla på antal kWh som förbrukas. Finns både mer eller mindre smarta. En sak att hålla reda på är att om utrymmet ska hyras ut måste elmätaren vara godkänd för debitering vilket inte alla är.
 
  • Gilla
Kramla
  • Laddar…
Kramla
Min förbrukning stämmer inte det är den totala ökningen av el efter att det huset togs i drift och där ligger även de övriga elförbrukare med…
//Kramla
 
Kramla
Purre Purre skrev:
Bör ha en egen central iaf med huvudbrytare? Då är det enkelt att komplettera med en elmätare för den centralen så kan man iaf ha kolla på antal kWh som förbrukas. Finns både mer eller mindre smarta. En sak att hålla reda på är att om utrymmet ska hyras ut måste elmätaren vara godkänd för debitering vilket inte alla är.
Det huset har självklart en egen central med huvudbrytare och jordfelsbrytare osv men som jag skrev tyvärr ej egen mätare.
 
B
Kramla Kramla skrev:
har inte separat elmätare utan ligger på samma som resten av fastigheten, vilket är lite synd då jag inte kan ha stenkoll på det men runt ca 1000kwh/år +/-200 beroende på hur kall/varm vintersäsong, ligger i uppland.
Du har ju en kabel som matar detta antar jag. Sätter du en shelly pro 4 pm, eller shelly 3em i matande eller mottagare elcentral så får du till en mätning med bra noggrannhet för 1000kr ungefär.
 
Kramla
B BSOD skrev:
Du har ju en kabel som matar detta antar jag. Sätter du en shelly pro 4 pm, eller shelly 3em i matande eller mottagare elcentral så får du till en mätning med bra noggrannhet för 1000kr ungefär.
Bra info om jag känner att det behövs, har inte känt att behov funnits tidigare och som det ser ut nu är det väl bara nyfikenheten hos mig som lockar.

//Kramla
 
Tomture61
Värmer ett garage på 35 kvm , till högsta punkten i tak är det nästan 4 m (nock)
Välisolerat , väggar 185-190 mm mineralull , tak 290 mm mineralull , under betongplattan 200 mm cellplast .
Denna vinter har jag + 20 gr i garaget , ett par + utanför .
Självdrag , som funkar ypperligt nu på vintern .
LLVP :en förbrukar 340 W momentant just nu .
OBS har 2 st fönster + en gångdörr + en slagport med 10-20 mm glipa i nederkant (inluften för självdraget)

En LLVP låter , för det mesta , det gör inte elelement eller vattenburen golvvärme .
Men det förbrukar troligen 3-4 ggr mer el .
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.