Har själv två elbilar, en Hyundai Ionic gamla modellen och en Mustang Mach-E. Ångrar mig inte en sekund. Mustangen är den bästa bilen jag haft!

Vi valde privatleasing på båda bilarna av framförallt ett skäl, risken för andrahandsvärdet vid försäljning i framtiden. Inte för att jag tror det kommer rasa på tre år, utan för att om vi köpt bilarna hade vi haft kvar dem 5-7 år och då finns det betydande risk för värdeminskning.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det kanske kommer framöver när man köper begagnad elbil. Ett testprotokoll på batteriet?
Troligen.
Idag finns det väl någon slags .. MRF? besiktning för begagnade bränslebilar. Och den som köper en äldre brukar ju vara vaksam på om kamrem är bytt och om t.ex. kopplingsbyte verkar vara nära, då det ofta innebär att man istället skrotar bilen.

Jag ser inte att det kommer ändras något annat än vad man besiktigar och är uppmärksam på.
Rost, lika för alla slags bilar, samma med hjulupphängning och bromsar.

Bränslebilar, kolla extra noga på motorns och kopplingens skick, läckage av oljor och kylarvätska.
Att olje och filter och kamremsbyten är gjorda.

Elbilar, främst koll av batteripackets skick, sen även att systemen för servoassistans av broms och att laddning av 12V-batteriet fungerar som det ska. (För att ta alla saker som skiljer mot en ICE som jag kan komma på att man kan kolla).
 
Mikael_L
D Diablito skrev:
Har själv två elbilar, en Hyundai Ionic gamla modellen och en Mustang Mach-E. Ångrar mig inte en sekund. Mustangen är den bästa bilen jag haft!

Vi valde privatleasing på båda bilarna av framförallt ett skäl, risken för andrahandsvärdet vid försäljning i framtiden. Inte för att jag tror det kommer rasa på tre år, utan för att om vi köpt bilarna hade vi haft kvar dem 5-7 år och då finns det betydande risk för värdeminskning.
Ja det finns absolut en hel del osäkerheter så här mitt i ett teknikskifte.
Har EV betydligt bättre, större och billigare batterier om 3 år så lär ju andrahandsvärdet rasa på de första generationernas bilar.
Om det tvärsom inte händer, så kan det bli tvärtom, att andrahandsvärdet kommer vara skyhögt.
Även vad staten hittar på med skatter och avgifter kan påverka rätt mycket.

Men en hel del osäkerhet är det idag, absolut.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Troligen.
Idag finns det väl någon slags .. MRF? besiktning för begagnade bränslebilar. Och den som köper en äldre brukar ju vara vaksam på om kamrem är bytt och om t.ex. kopplingsbyte verkar vara nära, då det ofta innebär att man istället skrotar bilen.

Jag ser inte att det kommer ändras något annat än vad man besiktigar och är uppmärksam på.
Rost, lika för alla slags bilar, samma med hjulupphängning och bromsar.

Bränslebilar, kolla extra noga på motorns och kopplingens skick, läckage av oljor och kylarvätska.
Att olje och filter och kamremsbyten är gjorda.

Elbilar, främst koll av batteripackets skick, sen även att systemen för servoassistans av broms och att laddning av 12V-batteriet fungerar som det ska. (För att ta alla saker som skiljer mot en ICE som jag kan komma på att man kan kolla).
M protokollet bör nog uppdateras.... Bye kamrem är en ganska onödig
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Har EV betydligt bättre, större och billigare batterier om 3 år så lär ju andrahandsvärdet rasa på de första generationernas bilar.
Om det tvärsom inte händer, så kan det bli tvärtom, att andrahandsvärdet kommer vara skyhögt.
Första generationens elbilar då tänker jag typ Zoe och Leaf, de är ju redan nu ganska utklassade med sina små batterier. Tesla Model S från 2013 sticker ut med batteri och prestanda som många biltillverkare fortfarande inte nått upp till.

I övrigt så finns det finns väl inga indikationer på att det inom 3 år skulle hända något mer dramatiskt på batteriutvecklingen mer än att den utveckling som lämnar testbänkarna idag börjar hamnar i produktion. Processen från utveckling till massproduktion tar ju lång tid.

Raset på batteripriser ligger bakom oss och inte framför oss. En halvering av batteripriset för tio år sen hade varit som natt och dag för bilens pris, i dag skulle en halvering av batteripriset spela i samma liga som den statliga bonusen på bilen när det gäller bilens slutpris.

Missförstå mig rätt, batterierna kommer att bli bättre och billigare. Men i dag finns det så många bra elbilar som inte kommer att bli sämre bara för att de åldrats. Det finns också sämre elbilar som säljs nu och när marknaden mognat så kommer det att komma en tydligare differentiering på framförallt andrahandsmarknaden mellan bra och mindre bra modeller.

Priserna hålls också upp p.g.a att efterfrågan är större än tillgången och det tror jag kommer att pågå i flera år, gäller både begagnat och nytt.
 
  • Gilla
sandos och 4 till
  • Laddar…
Det kommer nog bli vanligare att tillverka en modell med mindre batteri för att bilen ska verka billigare
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Den skulle inte bara verka, utan vara billigare. På samma vis som en avgasbil som säljs med mindre motor är billigare än en med en stor.

Att det finns ett elbilssegment där batterierna är på ca 45–50 kWh och ett där de är på 75–80 ser jag som en rätt naturlig utveckling. Många har inte behov av en bil som tar dem 30 mil i motorvägsfart, och då är det ju rimligt att de inte ska behöva betala för det heller.

Sen tror jag vi får se en kategori till, med kanske 110–120 kWh batteri. Det tror jag ytterst få kommer ha faktisk nytta av, men förvånansvärt många kommer betala för.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sen tror jag vi får se en kategori till, med kanske 110–120 kWh batteri. Det tror jag ytterst få kommer ha faktisk nytta av, men förvånansvärt många kommer betala för.
Är det inte snarare så att många kommer att ha nytta av det ibland. Men få behöver det ofta. Och många som har nytta av det ytterst sällan kommer att vara beredda att betala för det. Ungefär som med fyrhjulsdrift till exempel.
 
  • Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Är det inte snarare så att många kommer att ha nytta av det ibland. Men få behöver det ofta. Och många som har nytta av det ytterst sällan kommer att vara beredda att betala för det. Ungefär som med fyrhjulsdrift till exempel.
du kan dock inte jämföra 4-hjulsdrift med räckvidd, det ena är säkerhet och det andra är bekvämlighet. Välj i så fall dragvikt eller liknande.
Men jag tror du har helt rätt att många är villiga att betala för bekvämlighet, jag är det definitivt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det kommer nog bli vanligare att tillverka en modell med mindre batteri för att bilen ska verka billigare
Eller att man kan tillverka batterier med dagens kapacitet 30-40 mil till betydligt lägre pris. Många klarar sig med det med bara korta körningar och med t.ex. två bilar.
 
A Avemo skrev:
Är det inte snarare så att många kommer att ha nytta av det ibland. Men få behöver det ofta. Och många som har nytta av det ytterst sällan kommer att vara beredda att betala för det. Ungefär som med fyrhjulsdrift till exempel.
Kanske. Och nytta kan man ju betrakta på flera olika sätt. Dämpad räckviddsångest är nytta. Att kunna välja rastplats utan beaktande av laddmöjligheter är nytta. De sakerna hoppade jag lite bekvämt över.

Vad jag egentligen menar är att den kostnad man betalar egentligen överstiger det värde man kommer ha av nyttan, men att man ändå väljer att betala för det.

Så gör vi ju alla lite till mans, att vi lägger till lite säkerhetsmarginal, men jag tror att vi de närmaste åren kommer få se en topp i sådan marginal, en topp som jag tror kommer passeras när fler lär sig hur just deras körmönster faktiskt ser ut, och vilka marginaler som krävs.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Min favoritpump trycker i 40 liter i minuten. Med mobilbetalning tar det max 2 minuter att bli av med de 1495;- som är max man får tanka för per gång.
Jag har förmågan att alltid hamna på trötta pumpar, tankar på olika ställen hela tiden, så jag har ingen favoritpump ☹
 
Med två bilar känns det rätt givet att ha en med 10-15 mil i räckvidd och sedan en med 30+ mil.

Kör en i3s nu, vid fullt batteri säger den sig ha 24 mil, i motorvägsfart är det nog snarare 15, men hittills inte behövt ladda annat än hemma.
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Poängen ovan att det nog kommer finnas en stor marknad för bilar med mindre batteri för alla som behöver två bilar men bara kör långresor med den ena
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har du lärt om med ljuskällor? Kan du på samma självklara sätt som när det var 40 och 60 W-lampor säga vilken styrka en ny lampa ska ha?

Jag kan det inte, och då är det ändå ett system som var tvunget att bytas eftersom att de nya lamporna är mycket effektivare och utger mer ljus vid lägre effekt.

Så visst tror jag att vi kan lära om, men jag tror
a) att det är svårare än du låter påskina, och
b) att det inte ger någon direkt nytta.
Finns inget motsvarande idag som lika säkert berättar hur en lampa lyser, som effekten på en glödlampa. Märkligt nog då effekten egentligen inte säger nått om ljusstyrkan.
Idag får man köpa lampan, åka hem i prova, hoppas att den lyser som man vill. Har man dimmer får man oxå hoppas att den funkar. Att det står att den ska funka är ingen garanti för att den funkar i verkligheten.
Dimmer och glödlampa funkade alltid.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.