Har undrat i flera år varför tvätten aldrig doftar vare sig tvätt- eller sköljmedel hemma hos oss. Har under de 25 år vi bott i huset bytt tvättmaskin två ggr varav den senaste nu i veckan. Har precis premiärtvättat och blev återigen besviken när tvätten inte doftar något. Luktar inte illa men det luktar inget annat än vatten. Vi har en lägenhet i husets källarvåning och där doftar det om tvätten. Vi använder samma tvätt- och sköljmedel på vårt landställe och där doftar det.
Har sökt på så många ställen efter ett svar på detta. Vad är det för fel? Kan ju inte vara vattenkvalitén för då borde vi ha samma problem i lägenheten och även hört detsamma från grannarna. Jag blir tokig snart för jag vill ha tvätt som doftar rent.
Hoppas någon har ett bra svar på vad det kan bero på...
 
Lufttorka tvätten ute så doftar den gott
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Vattnet är annars som du säger en orsak. Hade tidigare egen brunn i 16 år, och tvätten var luktfri.
Nu har jag kommunalt Stockholmsvatten och tvätten luktar gott, men bara om jag hänger den, torktumlaren tar bort lukten.
 
F fribygg skrev:
Lufttorka tvätten ute så doftar den gott
Problemet är att det inte doftar tvättmedel när man öppnar luckan. Det luktar bara blött. Och då hjälper det inte att hänga ut det, jag vill ha den där svaga doften av tvätt-eller sköljmedel och den finns inte. På landet doftar det direkt när man öppnar luckan.
 
Minska antalet sköljningar om du vill ha tvättmedel kvar i kläderna
 
  • Gilla
  • Haha
udihow och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Vattnet är annars som du säger en orsak. Hade tidigare egen brunn i 16 år, och tvätten var luktfri.
Nu har jag kommunalt Stockholmsvatten och tvätten luktar gott, men bara om jag hänger den, torktumlaren tar bort lukten.
Jag hänger nästan all tvätt, torktumlar bara handdukar. Och det är samma kommunala vatten i lägenheten som vi har i huset. Funderar på om det kan vara nån koppling som är felaktigt gjord?
 
F fribygg skrev:
Minska antalet sköljningar om du vill ha tvättmedel kvar i kläderna
Hmmm... tror jag har inställt på ett "normalt" program utan några extra sköljningar, men jag har inte hunnit lära mig maskinen ännu. Tror att det måste bara nåt annat eftersom det är tredje maskinen som uppför sig exakt likadant. ...
 
De flesta konsumenter vill ha tvätten väl sköljd men du får väl tillsätta tvättmedel i sköljmedelsfacket om du vill ha tvättmedelsdoften i kläderna
 
F fribygg skrev:
De flesta konsumenter vill ha tvätten väl sköljd men du får väl tillsätta tvättmedel i sköljmedelsfacket om du vill ha tvättmedelsdoften i kläderna
Såklart jag vill ha mina kläder sköljda. Och som jag skrev så doftar det ju varken skölj eller tvättmedel. Nu menar jag givetvis inte att det ska stinka parfym om kläderna men jag vill ha en ren doft vilket jag inte får.
 
Sannolikt sköljer maskinen som ger dig tvättmedelsdoften i kläderna sämre, du kan väl prova att tvätta i nya maskinen och tillsätta ett par msk tvättmedel i sköljmedelsfacket för att se och känna om det ger önskad doft?
Om det inte gör det eller om det blir för mycket medel kvar i tvätten är det ju bara att tvätta om tvätten en gång till så blir den ren och doftfri
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vad har du för hårdhet på vattnet? Det kan behövas mer tvättmedel, kolla doseringen på förpackningen.
 
Hur många grader kör du programmet?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur många grader kör du programmet?
Har kört både 40 o 60
 
A
F Fudgefluff skrev:
Har kört både 40 o 60
pulver, flytande, färdig dosering?
Vad använder du för tvättmedel?

provat att tvätta ur maskinen med vanlig ättika innan?
 
Maskintok skrev:
pulver, flytande, färdig dosering?
Vad använder du för tvättmedel?

provat att tvätta ur maskinen med vanlig ättika innan?
Pulver. Maskinen helt ny så det borde inte behövas nån rengöring.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.