Dålig ventilation.
 
  • Gilla
Knight
  • Laddar…
För att det ska kunna bli så mycket kondens under dessa förhållanden krävs en mycket hög luftfuktighet. Vad är det som genererar all denna fukt?

En bra luftavfuktare typ Woods DS28 kan lösa problemet, praktiskt också att ansluta direkt till golvbrunn så man slipper tömma behållaren.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Düsseldorff
Ventilationen. Kolla att ventilationsröret inte är igensatt. Byt sen fläkt till en med grundflöde, alltså en som alltid går.
 
Lite förtydligande
 
  • Byggplan med handskrivna noteringar om duschen och ventilation, fotograferad på en skärm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Känns spontant som att fläkten sitter lite väl nära dörren och kommer dra mest luft från rummet utanför.
 
  • Gilla
SuperNyfiken och 1 till
  • Laddar…
Ritningen är inte särskilt tydlig, svårt att se var din kondenserande vattenmätare sitter och svårt att se om detta utrymme ventileras via en fungerande frånluftsventilation. Observera också att det krävs tilluft, och att denna måste ge ett luftflöde som byter luften i utrymmet, inte kortsluts direkt till frånluft.

Som jämförelse har vi två frånluftsfläktar i i tvättstugan m golvvärme, båda fuktstyrda och med grundventilation inställt. Hade nog räckt med en. Vi hade en luftavfuktare Woods DS28 där tidigare också men den visade sig bli helt arbetslös så fick omlokaliseras.
 
Redigerat:
H Harald Blåtumme skrev:
Ritningen är inte särskilt tydlig, svårt att se var din kondenserande vattenmätare sitter och svårt att se om detta utrymme ventileras via en fungerande frånluftsventilation.

Som jämförelse har vi två frånluftsfläktar i i tvättstugan m golvvärme, båda fuktstyrda och med grundventilation inställt. Hade nog räckt med en. Vi hade en luftavfuktare Woods DS28 där tidigare också men den visade sig bli helt arbetslös så fick omlokaliseras.
Bilderna är tagna i det hörnet jag har ritat en pil till märkt"bilder". Jag instämmer med er om att frånluften är dålig. Den har inget grundflöde och är troligen placerad i fel ände av rummet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
ni ska alltså isolera innan dom går upp i badrumsgolvet.
Det hjälper väl inte mot kondens i badrummet?
 
Hade ni satt ventilationen centrum badrum ovanför duschen eller i hörnet vid ytterväggen där all kondens sker?
Samt får man sätta frånluft (Pax) fläkt i yttervägg med kallraskydd? Det är betong tak ovanför badrum och pannrummet och jag hade ett helvete med att borra håll till värmepumpens rör som går via vinden.
 
Redigerat:
Nu är jag ingen ventilationsexpert men om det är möjligt och praktiskt så skulle jag satt en frånluftsfläkt i väggen som drar ut den fuktiga luften från TM/TT rakt ut till vänster i din ritning. Fuktstyrd med en låg grundventilation, typ Fresh Intellivent med kallrasskydd. Den ena av våra fläktar i tvättstugan är installerad precis så, drar ut den fuktiga luften vid källan så att säga. Tvättstugan är torr nästan alltid utom vid stortvätt där fläktarna jobbar ner luftfuktigheten, och vår vattenmätare med nakna rör som du visar är snustorr alltid.
 
  • Gilla
SuperNyfiken
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Nu är jag ingen ventilationsexpert men om det är möjligt och praktiskt så skulle jag satt en frånluftsfläkt i väggen som drar ut den fuktiga luften från TM/TT rakt ut till vänster i din ritning. Fuktstyrd med en låg grundventilation, typ Fresh Intellivent med kallrasskydd. Den ena av våra fläktar i tvättstugan är installerad precis så, drar ut den fuktiga luften vid källan så att säga. Tvättstugan är torr nästan alltid utom vid stortvätt där fläktarna jobbar ner luftfuktigheten, och vår vattenmätare med nakna rör som du visar är snustorr alltid.
Se ny bild.
Det är enda placeringen som går att få till genom fasaden och blir då ovanför tvättmaskin och vattenrören. Men är det okej med så långt takutskjut att släppa ut den fuktiga luften där? Tänker att brädorna/vinden kommer ta in all den fukten då det är lite vindskyddat dessutom där.
*det lilla fönstret bakom parasoller är badrummets fönster, direkt under det är vattenrören*
 
  • Utsidan av ett hus med en potentiell plats för friskluftsventil ovanför en tvättmaskin markerad, nära taket under ett takutsprång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr riktigt dåligt ställe.
Jag satte en ventil med fläkt under ett "normalt" takutskjut, efter första vintern var det svart på vinden där ventilen satt.
 
Isakare Isakare skrev:
Tyvärr riktigt dåligt ställe.
Jag satte en ventil med fläkt under ett "normalt" takutskjut, efter första vintern var det svart på vinden där ventilen satt.
Jag är rädd för att jag kommer få problem med det också om jag sätter den där. Får bli via vinden så fall men det kräver mycket mer arbete som jag gärna slipper (y)
 
Jag löste det med ett rör som slutade under hängrännan. Hade lite lutning på röret så ev kondens skulle rinna ut.
Men det var på baksidan av mitt hus och inget man stördes av. I ditt fall vill man ju inte ha ett rör där.
 
Du kan ju bygga en trumma inne i badrummet så att du tar luften länge in i badrummet men använder samma utlopp som tidigare, beror ju på hur det ser ut inne i badrummet om det kan bli estetisk ok eller inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.