Avd dumma frågor men är denna strömbrytare på eller av?
 
  • Strömbrytare med rött ljus som betecknar "på" och märkt med "ON" i en elcentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
W Wille58 skrev:
Avd dumma frågor men är denna strömbrytare på eller av?
På!
Det står "On" och dvärgbrytare har röd färg vid på och grön vid av (i alla fall de jag stött på).
 
  • Gilla
Wille58
  • Laddar…
A anderslofwall skrev:
På!
Det står "On" och dvärgbrytare har röd färg vid på och grön vid av (i alla fall de jag stött på).
Ok, just det som är lite ologiskt. Känns ju mer som grönt skulle vara på men samtidigt står det ON. Har en termostatstyrd värmekabel under huset och inte så lätt veta om den har strö eller ej, därav frågan. Tack för svar.
 
W Wille58 skrev:
Ok, just det som är lite ologiskt. Känns ju mer som grönt skulle vara på men samtidigt står det ON. Har en termostatstyrd värmekabel under huset och inte så lätt veta om den har strö eller ej, därav frågan. Tack för svar.
På har rött i och med att det då finns ström i kretsen och alltså är farlig att pilla med = rött. Grön betyder att det inte är ström i kretsen och därför ofarlig att pilla med (dock ska man alltid ha för vana att stänga huvudströmbrytaren när man pillar med el tycker jag bara för att vara extra säker).
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Om den är rätt kopplad, alltså att inkommande matning är på ovansidan av strömbrytaren och utgående till belastningen på undersidan så lyser indikeringslampan när strömbrytaren är tillslagen, indikeringslampan är nämligen parallellkopplad på utgången.

Röd färg på indikeringen på vippan ”indikerar” fara/stopp
Grön färg på indikeringen på vippan ”indikerar” ”säker”/”kör”.
 
  • Gilla
Wille58
  • Laddar…
Du ska mäta om du ska hålla på med el, sedan är det enklare att bara bryta säkring.
 
A AndersS skrev:
Du ska mäta om du ska hålla på med el, sedan är det enklare att bara bryta säkring.
Ja, givetvis ska man alltid mäta innan man pillar i en elinstallation.

Nu handlar ingen av frågorna att TS ska in å pilla i anläggningen, utan TS tycker att färgmärkningen är ologisk å tycker att det borde vara mer logiskt med tvärt om.
Både jag och @anderslofwall förklarade varför färgmärkningen är som den är.
 
  • Gilla
Wille58
  • Laddar…
Sådana där märkningar är helt sjuka, det borde vara förbjudet att märka på det sättet!
Jag har brytare på element som är liknande, helt felkonstruerat för att kunna förstå vad som är på och av.
Ni som tycker annorlunda, grattis, men det är faktiskt väldigt många som håller med mig, OCH det är empiriskt provat inom ergonomiforskning att det är fel att göra sådär.
Knappar och reglage ska vara intuitiva!
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Sådana där märkningar är helt sjuka, det borde vara förbjudet att märka på det sättet!
Jag har brytare på element som är liknande, helt felkonstruerat för att kunna förstå vad som är på och av.
Ni som tycker annorlunda, grattis, men det är faktiskt väldigt många som håller med mig, OCH det är empiriskt provat inom ergonomiforskning att det är fel att göra sådär.
Knappar och reglage ska vara intuitiva!
Det må så vara men nu hade ju det ingenting med TS fråga att göra. Dagens standard på dvärgbrytare säger att på = rött och av = grönt av de skäl som förklarats.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, givetvis ska man alltid mäta innan man pillar i en elinstallation.

Nu handlar ingen av frågorna att TS ska in å pilla i anläggningen, utan TS tycker att färgmärkningen är ologisk å tycker att det borde vara mer logiskt med tvärt om.
Både jag och @anderslofwall förklarade varför färgmärkningen är som den är.
Nja, i tidigare inlägg som du också hänvisar till #4 står det nämligen felaktigt;
"Grön betyder att det inte är ström i kretsen och därför ofarlig att pilla med (dock ska man alltid ha för vana att stänga huvudströmbrytaren när man pillar med el tycker jag bara för att vara extra säker)."
Därför min notering om att det ska mätas innan man "pillar" med el.;)
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Sådana där märkningar är helt sjuka, det borde vara förbjudet att märka på det sättet!
Jag har brytare på element som är liknande, helt felkonstruerat för att kunna förstå vad som är på och av.
Ni som tycker annorlunda, grattis, men det är faktiskt väldigt många som håller med mig, OCH det är empiriskt provat inom ergonomiforskning att det är fel att göra sådär.
Knappar och reglage ska vara intuitiva!
Jag kan hålla med dig i vissa stycken då man måste tolka färgen utifrån om det är personfara eller tillstånd på en maskin som avses. Men hur det skulle bli bättre? Finns det än bättre standard? Det lär bli svårt att ändra på nuvarande.
 
  • Gilla
Panor82
  • Laddar…
Fogskum?
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Fogskum?
Haha, uppmärksamt:). Väldigt trångt utrymme under diskbänken och skummet ett försök stoppa infart för möss. :)
 
A AndersS skrev:
Nja, i tidigare inlägg som du också hänvisar till #4 står det nämligen felaktigt;
"Grön betyder att det inte är ström i kretsen och därför ofarlig att pilla med (dock ska man alltid ha för vana att stänga huvudströmbrytaren när man pillar med el tycker jag bara för att vara extra säker)."
Därför min notering om att det ska mätas innan man "pillar" med el.;)
”felaktigt”…beror väl på vem du frågar. Absolut, alla bör mäta innan de pillar för att vara 110% säkra men jag tror att de flesta i realiteten inte gör det väl kommer till kritan? Själv mäter jag aldrig utan slår ifrån huvudbrytaren i skåpet på stolpen för inkommande ledning. Dock ska tilläggas att jag har en lantbruksfastighet och jag förstår att de allra flesta inte har ett separat skåp för inkommande ledning utan endast ett proppskåp eller normcentral inne i huset/lägenheten.

On topic då, oavsett vad man anser bör göras innan man pillar med el så har nuvarande bransch ansett att dvärgbrytare ska markera grönt för avstängt (alltså inte farligt) och rött för på (alltså farligt).
 
Jag hoppas att du tänker efter och börjar mäta ÄVEN om du har slagit av brytaren. Det är knappast sällsynt att även brytare felar. Inte ens om du plockar ur säkringar kan du vara 100% säker, det kan ju vara fel säkringar du har plockat bort.
Så mät (för att kolla att mätaren fungerar) bryt, mät igen.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.