Z Zojx skrev:
Var huset obebott under tiden de arbetade? Inga grannar som har ungefärlig koll på om det verkligen varit folk där i tre månader?
Hej!

Vi gjorde ytskikten inför att flytta in, svärfar har varit här emellanåt, det är två målare som gått tillsammans, en har gjort 190h som är lärling och en målare har gjort 160 timmar.
 
K Kvalite skrev:
Ta in en målningsmätare så blir rättvist för alla, de mäter alla ackordsjobb till målarna
Hej! Bra ide! Ska kolla upp detta, begärde in offert för undervåningen som är identisk i planlösningen i förhållande till övervåningen och det skilde 70 000 kr mellan den målaren som gjorde övervåningen och den som vi nu valt att anlita istället.
 
nino nino skrev:
Blev jobbet bra iaf?
Spacklet är väl inget att orda om, man räknar kanske med en kruka / rum och det är ju småsummor i sammanhanget...
Hej! Jobbet är vi nöjda med men att betala 180 000 kr efter rotavdrag för 100 kvadratmeter är helt oromligt!
 
Daniel Nordström Daniel Nordström skrev:
Hej!

Har fått en faktura av en målare som uppgår till 355 timmar vilket motsvarar 3,5 arbetstimme/m2 (boyta), eller 1775 kr/m2 i arbetskostnad, totalt 177 500 kr för 100m2. Fakturan avser målning av lister, foder, dörrar, radiatorer och tapetsering på ytskikt som gjordes så sent som 2010 senast. Arbetet omfattade fem rum samt en trapp med tillhörande hall.

Är det verkligen realistiskt för en erfaren målare att det ska ta 355 timmar för 100 m2, vad är riktpris när man räknar på måleriarbeten vid renovering? Känns helt orimligt många arbetstimmar?!
Antar det är 100 m2 boyta. Det ger drygt 1100 m2 som ska målas. På förhand känns det som väldigt många timmar och det är framförallt förarbetet som gör att det drar iväg. Har det gått åt 60 liter spackel så borde förarbetet varit en del. Det är svårt att bedöma när man inte vet om hur det såg ut före respektive efter. Rent krasst så borde antal timmar för målning av rummen ligga på max 280 timmar om du inte nu har kratrar i väggarna. Då är frågan om det är rimligt att listerna, trappan och radiatorerna ska ta hela två arbetsveckor i anspråk. Nja. Skulle nog ringa upp företaget och fråga vad som gjorde att man avverkade så få kvadratmeter per timme. Priset kan vara helt rätt samtidigt som det i vissa fall är helt åt fanders.
 
  • Gilla
Daniel Nordström
  • Laddar…
Daniel Nordström Daniel Nordström skrev:
Hej!

Vi gjorde ytskikten inför att flytta in, svärfar har varit här emellanåt, det är två målare som gått tillsammans, en har gjort 190h som är lärling och en målare har gjort 160 timmar.
Där kanske en del av förklaringen finns. Lärlingen har kanske gjort absolut noll, den andre har gjort allt, eller så har lärlingen gjort fel, som har tagit tid för målaren rätta. Om lärlingen har bidragit noll eller negativt till arbetet, så kan det förklara tiden.
 
  • Gilla
nordstrommm och 2 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Med all respekt. Var så utförlig du kan, skippa oneliners. Var arbetet mer omfattande än din initiala beskrivning?
Hej!
Absolut! Här kommer bilder från fotograferingen till prospektet, såhär såg det ut på ytskikten innan arbetet påbörjades, vi hade tagit bort alla möbler etc. Bilderna är alltså på de rum vi fått ommålade!
 
  • Tom korridor i en bostad med trägolv och -paneler samt gammaldags tapeter, möbler och dekoreringar borttagna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt vardagsrum före renovering med trägolv, randig tapet, kristallkrona och några kvarvarande möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt traditionellt matsalsrum före ommålning, med träpaneler, antika möbler och en kristallkrona.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ommålade rum i ett hus före renovering, med blommigt tapet, trägolv och några antika möbler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med blommiga tapeter, trägolv, ett bord, två stolar, röd matta och en grön taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med tapetserade väggar, en enkelsäng, trästol, trägolv, matta och tavlor före renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Silver78 Silver78 skrev:
Antar det är 100 m2 boyta. Det ger drygt 1100 m2 som ska målas. På förhand känns det som väldigt många timmar och det är framförallt förarbetet som gör att det drar iväg. Har det gått åt 60 liter spackel så borde förarbetet varit en del. Det är svårt att bedöma när man inte vet om hur det såg ut före respektive efter. Rent krasst så borde antal timmar för målning av rummen ligga på max 280 timmar om du inte nu har kratrar i väggarna. Då är frågan om det är rimligt att listerna, trappan och radiatorerna ska ta hela två arbetsveckor i anspråk. Nja. Skulle nog ringa upp företaget och fråga vad som gjorde att man avverkade så få kvadratmeter per timme. Priset kan vara helt rätt samtidigt som det i vissa fall är helt åt fanders.
Hej! Det stämmer! Totalt uppgår arbetstiden till 365 h vilket motsvarar 3,5 arbetstimme/m2 (boyta), 1775 kr/m2 i arbetskostnad, totalt 177 500 kr för 100m2, alternativt, 7 arbetsdagar/rum, 45 arbetsdagar totalt eller exempel 40h/rum (5 rum) och165h på hall och trapp, Normalt är enligt mig räknat pris/m2 (boyta) för måleritjänster ett riktpris på 1000-1200 kr/m2 (boyta) för material och arbetskostnad vid renovering, om max 10-15 000 kr för ett normalt rum.
 
Har de även slipat och färgat golven?
 
Daniel Nordström Daniel Nordström skrev:
Hej! Jobbet är vi nöjda med men att betala 180 000 kr efter rotavdrag för 100 kvadratmeter är helt oromligt!
Jag jobbat dagligen med att räkna på priser för totalentreprenad på Rot projekt. Det går inte att svara på om det är orimligt eller inte och alla som försöker sig på detta utan att veta förutsättningar vet inte vad dom snackar om.

Det kan finna flera anledningar som gör att tidsåtgången är rimlig och det finns flera scenarion som gör att det bör ha gått mycket snabbare. Var det tapeter på väggar sedan tidigare? Då måste man skrapa lösa delar och skära och höror med mera, sedan måla väggarna med spärr färg innan man väggarna bredspacklas och målat ett minst en gång med en kulör som har samma grundton som tapeten. Efter detta ska man tapetsera väggarna (8-20 timmar/rum beroende på tapet och möster). Då har vi ändå inte räknar med målning av alla liste, karmar element med mera. Om det är på detta vi i alla rum så har det gått riktigt snabbt för din målare. Om det var målade väggar med bra underlag och ni bara har målat på dem och lister med mera (och självklart inteckning, avtackning med mera) så borde ett rumm ta cirka 20-30 timmar.

Här kommer några rikt priser som jag brukar lämna vid min första kostnadsuppskattning (innan jag vet alla detaljer)

Är det ny gips på väggar och tak (240-250 cm tak höjd) så brukar jag räkan med 1250 ex moms per m2, då ingår målade väggar/tak samt lister samt material.

Är det ett gammalt sovrum så bruka jag räkna 40 timmar per rum om det ska vara målade väggar och tak.


Mitt råd till dig är att be målaren förklar vad det är som han har gjort som har tagit denna tid. Om han kan förklara detta detaljerat så är det rimligt och kan han inte det så är det inte rimligt.
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Har de även slipat och färgat golven?
Hejsan! Nej det gjordes 2010!
 
Skumpe
M mathias.ekholm skrev:
Jag jobbat dagligen med att räkna på priser för totalentreprenad på Rot projekt. Det går inte att svara på om det är orimligt eller inte och alla som försöker sig på detta utan att veta förutsättningar vet inte vad dom snackar om.

Det kan finna flera anledningar som gör att tidsåtgången är rimlig och det finns flera scenarion som gör att det bör ha gått mycket snabbare. Var det tapeter på väggar sedan tidigare? Då måste man skrapa lösa delar och skära och höror med mera, sedan måla väggarna med spärr färg innan man väggarna bredspacklas och målat ett minst en gång med en kulör som har samma grundton som tapeten. Efter detta ska man tapetsera väggarna (8-20 timmar/rum beroende på tapet och möster). Då har vi ändå inte räknar med målning av alla liste, karmar element med mera. Om det är på detta vi i alla rum så har det gått riktigt snabbt för din målare. Om det var målade väggar med bra underlag och ni bara har målat på dem och lister med mera (och självklart inteckning, avtackning med mera) så borde ett rumm ta cirka 20-30 timmar.

Här kommer några rikt priser som jag brukar lämna vid min första kostnadsuppskattning (innan jag vet alla detaljer)

Är det ny gips på väggar och tak (240-250 cm tak höjd) så brukar jag räkan med 1250 ex moms per m2, då ingår målade väggar/tak samt lister samt material.

Är det ett gammalt sovrum så bruka jag räkna 40 timmar per rum om det ska vara målade väggar och tak.


Mitt råd till dig är att be målaren förklar vad det är som han har gjort som har tagit denna tid. Om han kan förklara detta detaljerat så är det rimligt och kan han inte det så är det inte rimligt.
De tider du anger är längre än jag och säkert många andra amatörer skulle gjort saken på själva. Det är ordentliga marginaler du har på de där tiderna om det är yrkesmän du skickar.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
De tider du anger är längre än jag och säkert många andra amatörer skulle gjort saken på själva. Det är ordentliga marginaler du har på de där tiderna om det är yrkesmän du skickar.

Ja, om det inte spelar någon roll hur det ser ut när det är klar så kan det säkert gå på halva tiden. Nu skrev kunden att han var nöjd då då antar jag att det blev bra!
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
Skumpe
M mathias.ekholm skrev:
Ja, om det inte spelar någon roll hur det ser ut när det är klar så kan det säkert gå på halva tiden. Nu skrev kunden att han var nöjd då då antar jag att det blev bra!
Argumentet kan användas för alla tidsåtgångar. Jag vet inte varför du tror att just ts jobb hade blivit sämre med färre timmar och att fler var onödiga. De flesta med erfarenhet av hantverkare skulle inte säga att tidsoptimering utmärker dem. Är du hantverkare?
 
Skumpe Skumpe skrev:
Argumentet kan användas för alla tidsåtgångar. Jag vet inte varför du tror att just ts jobb hade blivit sämre med färre timmar och att fler var onödiga. De flesta med erfarenhet av hantverkare skulle inte säga att tidsoptimering utmärker dem. Är du hantverkare?

Ja, men jobbar sedan 2 år tillbaka med att bara räkna och projektering. Jag jobbar mest med 20-tals hus i Stockholm och min bror (som är målare) jobbar med renoveringen av hyresrätter. På min bros firma så har dom 3 dagar med 3 gubbar (72 timmar) på 100 m2 lägenhet, men jag skulle aldrig godkänna det resulterade som dom levererar. Så jag säger inte att det är omöjligt att måla snabbt utan att det går att målat en tavla med en blomma på 1 timme eller 100 timmar och det är inte bara för att konstnären rullar tummarna.
 
  • Gilla
Daggew
  • Laddar…
Du blir rent utsagt blåst. Han försöker blåsa dig.

Bestrid fakturan och gå till tingsrätten. Sådana röttna människor ska ej finnas. 355h????

22 dagar för vadå? Absurt.
Hade min tvåplansvilla 180kvm med 5meter högt nok spacklad, målad, microlit och 3 lager färg klar på 14 dagar. Kostade mig 135.000 ink moms o material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.