Daniel Nordström Daniel Nordström skrev:
Hej! 70 timmar per rum som tapetserades så sent som 2010 är ganska orealistiskt om man inte suttit och tittat på att färgen ska torka!
Njaa, väggfärg brukar torka på drygt en timme.
 
P pantzar89 skrev:
Inte för att vara sån, men det låter ju helt galet!
Vi målade om och tapetserade nästan 100kvm i vårt gamla hus. 3 sovrum varav två med tapet. En trapp som krävde mycket jobb då det var en bucklig tapet i den samt alla tak och väggar i korridorer och hall vardagsrum. Detta betalde vi 25000kr för exklusive material. Inga lister målades men ändå.
Hej! Det är helt galet!
 
A andersmc skrev:
Jag ser tre alternativ till att det blivit så dyrt.
  • Arbetet var mycket mer omfattande/mer komplicerat än vad som framgår av beskrivningen. Målaren jobbade på bra, men det gick inte att jobba snabbare.
  • Målaren jobbade väldigt långsamt. Alltså i extremfallet bokstavligt talat suttit och väntat på att färgen skulle torka.
  • Jobbet har inte alls tagit den tid som angivits; timantalet är en ren bluff.
Hej! Jag tror på en kombination av dessa alternativ!
 
Daniel Nordström Daniel Nordström skrev:
Hej! Eller så fortsätter man måla taket i nästa rum till exempel!
No,no man sätter sig o tar en pilsner
 
  • Haha
  • Gilla
Mimlan och 1 till
  • Laddar…
sysmali
Daniel Nordström Daniel Nordström skrev:
Hej! Jag tror på en kombination av dessa alternativ!
Med all respekt. Var så utförlig du kan, skippa oneliners. Var arbetet mer omfattande än din initiala beskrivning?
 
  • Gilla
Daniel Nordström
  • Laddar…
H
M Morgonskiftet skrev:
Det är ju knappast 3 burkar spackel som drivit upp priset här… 355 timmar låter i mina öron orimligt.
nej möjligt men om dom nu har använt 60 liter så kan det vart mycket större jobb än vad ts tror.
 
  • Gilla
Daniel Nordström
  • Laddar…
K Kane skrev:
Men vad bestod de 30k av då?
Är två årsedan nu det kommer jag inte ihåg. Men en helt vanlig tapetsering :)
 
  • Gilla
Daniel Nordström
  • Laddar…
Blev jobbet bra iaf?
Spacklet är väl inget att orda om, man räknar kanske med en kruka / rum och det är ju småsummor i sammanhanget...
 
  • Gilla
Daniel Nordström
  • Laddar…
Hej! Vi målade hela vårat hus i Stockholm 2019. 130 kvm, tak, väggar, lister och andra snickerier som trappa och detaljer i kök. Gick på totalt 120.000 efter rot.
 
  • Gilla
Daniel Nordström
  • Laddar…
Hej Daniel!

Känns som du fått fakturaunderlag för ett helt annat jobb (ihopblandat). Det här är inte ens nära gränsen till rimlighet. Vi har målat om flera av rummen i vår trävilla anno 1942. Snacka om svåra förutsättningar. Massor av bredspackling. Med största firman i stan ger vi 10-15 k per rum inkl. material, 3-4 halvdagar. Ett moment, säg spackling tar inte mer än 4 timmar för en målare.

Hade jag fått denna faktura hade det varit högsta tonläge i telefonen från minut 1. Hade varit vansinnig.

Till Svenson som tycker att saker kostar säger jag bara att när du fortsätter bli lurad så gynnar det bluffbetende hos företag. Precis som att hantverksbranschen skulle vara fri från bluffmakare. Snacka om blåögd.

Daniel Nordström Daniel Nordström skrev:
Hej!

Har fått en faktura av en målare som uppgår till 355 timmar vilket motsvarar 3,5 arbetstimme/m2 (boyta), eller 1775 kr/m2 i arbetskostnad, totalt 177 500 kr för 100m2. Fakturan avser målning av lister, foder, dörrar, radiatorer och tapetsering på ytskikt som gjordes så sent som 2010 senast. Arbetet omfattade fem rum samt en trapp med tillhörande hall.

Är det verkligen realistiskt för en erfaren målare att det ska ta 355 timmar för 100 m2, vad är riktpris när man räknar på måleriarbeten vid renovering? Känns helt orimligt många arbetstimmar?!
 
  • Gilla
majmun och 8 till
  • Laddar…
Ta in en målningsmätare så blir rättvist för alla, de mäter alla ackordsjobb till målarna
 
  • Gilla
Daniel Nordström
  • Laddar…
Det är ju alltid så att det kan dyka upp oväntade problem men om målningen är ordentligt utförd 2010 har jag personligen svårt att se att det skulle dyka upp något så extremt omfattande.

Vi bor i en lägenhet som endast är 75 kvm och har dryga 2,70 i takhöjd. Huset från 1939 och renoverat -85 då det var hyresrätt och många genvägar togs. Ommålning 2011 då det slarvades med spackling och underarbete. Det är limfärgstak i samtliga rum förutom kök. De firmor som lämnat offert beräknade ca 80-100 h i mantimmar på arbetet men det skulle vara lite beroende av hur lång tid det tar att få ner limfärgstaket. Arbetet innefattade att bredspackla ett rum om 22 kvm 2 ggr, detta rum har varit en hel lägenhet, alltså inkl badrum och kök, och har besvärligt underlag och inte några jämna väggar. Utöver det skulle 3 st väggar (ca 3,5m x 2,70m) bredspacklas 2 ggr . Limfärg i taket skulle rivas ner och de skulle bredspackla tak 2 ggr i hela lägenheten och sätta armeringsduk. Skrapspackla alla väggar och måla. Den beräknade tidsåtgången innefattade inte snickerierna.

Baserat på vår lägenhet och att samtliga firmor var relativt samstämmiga med tidsåtgången har jag väldigt svårt att se tidsåtgången för er lägenhet som rimlig.
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
Var huset obebott under tiden de arbetade? Inga grannar som har ungefärlig koll på om det verkligen varit folk där i tre månader?
 
  • Gilla
Daniel Nordström
  • Laddar…
Orimligt.
80h +-8-16h låter mer rimligt i mina öron.
 
  • Gilla
Daniel Nordström och 1 till
  • Laddar…
G Gråabilen skrev:
Orimligt.
80h +-8-16h låter mer rimligt i mina öron.
Hej! Jag håller med! Har bett målaren komma hit att visa vad som gjorts i varje rum och vad det är som tagit så lång tid!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.