Helt otroligt!
 
Ville bara gratulera dig Berberis, till att ha lyckats SLIPPA ta bort din asfalt själv! ;)
Det var ju skönt att ni INNAN hade bestämt er för att lägga sten, tänk om ni varit i valet och kvalet. Men på kvällen bestämt att asfalten ska vara kvar...
Då hade det blivit att ringa farbror sheriff!

Det som skrämmer mig är alla som INTE törs stå upp emot dessa säkert väldigt påstridiga och säkert även ibland också hotfulla personer. SOm bara efter att ha blivit BLÅSTA, betalar och ser glada ut....

STACKARE!!!!
 
Helt otroligt, nu har en bekant råkat ut för samma som hände mig! Dom bor ett par kilometer bort i ett angränsande villaområde, där ett annat gäng med irländare också röjer runt och startar markarbeten hej vilt! Denna gången var det dock så att en muntlig överenskommelse var gjord mellan fastighetsägaren och stenläggarna. Den kom till enligt följande:

Efter att en granne i deras område gjorde om sin parkering och en mur så blev dom givetvis tillfrågade om dom också ville ha något gjort hos sig. De blev lite lockade till en början, men då priset började på 40 000 kr så kändes det inte lika nödvändigt att byta ut asfaltsparkeringen mot stenläggning längre. Ett par dagar senare togs det en ny kontakt, och då var priset plötsligt nere på 25 000! Efter en massiv övertalning från två säljare så gick dom med på att anlita dom för jobbet, mycket pga att de kände att de gjorde en bra affär när priset blev såpass mycket "billigare".

Någon dag senare fick jag nys om saken och avrådde dom från att anlita dom iom att jag själv råkat ut för den typen av oseriösa firmor. Dom kände igen tillvägagångssättet som jag beskrev och nu hade dom dessutom ångrat sig då en stenläggning lätt skulle bli nersmutsad av bilarna som parkeras där (däckmärken, olja m.m.). Några timmar senare var det dessvärre kört. Medan de åkt hemifrån ett par timmar hade gänget passat på att bryta upp all asfalt! :eek: Väl hemma fick de en chock av att hela parkeringen var uppbruten, och kände sig maktlösa eftersom de gått med på jobbet, men inte hunnit säga till att de inte längre var intresserade. :(

Irländarna var helt oförstående till att det skulle vara något problem med att starta jobbet utan ägarens vetskap. De hade ju skakat hand om det.

Vad tycker ni att man ska göra i en sån här situation? :confused: Det hjälper ju inte att bli förbannad när hela garageuppfarten redan är uppbruten, och att tro att irländarna skulle återställa allting är ju bara naivt, de låtsas som om det är första gången som något sånt här händer och att ingen nånsin varit missnöjd med deras sätt att arbeta... :rolleyes:
 
Kan ju tillägga att mannen är pensionerad och kan vara hemma hela dagarna och kontrollera att underarbetet görs ordentligt. Men sen asfalten bröts upp har det inte hänt så mycket mer, de har däremot varit flitiga på att skaffa sig fler ställen att arbeta på i området...
 
Tjaa. har man gjort en beställning, må vara muntlig så är det väl bara att hålla tummarna för att just det gänget hör till deras stjärnor. Låt dem fullfölja, granska varje arbetsmoment och reklamera, om de ex. inte packar sättsanden ordentligt osv.

Nu vet jag inte riktigt hur det är med ångervecka vid dörrförsäljning och om det skulle kunna vara aplicerbart här. men rent moraliskt så har de ju faktiskt beställt jobbet, beställningar brukar vara bindande.
 
Traumatiskt för den som råkar ut dessa inkräktare!
Något som jag funderar över är varför just irländare tycks syssla med det här. Irländare måste vara en mycket liten grupp i Sverige.

Redan för några år sedan har Östnytt haft inslag om problemet. Kan inte polisen sätta dit dem, och sätta punkt för otyget innan det får än större spridning?
 
Jag pratade med en vän från skottland och tydligen är detta något som är vanligt förekommande på brittiska öarna. Och de har ett lika dåligt rykte där. Så de måste ha insett fördelarna med att bege sig till Sverige där de inte är lika ökända, de kan ju göra sig förstådda och svenskarna verkar efterfråga deras arbete. Minst två olika gäng med irländare har flera jobb på gång samtidigt i grannområdet. De använder alla möjliga bilar, pick-ups, lastbilar, och de jag sett har varit utlandsreggade.
 
Dom håller på för fullt i vårat nya kvarter Lidatorp utanför Nynäshamn.
Dock har jag ännu inte hört något klagomål från några grannar som anlitat dom.

Ett hus i området har lagt sten på nästan hela den 1300kvm stora tomten....dom är gräsallergiker.

// Jonas

.
 
Ser att senaste inlägget är från förra sommaren, men de är tillbaka och det är business as usual. Just nu åker en liten grupp runt i Enköpingstrakten. Så kommer det en svart Nissan Navara med GB skyltar så var på er vakt.
 
Nu har jag pratat med grannarna som fick sina uppfarter stenlagda och det var både dyrt och det förekom hot när köparna inte var nöjda med arbetet, så dom fick snällt betala....

Varning utfärdas!

// Jonas

.
 
Vill nu varna för dessa hantverkare som för tillfället nu är verksamma i Nacka i Stockholm. Väldigt aggressiva försäljningsmetoder där det är näst intill omöjligt att säga nej. Fick idag köra bort ett arbetslag med "irländare" som trodde att vi hade ett avtal sinsemellan medan vi inte ville anlita dom.

/ Sina
 
W
Kan jag passa på att uppmuntra till stenläggare som arbetar i södra göteborg. De är av afrikanskt ursprung och gör ett sjukt bra jobb och extremt prisvärt. Dessa kör inte med "irlänsk" försäljningsteknik utan orde går från mun till mun.
Vill bara skapa lite balans i detta ämne då jag är starkt för att använda utlänsk arbetskraft som väldigt ofta är duktigare och mera prisvärda än våra svenska.
 
Wester skrev:
Kan jag passa på att uppmuntra till stenläggare som arbetar i södra göteborg. De är av afrikanskt ursprung och gör ett sjukt bra jobb och extremt prisvärt. Dessa kör inte med "irlänsk" försäljningsteknik utan orde går från mun till mun.
Vill bara skapa lite balans i detta ämne då jag är starkt för att använda utlänsk arbetskraft som väldigt ofta är duktigare och mera prisvärda än våra svenska.
Det är klart dom är mer prisvärda än svenska hantverkare. Dom betalar ju sina arbetare slavlöner och betalar oftast varken skatt eller sociala avgifter.
 
Bor precis söder om Malmö, hade besök av sten/asfaltsläggare (med irländsk accent) i förmiddags faktiskt. Och ja, är i behov av att fixa uppfarten men det var lite väl snabba bud som gällde, helst skulle papper skrivas per omgående, senast i morgon "då man ändå hade maskiner och liknande i området, håller på att göra ett jobb i grannbyn". Tänkte för skojs skull åka ner och kolla hur arbetet fortlöpte, men annars tror jag inte ens den muntliga offert jag fick var särskilt billig; ca 1500:-/m2 för asfalt, 2500:- för stensättning.

Och ja, bilbeskrivningen ovan stämmer skrämmande bra in även i mitt fall, kanske tur att man är ledig i morgon så inte hela glada klubben kommer och gräver upp hela uppfarten?!?!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.