Bergvärme är inte underhållsfritt, kompressorn eller hela pumpen måste bytas och då riskerar hålet du borrar nu vara för kort.
 
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
F
I mitt fall helt oekonomiskt, men vad kommer el kosta i framtiden.
Kommer minska förbrukning från kanske 12500 till mindre än 4000kwh per år.
Säg 8000kwh x 2kr = 16000kr besparing per år minst.
Samt att risken att övertrassera när effekttariffen blir realitet.
 
F
F fribygg skrev:
Bergvärme är inte underhållsfritt, kompressorn eller hela pumpen måste bytas och då riskerar hålet du borrar nu vara för kort.
Måste borra 160m pga närliggande hus.
 
F
F fribygg skrev:
Bergvärme är inte underhållsfritt, kompressorn eller hela pumpen måste bytas och då riskerar hålet du borrar nu vara för kort.
Vill nog mena att bergvärme är en av de mest underhållsfria systemen som finns.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
F FC_Bygg skrev:
Vill nog mena att bergvärme är en av de mest underhållsfria systemen som finns.
Jodå, efter direktel är det väl ett av de med lägst underhållsbehov
 
F FC_Bygg skrev:
Måste borra 160m pga närliggande hus.
Borra du djupare eller dubbla hål om du ändå har en så stor kostnad för lyften, att göra om det om 20 år då det är för grunt lär vara svindyrt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F FC_Bygg skrev:
I mitt fall helt oekonomiskt, men vad kommer el kosta i framtiden.
Kommer minska förbrukning från kanske 12500 till mindre än 4000kwh per år.
Säg 8000kwh x 2kr = 16000kr besparing per år minst.
Samt att risken att övertrassera när effekttariffen blir realitet.
Om årets elpriskompensation blir årligt återkommande kanske du förlorar 6000kr om året i bidrag på bergvärmen, svårt att motivera energisparande åtgärder med nuvarande politik.
 
F fribygg skrev:
Om årets elpriskompensation blir årligt återkommande kanske du förlorar 6000kr om året i bidrag på bergvärmen, svårt att motivera energisparande åtgärder med nuvarande politik.
Den kommer inte att vara årligt återkommande. Det är i år det är valår.
 
  • Gilla
  • Haha
Haladria och 12 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag har egentligen ingen hjälp att erbjuda men jag vill bara ge en liten varning så du inte gör ett dyrt misstag om du tror du fått ihop en lösning.

Mobilkranar i dom storlekarna du skriver om får bara köra omkring på allmän väg med förhållandevis lätta motvikter och klarar då såklart inte full kapacitet. Utkörning av extra motvikter är alltid dyrt men extra så om man inser det för sent.
 
  • Gilla
zapy och 1 till
  • Laddar…
Är det bara bergknallen som är ett hinder på baksidan? Om det bara är det så är det snabbt gjort att bygga en ramp av antingen stål eller limträ.
 
  • Gilla
Flamman och 1 till
  • Laddar…
Har du kollat med borrfirmor?
Kolla med några och be dom komma till dig och titta, med lite tur hittar du någon som har en bra lösning på ditt problem....
 
Rickard. Rickard. skrev:
Jag har egentligen ingen hjälp att erbjuda men jag vill bara ge en liten varning så du inte gör ett dyrt misstag om du tror du fått ihop en lösning.

Mobilkranar i dom storlekarna du skriver om får bara köra omkring på allmän väg med förhållandevis lätta motvikter och klarar då såklart inte full kapacitet. Utkörning av extra motvikter är alltid dyrt men extra så om man inser det för sent.

4,5ton / 25m kräver motvikter på en 90a.

Jag skulle ta ut borraren och eller kranfirman och se om det inte går att komma närmare på något sätt. Riggen behöver ju inte hamna exakt där det skall borra.

Kommer du ner på 15m så går det med en 55a utan vikter och det är helt andra priser
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Den kommer inte att vara årligt återkommande. Det är i år det är valår.
Hoppas du har rätt även om jag befarar att det kommer fortsätta
 
F
Rickard. Rickard. skrev:
Jag har egentligen ingen hjälp att erbjuda men jag vill bara ge en liten varning så du inte gör ett dyrt misstag om du tror du fått ihop en lösning.

Mobilkranar i dom storlekarna du skriver om får bara köra omkring på allmän väg med förhållandevis lätta motvikter och klarar då såklart inte full kapacitet. Utkörning av extra motvikter är alltid dyrt men extra så om man inser det för sent.
9000kr av 30000kr är motvikter/etablering
 
  • Gilla
Bengt72 och 1 till
  • Laddar…
F
F fribygg skrev:
Jodå, efter direktel är det väl ett av de med lägst underhållsbehov
A atomlab skrev:
4,5ton / 25m kräver motvikter på en 90a.

Jag skulle ta ut borraren och eller kranfirman och se om det inte går att komma närmare på något sätt. Riggen behöver ju inte hamna exakt där det skall borra.

Kommer du ner på 15m så går det med en 55a utan vikter och det är helt andra priser
Korrekt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.