Fotografen Fotografen skrev:
Uhhrrr...tur jag fått kaffe...de heter ju Klippo men orange...finns färgen på partnummer så man kan lacka om?
Jag köpte min Comet våren 2003 men nästa så man ska försöka köpa en röd till så länge de finns...?
Säkerrt bara tills vidare. Står inte Klippo någonstans på själva klipparen.
 
Nu skrotar man Sverige
 
Röd gräsklippare av märket Klippo, modell Pro 21SH, står på klippt gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tillhör också de lyckliga som köpte i fjol, det blev en Pro 21SH lite överkurs men det var brist på maskiner i slutet av sommaren och gräset slutar ju inte att växa förrän i november. Så nu kan man glädja sig åt att fått en av de sista i Skånes färger tack och lov.:cool:
 
Men jag fattar inte, varför lägga ner???
 
Slippa kanabalism
 
Men de är väl skitsamma om man ändå äger båda märkena. Ett väl inarbetat varumärke är guld värt
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Dessvärre började nog Klippos väg mot museisamlingarna redan när Husqvarna köpte varumärket, ca 2008 tror jag. Snart försvann en av de mest betydande tekniska fördelarna med självgående Klippo, nämligen den horisontella drivaxeln för framdrift. Det blev för dyrt tyckte Husqvarna, så veck med den.

Senare Klippo under Husqvarnas regim har ett komplicerat system med dubbla drivremmar, med primär drift från vertikal axel, alltså den som driver kniven, samt ytterligare en rem i kåpan till drivmekanismen. Givetvis är det betydligt mer komplicerat, mycket sårbart, mindre elegant och dyrare att serva. Kort sagt tekniskt sett sämre, men billigare att tillverka.

Jag vårdar min Comet från 2005 med mycket omsorg. Tvingas jag byta blir det till en välvårdad äldre maskin med den gamla drivmekanismen. Inte undra på att priset för sådana med råge överstiger priset för betydligt nyare begagnade modeller.

Dock lyckönskas alla som hunnit få fatt i en Klippo som är så mycket original som möjligt, oavsett typ av drivmekanism. Håll hårt i den maskinen och vårda den med kärlek.

Äldre modell av en röd Klippo Comet gräsklippare med gul styrvajer och svart motoruppe på gruset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
A
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Dessvärre började nog Klippos väg mot museisamlingarna redan när Husqvarna köpte varumärket, ca 2008 tror jag. Snart försvann en av de mest betydande tekniska fördelarna med självgående Klippo, nämligen den horisontella drivaxeln för framdrift. Det blev för dyrt tyckte Husqvarna, så veck med den.

Senare Klippo under Husqvarnas regim har ett komplicerat system med dubbla drivremmar, med primär drift från vertikal axel, alltså den som driver kniven, samt ytterligare en rem i kåpan till drivmekanismen. Givetvis är det betydligt mer sårbart, mindre elegant och dyrare att serva. Kort sagt sämre, men billigare att tillverka.

Jag vårdar min Comet från 2005 med mycket omsorg. Tvingas jag byta blir det till en välvårdad äldre maskin med den gamla drivmekanismen. Inte undra på att priset för sådana med råge överstiger priset för betydligt nyare begagnade modeller.

Dock lyckönskas alla som hunnit få fatt i en Klippo som är så mycket original som möjligt, oavsett typ av drivmekanism. Håll hårt i den maskinen och vårda den med kärlek.

[bild]
Nä inte riktigt..
Man ville inte betala Briggs för att fortsätta med tillverkningen..
utan löste det med billigare motorer från Briggs.. Med en växellådan driven av rem innan man har den gamla drivningen kvar...
växellåda i plast... värdelöst..
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä inte riktigt..
Man ville inte betala Briggs för att fortsätta med tillverkningen..
utan löste det med billigare motorer från Briggs.. Med en växellådan driven av rem innan man har den gamla drivningen kvar...
växellåda i plast... värdelöst..
Det var nog ungefär det jag menade. Konstruktionen med drivaxel blev för dyr. Den ersattes med drivning från vertikal axel, med rem mitt i gräsklippet, samt en växellåda innan resterna av den ursprungliga drivmekanismen tar vid. Som du säger, värdelöst. Eller som jag säger: "mer komplicerat, mycket sårbart, mindre elegant och dyrare att serva. Kort sagt tekniskt sett sämre, men billigare att tillverka"
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Det var nog ungefär det jag menade. Konstruktionen med drivaxel blev för dyr. Den ersattes med drivning från vertikal axel, med rem mitt i gräsklippet, samt en växellåda innan resterna av den ursprungliga drivmekanismen tar vid. Som du säger, värdelöst. Eller som jag säger: "mer komplicerat, mycket sårbart, mindre elegant och dyrare att serva. Kort sagt tekniskt sett sämre, men billigare att tillverka"
Kina grejer..
slutade sälja klippo när detta kom..
 
Vilken handmaskin motsvarande Comet rekommenderas?
Har en gammelcomet lik bilden, minns inte om jag köpte den 2003 eller -4. Det jag minns är att de var slutsålda sommaren -02 när jag flyttade in i första huset.
 
Tycker den blev mycket snyggare, så länge de har kvar sin speciella form på klippkåpan så är det ingen ko på isen. Men man kan ju undra hur fan de tänkte när de ändrade på en klassisk färgsättning så hårt förknippad med varumärket. Är det samma konsulter som ligger bakom liberalernas penislogotyp månne :rofl:
 
engs
Inte kört handklippare på kanske 20 år men älskade farsans redan då ålderdomliga Klippo, utan drivning.

Klippte mycket gräs i ungdomen, hemma, åt farfar, på olika sommarjobb etc. Inget slog farsans Klippo.
Alla andra var onödigt tunga plastmonster, otympliga att vända runt, för höga att komma åt under buskar. Framdrivning som var för långsam även på högsta fart.

Med Klippon kunde man småspringa, så man blev klar nån gång. Den var så lätt att man kunde vända och tricksa runt alla planteringar. köra fram o tillbaka under buskar osv utan problem.
 
C callebergh skrev:
Tycker den blev mycket snyggare, så länge de har kvar sin speciella form på klippkåpan så är det ingen ko på isen. Men man kan ju undra hur fan de tänkte när de ändrade på en klassisk färgsättning så hårt förknippad med varumärket. Är det samma konsulter som ligger bakom liberalernas penislogotyp månne :rofl:
Husqvarna har köpt varumärken på löpande band och nästan direkt förvinner loggor och färger som har funnits i årtionden. Enormt mycket pengar har lagts på att köpa varumärken innom bygg. Dynapac (vibratorplattor, betongglättare och vibratorstavar) HTC (större betongslipar med diamantverktyg), Pullman (byggdammsugare och luftrenare) Sitter Husqvarnaloga på allt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.