Hej!

Har fått en faktura av en målare som uppgår till 355 timmar vilket motsvarar 3,5 arbetstimme/m2 (boyta), eller 1775 kr/m2 i arbetskostnad, totalt 177 500 kr för 100m2. Fakturan avser målning av lister, foder, dörrar, radiatorer och tapetsering på ytskikt som gjordes så sent som 2010 senast. Arbetet omfattade fem rum samt en trapp med tillhörande hall.

Är det verkligen realistiskt för en erfaren målare att det ska ta 355 timmar för 100 m2, vad är riktpris när man räknar på måleriarbeten vid renovering? Känns helt orimligt många arbetstimmar?!
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vad hade ni kommit överens om innan? Helt löpande utan tak?
2 manmånader låter sjukt.
 
  • Gilla
Daniel Nordström
  • Laddar…
K Kane skrev:
Vad hade ni kommit överens om innan? Helt löpande utan tak?
Hej! Japp, vi tog löpande och jag hade en avstämning (som ej stämde) efter halva tiden för att följa upp arbetet, Tog in budgeterat pris för andra våningen efter första fakturan och jämförde med en annan målerifirma och då skilde det 70 000 kr där ovanstående (365 h) var mycket dyrare.
 
Daniel Nordström Daniel Nordström skrev:
Hej!

Har fått en faktura av en målare som uppgår till 355 timmar vilket motsvarar 3,5 arbetstimme/m2 (boyta), eller 1775 kr/m2 i arbetskostnad, totalt 177 500 kr för 100m2. Fakturan avser målning av lister, foder, dörrar, radiatorer och tapetsering på ytskikt som gjordes så sent som 2010 senast. Arbetet omfattade fem rum samt en trapp med tillhörande hall.

Är det verkligen realistiskt för en erfaren målare att det ska ta 355 timmar för 100 m2, vad är riktpris när man räknar på måleriarbeten vid renovering? Känns helt orimligt många arbetstimmar?!
Det är alltså sex rum totalt? Och målaren har alltså tillbringat mer än sju arbetsdagar i varje rum?

Finns det något som försvårat arbetet avsevärt? Typ att väggarna var extremt ojämna och har krävt upprepad spackling och slipning? Är det mycket körtid inräknat i det där? En del hantverkare lägger upp det så att de inte har med sig någonting utan inleder varje dag med att åka och handla vad de behöver för dagen.

Hur mycket färg och tapeter har gått åt?

Om jag själv skulle ge mig på en totalrenovering av ytskikten hade jag nog spontant tänkt ”ett rum om dagen”. I alla fall om det var helt normala rum.
 
  • Gilla
Daniel Nordström
  • Laddar…
Hej! Det stämmer! 36 rullar tapet, 60 liter spackel där det enda rummet som krävde merarbete var hallen/trappen. Allt målades 2010 så det var bara spackling i skarvarna. Resekostnaden är bara 4000 kr totalt, bor centralt!
 
Claes Sörmland
Svårt att veta. Målning går fort. Underarbete kan vara tidskrävande.

Det första du ska göra är att begära en specificerad räkning innan du betalar. På den ska arbetet art och omfattning beskrivas ned till den nivå att du kan bedöma om priset är skäligt. Typ vilka moment som gjordes vilka timmar av vilken anställd.

Kan hantverkaren redovisa detta och det hela framstår som skäligt så är det nog inte mycket mer att göra än att betala. Framstår det inte som skäligt så betalar du den skäliga delen av fakturan och bestrider resten. Innan det steget tar du lämpligen ett samtal med firman så att denne kan förklara konstigheterna och kanske kan justera ned fakturan så att den blir rättvisande.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Det låter onekligen mycket.

Jag tog in målare för 3 rum totalt 50-60 kvm. Tapetsering, målning av tak i två av rummen (halva ytan). Men inte målning av snickerier. Det gick på ca 30 arbetstimmar. Med bra resultat. Det var ändå drygt 20% över vad de hade uppskattat. Försvårande var att tapeten vi valde till största rummet var för bred för deras limningsmaskin. I vårt fall var det nya gipsväggar på drygt halva väggytan. Och nytt gipstak i ett avbrunnen.
Snickerierna skulle troligen ha kunnat kosta nästan lika mycket ytterligare.
 
  • Gilla
Daniel Nordström
  • Laddar…
Daniel Nordström Daniel Nordström skrev:
Hej! Japp, vi tog löpande och jag hade en avstämning (som ej stämde) efter halva tiden för att följa upp arbetet, Tog in budgeterat pris för andra våningen efter första fakturan och jämförde med en annan målerifirma och då skilde det 70 000 kr där ovanstående (365 h) var mycket dyrare.
Men ingen uppskattad kostnad från målaren innan start?
 
  • Gilla
frefor67
  • Laddar…
Daniel Nordström Daniel Nordström skrev:
Hej! Det stämmer! 36 rullar tapet, 60 liter spackel där det enda rummet som krävde merarbete var hallen/trappen. Allt målades 2010 så det var bara spackling i skarvarna. Resekostnaden är bara 4000 kr totalt, bor centralt!
Jag tycker 60 liter spackel låter jättemycket också. Så mycket använde jag inte ens till mitt hus när det var helt nytt och jag spacklade alla skarvarna på gipset. Nu är mitt hus iofs lite mindre, men å andra sidan spacklade jag en del tak också.

Och inte tog det mig tre månader att spackla, limma målarfilt och måla hela huset. Jag målade inte listerna totalt (bara spikhuvuden) men jag fick å andra sidan såga och spika upp listerna i stället.

Sen ska ju yrkesmän jobba mycket snabbare än amatörer. Ett proffs ska väl tapetsera på halva tiden mot en amatör. De har ju riktiga grejor också, limmaskiner och uppfällbara arbetsbänkar och så. De behöver inte kralla på golvet och stryka på lim med en svabb.
 
  • Gilla
majmun och 2 till
  • Laddar…
H
Ja jag tycker 60 liter låter mycket för bara skarvar som spacklades.
 
  • Gilla
Daniel Nordström
  • Laddar…
Det är ju knappast 3 burkar spackel som drivit upp priset här… 355 timmar låter i mina öron orimligt.
 
  • Gilla
majmun och 2 till
  • Laddar…
Daniel Nordström Daniel Nordström skrev:
Hej!

Har fått en faktura av en målare som uppgår till 355 timmar vilket motsvarar 3,5 arbetstimme/m2 (boyta), eller 1775 kr/m2 i arbetskostnad, totalt 177 500 kr för 100m2. Fakturan avser målning av lister, foder, dörrar, radiatorer och tapetsering på ytskikt som gjordes så sent som 2010 senast. Arbetet omfattade fem rum samt en trapp med tillhörande hall.

Är det verkligen realistiskt för en erfaren målare att det ska ta 355 timmar för 100 m2, vad är riktpris när man räknar på måleriarbeten vid renovering? Känns helt orimligt många arbetstimmar?!
Jag ser tre alternativ till att det blivit så dyrt.
  • Arbetet var mycket mer omfattande/mer komplicerat än vad som framgår av beskrivningen. Målaren jobbade på bra, men det gick inte att jobba snabbare.
  • Målaren jobbade väldigt långsamt. Alltså i extremfallet bokstavligt talat suttit och väntat på att färgen skulle torka.
  • Jobbet har inte alls tagit den tid som angivits; timantalet är en ren bluff.
 
  • Gilla
LURIGLANA och 2 till
  • Laddar…
Alla säger att det är orimligt... Men jag säger faktiskt tvärtom. I en stor stad har jag fått offert på 30 tusen på ett rum på ungefär 15 kvm... Så 5 rum gånger 30 tusen= 150 000 kr. Så varför skulle det vara orimligt?
 
  • Gilla
UffePlåtis och 1 till
  • Laddar…
Det är omöjligt att svara på, har du inga bilder på allt som har målats/tapetserats?
Gärna före/efter

Allt kan ju ha sett ut som hej kom och hjälp mig vilket gör att timmarna drar iväg.
Eller så stämmer inte timmarna alls för att förutsättningarna var okej.
 
  • Gilla
Daniel Nordström
  • Laddar…
Cheesen
Det gick 8 12or spackel när jag spacklade alla gipsskarvar i vårt hus... 60 liter låter otroligt mycket... Har ni satt renoveringsgips?
 
  • Gilla
rmr och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.